[?] Twilight variant - proloog.

Post hier je langere verhalen, zie regels voor criteria (wat is lang?)
Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 23-03-2010 20:35

- Anders dan de anderen mensen die voor haar hadden gelopen
> 'anderen' is een samenvoeging van 'andere' en 'mensen', dus dit is een beetje dubbelop (heb ik ooit ergens geleerd, het woord 'anderen' slaat dus ook altijd op mensen en nooit op iets anders).
Bijvoegelijk gebruikt zonder n, zelfstandig met als het op mensen terugslaat. Bij herhaling hoeft de n niet nog een keer gebruikt te worden:
Sommigen zeiden dit, andere zeiden dat, weer andere beweerden ...

- Ik slingerde mijn rugzak over mijn schouders toen ik dacht dat ik klaar was, keek ik even de kamer rond zonder ook echt te kijken > die klopt niet helemaal geloof ik.

Het gebrek aan dialogen maakt het wel een tikkeltje 'eentonig' (te zwaar woord voor hier, maar weet geen beter alternatief). I like your schrijfstijl in elk geval, dus dat doe je goed :)

Edit:
Juist. ... Misschien is het Zorro wel.

EditEdit: Maak je geen zorgen. Niemand die het gemerkt heeft :P
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Manonsel
Bronze Member
Bronze Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 02-03-2010 16:07

Bericht door Manonsel » 23-03-2010 20:40

Melona schreef:ohja, dat vergat ik bij het vorige bericht te zeggen: mij/ik vooraan zetten in een opsomming van mensen is niet netjes :P dus "Edward en ik" ipv "ik en Edward"

- Beneden waren geen van de Cullens te bekennen,
> was, niet waren

- Ik deed mijn ogen voorzichtig open,
> 'opende voorzichtig mijn ogen' vind ik mooier

- misschoen
> typo, misschien

edit: ik zal dit trouwens verplaatsen naar Lang :o
Dit gaat zeker over het stukje die ik 'fout' gepost had, ik heb nu een nieuw stukje gedaan. En dit is idd lang, maar het is eigenlijk een SA/Proloog alleen een lange. XD
STORY. Hello daddy! Hello mom! Im your ch ch ch ch ch ch cherry bomb!

Manonsel
Bronze Member
Bronze Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 02-03-2010 16:07

Bericht door Manonsel » 23-03-2010 20:42

Daniël schreef:
- Anders dan de anderen mensen die voor haar hadden gelopen
> 'anderen' is een samenvoeging van 'andere' en 'mensen', dus dit is een beetje dubbelop (heb ik ooit ergens geleerd, het woord 'anderen' slaat dus ook altijd op mensen en nooit op iets anders).
Bijvoegelijk gebruikt zonder n, zelfstandig met als het op mensen terugslaat. Bij herhaling hoeft de n niet nog een keer gebruikt te worden:
Sommigen zeiden dit, andere zeiden dat, weer andere beweerden ...

- Ik slingerde mijn rugzak over mijn schouders toen ik dacht dat ik klaar was, keek ik even de kamer rond zonder ook echt te kijken > die klopt niet helemaal geloof ik.

Het gebrek aan dialogen maakt het wel een tikkeltje 'eentonig' (te zwaar woord voor hier, maar weet geen beter alternatief). I like your schrijfstijl in elk geval, dus dat doe je goed :)

Edit:
Juist. ... Misschien is het Zorro wel.

EditEdit: Maak je geen zorgen. Niemand die het gemerkt heeft :P
Ja, the same als wat ik net bij Melona geciteerd heb.
Dat stukje was fout en ik had inmiddels al de typo's veranderd, maar nog niet opnieuw gekopieerd dat stuk. :')
er staat een nieuw stuk. :')
STORY. Hello daddy! Hello mom! Im your ch ch ch ch ch ch cherry bomb!

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 23-03-2010 20:50

als je het in stukjes post vind ik het beter passen bij lang (A) dingen die in één keer komen hou ik gewoon bij kort ^_^

- Een oude vrouw die in de wagon naast me zat,
> verwarrend, zit ze in de aangrenzende wagon of in dezelfde wagon maar één plek verder zegmaar?
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Manonsel
Bronze Member
Bronze Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 02-03-2010 16:07

Bericht door Manonsel » 23-03-2010 20:52

Oké, en eh, aangrenzende, aan de overkant van het gangpad zegmaar. ;D
STORY. Hello daddy! Hello mom! Im your ch ch ch ch ch ch cherry bomb!

