Boek vs. Boekverfilmingen

Praat hier (mee) over je favoriete boeken
Plaats reactie
Gast

Boek vs. Boekverfilmingen

Bericht door Gast » 25-11-2009 18:34

Engel bracht me op de gedachte dat ik bijna alle boekverfilmingen, waarvan ik ook het boek gelezen heb, redelijk kut vind :'D

De film The DaVinci Code zuigt echt.. onprettige dingen x)
Het boek vond ik wel heel awesome.

Maarrrr, Lord of the Rings bijvoorbeeld (jaja, ik heb een deel van het boek gelezen) dat vind ik dan wel weer vet. Misschien omdat het gewoon zo fcking mooi is gedaan o:

Dus!
Wat vind jij van boekverfilmingen? Wat vind jij de beste verfilming? Van welk boek zou jij wel eens een film willen zien? ennnn, aan wie zou jij er dan in laten spelen als je kiezen mocht?
;D

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 25-11-2009 19:05

Boekverfilmingen in het algemeen.. Tja, wel leuk voor mensen die niet lezen en het verhaal toch willen weten lijkt me? Maar ik vind ook het boek eigenlijk altijd mooier - voornamelijk door de eigen inleving die je bij het boek beter kan hebben dan bij de film.

de meest zuigende verfilming vind ik the Boy in the Striped Pyjama's. echt dat boek is geweldig, je leest er zo door heen [ik las de engelse versie - no problem] en je snapt echt wat de bedoeling is, wat bij de film veel minder naar voren kwam. het boek is ook veel meer gecentreerd op de belevenis van de hoofdpersoon, en belangrijke feitjes omtrent hem kwamen niet naar voor in de film. De film ging dus echt alleen over enkele belangrijke gebeurtenissen zonder al het gedoe er omheen, wat het verhaal natuurlijk nog wel in stand houdt maar in vergelijking met het boek is het gewoon ronduit verschrikkelijk.
maar dat is mijn mening xD
De film van de Da Vinci Code vond ik verschrikkelijk, dat ben ik met je eens.
ohja en Kruistocht in Spijkerbroek vind ik ook heel vaag verfilmd :')

de mooiste verfilming.. hmmmmmm. *kraak*
the Lord of the Rings vind ik inderdaad érg mooi gedaan, al mis ik ook daar wat dingen uit de boeken wat ik dus jammer vind (vooral dat ze een redelijk groot personage uit deel 1 niet eens noemen in de film - toen had ik echt zoiets van ?!?!?! xD)
*kijkt een verfilmde boeken lijst door*

ik kom er net achter dat ik bij veel verfilmde boeken óf alleen het boek heb gelezen óf alleen de film heb gezien
en als het beide is vind ik de film vaak niet geweldig :')
ik kwam in die lijst Matilde ook tegen, dat is dan weer wel een leuke :3
ook stonden er veel disney films bij wat natuurlijk ook geweldig is xD maar die vind ik neit echt helemaal meetellen :3
ok next question

---
van welk boek wil ik een film zien? sowieso wil ik nog naar de verfilming van Komt een vrouw bij de dokter, al is het alleen om te zien hoe ze het hebben gedaan
en -natuurlijk- De Engelenmaker van Stefan Brijs =D al moeten ze dan wel heel erg hun best doen om een roodharige drieling met hazelip te vinden :') maar dat kan wel met de computer. toch denk ik dat dat boek wel geschikt is voor film, als ze n beetje hun best doen ^^
wie ik er in wil zien, geen idee :')

nu vind ik mijn bericht wel lang genoeg =x
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Gast

Bericht door Gast » 25-11-2009 21:12

Boy in the striped pyjama's wilde ik deze week gaan kijken :']
Ik wist niet eens dat er een boek van was. Stiekem heb ik vrij weinig boeken gelezen. Ik heb Komt een vrouw bij de dokter ook niet gelezen, omdat ik Kluun niet mag :'3

Zelf vind ik High Fidelity een goede verfilming. Heb het boek in het engels gelezen, en de mensen die ze hebben gecast voor de personen uit het boek, ja, dat hebben ze echt heel passend gedaan. Maar als ik het dan vergelijk met About a boy (dezelfde schrijver), die film is dan echt weer zo kut :'D
De meest fantastische scene (/passage) over hoe erg het meisje hem helemaal flipt de dag dat ze hoort dat Kurt Cobain dood is gegaan, en dat ze dan een winkelruit inslaat en samen met het meisje van de winkel in tranen uitbarst, dat komt in de hele film niet voor. Samen met nog meer shit. Ik haaaat dat zo.

Ennnnn. De Giphverfilmingen vond ik ook kut. Phileine zegt sorry dan nog wel het minst kut o:

De film The Kite Runner wil ik nog zien, omdat ik het boek verrassend genoeg echt, ontroerend vond. Kijken of de film dat gevoel ook naar boven kan brengen.

