Ik had je lief.

Post hier je langere verhalen, zie regels voor criteria (wat is lang?)
Manonsel
Bronze Member
Bronze Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 02-03-2010 16:07

Bericht door Manonsel » 08-03-2010 19:38

Melona schreef:
Manonsel schreef:Bedankt Melona & Daniël, heb het toegepast!
O &, Melona, over die 360 graden, ja natuurlijk... ik ben niet zo'n kei in wiskunde, haha, en over dat die 'in' met een hoofdletter I moet, dat had ik eerst maar Daniël zei juist dat dat zonder hoofdletter moest. ;')
nahhh, na een dubbele punt moet als het een citaat is altijd een hoofdletter
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/392/

dan had Daniël dat fout, hoewel in het bericht waarin Daniël dit zegt (nu?) ook een hoofdletter staat xD
O, of Daniël heeft zijn bericht aangepast, of ik
weet het echt niet, want ik weet wel zeker dat
ik de i met een hoofdletter had neergezet
eerst, het bericht is nu al 5 keer gewijzigd. XD
Maar thanks anyways.
STORY. Hello daddy! Hello mom! Im your ch ch ch ch ch ch cherry bomb!

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 08-03-2010 21:57

Haha, sorry mensen, mijn fout. Ik las laatst mijn bericht over en zag dat ik een dikgedrukte kleine letter 'i' had neergezet, in plaats van een hoofdletter. Dat moest natuurlijk een hoofdletter zijn en heb het toen veranderd. Excuses!

Edit: Ah, nu weet ik het alweer waarom ik daar een kleine letter i had neergzet. In je tekst stond eerst: “Sorry van vanmiddag.” Hij keek me vragend aan, dus vulde ik aan, “In de supermarkt, dat ik zo raar deed.”

Die komma voor de laatste gesproken zinnen moest een dubbele punt zijn. Die had ik toen verbeterd. Maar ik was waarschijnlijk in de war gebracht door die komma want als je schrijft: 'Meester Piet is de Sjaak,' zei hij, 'en ik ben Jan.' Dan krijgt de tweede gesproken zin natuurlijk geen hoofdletter. Jij had een mix van beide gebruikt :P

Het is in elk geval zo: ''Sorry van vanmiddag.' Hij keek me vragend aan, dus vulde ik aan: ''In de supermarkt, dat ik zo raar deed.''
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Manonsel
Bronze Member
Bronze Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 02-03-2010 16:07

Bericht door Manonsel » 09-03-2010 16:20

Thanks!
Ik ga zo een nieuw stukje posten.
STORY. Hello daddy! Hello mom! Im your ch ch ch ch ch ch cherry bomb!

Manonsel
Bronze Member
Bronze Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 02-03-2010 16:07

Bericht door Manonsel » 09-03-2010 16:44

“Moet ik bang worden?” vroeg ik grijnzend en leunde nonchalant tegen de sofa aan. Mel rolde met haar ogen en drukte haar peuk uit in haar meeneem-asbakje.
“Ga naar boven, neem een douche en dan zoek ik een leuk jurkje uit.” Mel trok me mee de trap op en eenmaal boven duwde ze een handdoek in mijn armen. Ik bleef even verkrampt staan en keek haar na terwijl ze in mijn moeders kamer verdween.
Ik slofte naar de badkamer, trok de deur achter me dicht en draaide hem op slot.