Manonsel
Bronze Member
Bronze Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 02-03-2010 16:07

Bericht door Manonsel » 23-03-2010 20:53

Ik wilde de details van die avond liever niet weer voor mijn ogen halen, dus het enige wat ik nog ophaalde uit mijn herinneringen was dat ik in huilen uitbarstte en beschaamd naar de kamer van mij en Edward rende. Ik struikelde een aantal keren, maar kwam al snel bij de kamer aan die nu ineens angstaanjagend leeg leek. Ik trok mijn rugzak van onder het bed vandaan en propte alles wat ik kon vinden erin. Ik wist dat dit het einde was, niemand zou ik meer om kunnen praten en de gedachte dat ik als gerimpeld oud vrouwtje nog bij de Cullens zou wonen deed me kokhalzen. Edward stond binnen no time in de deuropening en volgde behoedzaam al mijn bewegingen. Ik durfde hem niet aan te kijken, ik probeerde me te concentreren op de bevende bewegingen van mijn handen die voorwerpen vastgrepen waarvan ik dacht dat ze tot mij behoorden en in de rugzak smeten. Ik slingerde mijn rugzak over mijn schouders en toen ik dacht dat ik klaar was, keek ik even de kamer rond zonder ook echt te kijken: ik zag alleen wat vage vlekken. Edward bleef maar herhalen dat het hem verschrikkelijk speet, dat ik daar moest blijven en dat hij mijn menselijke leven nou eenmaal niet wilde opgeven aangezien ik alle geliefde mensen in mijn leven niet kon missen. Wat ik me verder nog kon herinneren, was dat ik huilend opgevangen werd in zijn koude armen en de volgende ochtend wakker werd. Zwijgend was ik opgestaan en snelde naar beneden, maar hij hield me makkelijk bij. Beneden waren geen van de Cullens te bekennen, waarschijnlijk wilden zij mij en Edward wat privacy gunnen. Ik zei dat ik weg moest, dat ik zo niet kon leven en dat ik zielsveel van hem hield, maar dat het onmogelijk was. Ik was al dat vampieren-gedoe eventjes zat, kon ik nu niet even de menselijke Bella zijn? Edward gaf me zijn laatste kus… ik zei niks en liep de deur uit. Alice zat in Carlise’s auto op me te wachten en bracht me naar het vliegveld. Ze zei de hele weg niks, precies zoals ik het hebben wilde. Waarschijnlijk had ze al gezien dat ik wegging en naar mijn moeder Renée in Phoenix wilde. Ik had mijn pick-up nog altijd in Forks bij het witte huis van Charlie staan, en ik had al zo lang het wilde gebrul van de motor niet meer gehoord dat ik dacht dat ik me een bult zou schrikken als ik eenmaal weer in mijn vertrouwde wagen zat. Ik verlangde meer dan ooit naar Forks, ook al betekende dat dat ik niet meer bij Edward zou zijn. Ik wilde me ergens anders op richten, afleiding zoeken. Alice zette me af bij het vliegveld, gaf me nog een laatste knuffel en mompelde: “Veel succes Bella, ik zal je nooit meer vergeten,” in mijn oor. Ik kon haar beeldschone elf-achtige gezichtje nog sprekend voor me zien, maar het deed me geen pijn. Ik had het een plekje kunnen geven, maar dat plekje zou nooit helemaal vergeten zijn. Ik bleef een paar nachten bij mijn moeder logeren, begon me beter te voelen en wilde al snel weer naar Forks. Ik had mijn moeder gevraagd om Charlie niets te vertellen: ik wilde het als een verassing houden. Ik wist dat ik iedereen zou moeten uitleggen waarom ik alleen was gekomen en waarom ik niet meer terug zou gaan, maar ik had me al bedacht om maar gewoon te vertellen dat het niet meer ging tussen mij en Edward: en deels was dat ook waar.
Ik deed mijn ogen voorzichtig open, schudde even mijn hoofd om de herinnering weer terug in zijn laatje te stoppen. Ik hoopte dat Charlie blij zou zijn me te zien, maar nog belangrijker: dat Jacob blij zou zijn me te zien. Ik had hem vreselijk gemist en ik wist dat er veel tijd voorbij was gegaan, maar zeg nou zelf: hoeveel kon er nou veranderen in één jaar?
STORY. Hello daddy! Hello mom! Im your ch ch ch ch ch ch cherry bomb!