Ik zou best een verfilming willen zien van Beijing Doll, maar dan wel echt in die Aziatische stijl gemaakt he. Niet door gare Westerse acteurs/regisseurs etc o:

Engel
Gold Member
Gold Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 23-11-2009 18:25

Bericht door Engel » 26-11-2009 16:24

Boy in the striped pyjama's daar heb ik de film niet van gezien en zelfs het boek niet van gelezen. Ik zou het wel graag willen lezen, maar bekenden zeggen me dat het een behoorlijk zwaar verhaal is.

Toch maar proberen... ik ben wel van de 2 wo boeken. Het boeit me sowieso.

Daria
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17-03-2010 17:14

Bericht door Daria » 17-03-2010 20:40

Melona schreef:
de meest zuigende verfilming vind ik the Boy in the Striped Pyjama's. echt dat boek is geweldig, je leest er zo door heen [ik las de engelse versie - no problem] en je snapt echt wat de bedoeling is, wat bij de film veel minder naar voren kwam. het boek is ook veel meer gecentreerd op de belevenis van de hoofdpersoon, en belangrijke feitjes omtrent hem kwamen niet naar voor in de film. De film ging dus echt alleen over enkele belangrijke gebeurtenissen zonder al het gedoe er omheen, wat het verhaal natuurlijk nog wel in stand houdt maar in vergelijking met het boek is het gewoon ronduit verschrikkelijk.
maar dat is mijn mening xD
Nee, die vond ik verschrikkelijk! Dat boek. Moest hem begin dit jaar voor Engels lezen, in het Engels, maar ik vond hem echt afschuwelijk. Vooral die hoofdpersonage. Het hele boek door had ik echt wurg neigingen. Ik weet niet netjes van me, maar toch xD.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 17-03-2010 21:26

Vond de film wel heel mooi :o Nogal voorspelbaar, maar desalniettemin wel dramatisch einde (boek nooit gelezen overigens dus kan het niet echt vergelijken. Kan me voorstellen dat het tien keer beter is, maar dat merk je niet als je de film kijkt terwijl je het boek niet gelezen hebt).
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Riverflows
Newb
Newb
Berichten: 9
Lid geworden op: 01-03-2010 19:29

Bericht door Riverflows » 24-03-2010 09:45

Ben het helemaal eens met Melona. Het boek 'The boy in the striped pyjamas' is echt een mooi boek en het leest erg makkelijk weg.
De film daarentegen is wel wat minder, hoewel ik bij het eind toch wel waterige ogen had (maar dat kan ook volkomen aan mij liggen).
---

Manonsel
Bronze Member
Bronze Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 02-03-2010 16:07

Bericht door Manonsel » 24-03-2010 19:08

Boekverfilmingen zijn meestal slecht vergeleken het boek. Ik vind de films van Twilight erg leuk, maar dat neemt niet weg dat ze vergeleken met de boeken matig zijn. Omdat ik eerst al kleine stukjes van Twilight (de films) had gezien/gehoord kreeg ik ook niet de kans om zelf personages te bedenken bij het lezen van de boeken, maar dat vond ik niet zo erg. Ik gebruikte in mijn fantasie dezelfde personages als uit de film en dat vond ik zelf zo slecht nog niet. ;D
STORY. Hello daddy! Hello mom! Im your ch ch ch ch ch ch cherry bomb!

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 24-03-2010 21:41

Wel, dat de boekverfilming over het algemeen slechter is dan het boek, daar is in ieder geval één uitzondering op, namelijk Harry Potter and the Philosopher's Stone.
In feite was mijn moeder begonnen me voor te lezen uit het boek, maar ik vond er dus niet heel veel aan (misschien was ik nog gewoon te jong). Maar toen zag ik wat later de film en toen ben ik zelf het boek gaan lezen en omdat ik de film had gezien kon ik me alles veel beter voorstellen en sindsdien heb ik de hele serie trouw gevolgd :)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 24-03-2010 21:44

haha ik vond het boek van harry potter ge-wel-dig :') ik heb het één of twee jaar voor de film uit kwam gelezen en toen was ik al helemaal fan, toen de film uitkwam hing mijn hele kamer dus ook vol met Harry Potter merchandise, inclusief een Harry Potter vriendenboekje waarin mijn buurjongetje schreef "Ik hoop dat je nog lang een Lotte Potter zal blijven"

Ik ben na het vierde boek echter afgehaakt, heb de serie wel uitgelezen maar dat was alleen omdat ik het einde wilde weten :') de eerste vier boeken heb ik minstens tien keer gelezen, het vijfde twee keer en nummer zes en zeven allebei maar één keer

Overigens zag Hagrid er in de film echt precies hetzelfde uit als in mijn verbeelding, dus dat was wel leuk ^_^
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Plaats reactie