Riverflows
Newb
Newb
Berichten: 9
Lid geworden op: 01-03-2010 19:29

Bericht door Riverflows » 24-03-2010 09:37

Ik heb eigenlijk de hele proloog al gelezen, dus ik ben benieuwd naar je hele verhaal! Ik ga je overigens niet wijzen op grammatica- en/of spellingsfouten, daar lees ik dan wel over heen. :lol:
---

Manonsel
Bronze Member
Bronze Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 02-03-2010 16:07

Bericht door Manonsel » 24-03-2010 17:07

dit is het laatste stukje proloog:

En vooral in een dorpje als Forks zou er niet zo veel veranderen. Ik voelde me egoïstisch toen ik onderweg in de auto bij Alice en in het vliegtuig bedacht had dat ik misschien voor Jacob kon veranderen, dat hij inderdaad beter voor me zou zijn dan Edward. Maar kon ik dit wel maken na alle tijd die tussen mij en Jake had gezeten? Ik had hem meerdere keren duidelijk gemaakt dat Edward mijn ware liefde was en dat ik niet zou veranderen, zóu hij het zelfs nog wel willen?
De trein kwam plotseling schokkend tot stilstand en ik herkende het perron. Ik stond al op, slingerde mijn rugzak over mijn rug en schoof voorzichtig het gordijntje van mijn wagon open. Het zag er verlaten uit terwijl ik naar de uitgang van de trein slenterde. Toen ik door de open deuren het trapje afliep en mijn voeten de begane grond bereikten, ontsnapte er een zucht van opluchting uit mijn mond. Achter me begon de trein weer op gang te komen en ik nam even de tijd om om me heen te kijken. Het perron was redelijk verlaten en ik voelde me eenzaam: misschien was het toch een beter idee geweest om mijn vader en vrienden op de hoogte te stellen van mijn aankomst, misschien had ik dan een wat enthousiaster ontvangst gekregen.
Ik verliet het station en na een paar minuten lopen kwam ik al in het dorpje terecht. Herkenning vloeide door me heen en met elke pas voelde ik me beter. Ik was opgetogen, herkende de kleinste dingetjes en genoot van het saaie weer. Het lopen deed me goed, ik merkte verbaasd op dat ik onbewust liep te neuriën.
En toen stond ik daar… voor het huis van Charlie. Zijn politieauto stond op de oprit en mijn oude pick-up stond verlaten in de hoek. Nerveus stapte ik naar voren, de trap op van de veranda en belde toen aan. Ik hoorde een geïrriteerde toon van binnen komen: “Ik kom eraan!” Ik hoorde slepende voetstappen en trok nog snel even mijn witte shirt recht. Ik duwde wat verloren plukken haar achter mijn oor en plantte een glimlach op mijn gezicht. Toen werd de deur geopend en stond er een man in de deuropening die ik me maar al te goed kon herinneren. Er schoot een scala van emoties over zijn gezicht. Toen hij de deur opende: geïrriteerd, daarna verbaasd, toen een open mond en daarna een lach van oor tot oor.


-----------------------------------------

@ Riverflows:
ik ben nog niet begonnen met een verhaal, maar dat ben ik wel van plan te gaan doen! Dit was dan dus de hele proloog (bestwel een lange ;)), maar ik denk dat ik hem verkort en dan het stuk dat ik weghaal als gewoon verhaal doe. ;D
bedankt voor het lezen iig!
STORY. Hello daddy! Hello mom! Im your ch ch ch ch ch ch cherry bomb!

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 24-03-2010 17:14

“opgeluchte zucht” -> een zucht heeft meestal niet zoveel emoties. Misschien “zucht van opluchting”?
“meest kleine dingetjes” -> “kleinste”. In tegenstelling tot in het Engels, moet je er in het Nederlands bijna altijd “er/st” achter plakken in plaats van “meer/meest” ervoor.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 24-03-2010 17:42

- De trein kwam plotseling schuddend tot stilstand > In zo'n zin met een trein verwacht ik altijd 'schokkend' i.pv. 'schuddend', maar dat is misschien persoonlijke smaak.
- ik merkte verbaasd op dat ik onbewust zat te neuriën. > liep te neuriën is beter denk ik.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Plaats reactie