“Ben je klaar?” hoorde ik Mel verveeld roepen. Ik pakte de handdoek van de verwarming en wikkelde hem om mijn borst. Ik boog me voorover naar de spiegel en wilde net een puistje uitknijpen toen het licht plotseling uitviel.
“Wat was dat!” gilde Mel paniekerig vanuit de verte.
Ik grinnikte. “De lichten vallen weleens vaker uit, maak je maar geen zorgen Mel, er is vast een zekering gesprongen.”
Ik schoof mijn voeten in de sloffen van mijn moeder die tegen het bad aan stonden en liet mijn natte koude haar over mijn schouders vallen. Vervolgens haalde ik vlug het slot van de deur en stapte de hal in. Ik zag een donkere schaduw op mijn moeders bed zitten, Mel.
“Wat ga je doen?” vroeg ze verbaasd.
“Wat denk je zelf? De stop vervangen in de meterkast,” zei ik met rollende ogen. Dat was weer een verschil; Mel wilde voor geen goud een nagel breken, maar mij maakte het niet uit als ik in een handdoek gewikkeld naar de kelder toe moest om mijn net schoongewassen handen in spinnenwebben te laten graaien. Oké, het was niet mijn hobby, maar iemand moest het doen, en op Mel kon ik niet rekenen.
Ik stapte op Mel af en vroeg om haar aansteker.
“Waar heb je die voor nodig?” vroeg ze geïrriteerd en ik zag haar grote blauwe ogen bang glinsteren in het donker.
“Zodat ik wat kan zien in de kelder, de lampen doen het daar ook niet hoor.” Ik slaakte een zucht, soms kon je Mel echt niet volgen, en dit was dus zo'n moment.
“Oké, oké.” Mel zuchtte en greep een aansteker uit haar handtasje. Ik pakte het ding dankbaar aan en slofte de hal over naar de trap naar beneden.
“Maak je niet vies hè!” hoorde ik Mel nog ernstig roepen. Op de tast liep ik de trap af en eenmaal op de grond probeerde ik op mijn instinct de kelder te vinden. Eindelijk voelde ik de ijzeren deurknop van de oude houten kelderdeur. Ik rukte verwoed aan de rammelende deurknop en de kelderdeur ging met piepen en kraken open.
Ik liep het stenen trapje af dat naar de kelder leidde en klampte me vast aan de trapleuning. Na de laatste tree voelde ik de houten vloer onder mijn voeten kraken. Ik stak de aansteker aan en liep met gestrekte arm naar de stoppenkast. De vierde stop had een rood hokje, de zekering was daar dus doorgeslagen. Ik draaide het ding een aantal keren rond en trok vervolgens de stop eruit. Met de vlam van de aansteker keek ik op de grond, hier ergens moest het doosje met nieuwe stoppen zijn.
Plotseling hoorde ik de kelderdeur kraken en alles ging vanzelf: ik stootte mijn hoofd tegen de rand van de meterkast, de aansteker vloog uit mijn handen en plotseling was het weer pikkedonker.
“Wie is daar?” vroeg ik met trillende stem. Mijn hart bonkte en dat was ook even het enige wat ik hoorde.
“Mel? Dit is niet grappig verdomme!”
Ik wreef met mijn pols over het plekje op mijn hoofd waar ik net mee tegen de stoppenkast knalde en graaide met mijn vrije hand over de grond. Ik vloekte zachtjes.
Eindelijk had ik iets beet, maar het was niet de aansteker. Het was een stop die half uit het doosje stak. Ik stond snel op en rukte de stop in de plek waar zojuist de kapotte stop nog in zat. Ik draaide en draaide en toen... Klik.
Het licht sprong aan en de vochtige ruimte werd met de seconde scherper. Het gevoel van angst dreef langzaam weg en de ruimte voelde weer vertrouwd. Ik zoog wat lucht in mijn longen en blies alles er met een opluchting weer uit.
Ik kneep mijn ogen half dicht tegen het felle licht en keek wantrouwig rond. Alles zag er nog hetzelfde uit: de oude verkleurde stoel van papa, een paar afvalzakken, verhuisdozen, mijn oude fiets. Er was niks vreemds te zien. Ik greep de roze aansteker van de grond die ik bij de trap vond en snelde weer de treden op.
STORY. Hello daddy! Hello mom! Im your ch ch ch ch ch ch cherry bomb!

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 09-03-2010 17:11

Ooh, spannend :o Verder geen op- of aanmerkingen. Nu maak je me wel nieuwsgierig naar een vervolg :)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Manonsel
Bronze Member
Bronze Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 02-03-2010 16:07

Bericht door Manonsel » 09-03-2010 17:15

Wauw, eens een keer geen foutjes, hahaha. XD
Ben bezig nieuw stuk erop te zetten. ;D
STORY. Hello daddy! Hello mom! Im your ch ch ch ch ch ch cherry bomb!

Manonsel
Bronze Member
Bronze Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 02-03-2010 16:07

Bericht door Manonsel » 09-03-2010 17:28

Ik duwde de kelderdeur met moeite dicht, het leek alsof al het gevoel in mijn armen was verdwenen. Ik snapte nog steeds niet wat er net was gebeurt. Waarom ging de kelderdeur open en dicht?
Ik keek wantrouwig om me heen, checkte de keuken, de woonkamer en het halletje bij de voordeur. Niemand, natuurlijk. Ik liep met tegenzin naar de woonkamer en keek door het raam. Het was nu echt donker en ik zag zelfs geen Dan, helaas.
“Miauw.” Mijn kat Pluim drukte zijn vacht tegen mijn natte benen.
“Pluimpie, jongen, was jij net soms bijna de kelder in geglipt?” vroeg ik glimlachend. Het beest keek me vreemd aan, hij had iets in zijn ogen wat ik niet herkende. Hij miauwde nog een keer, het had een klagerige toon, het leek een beetje op het gemiauw wat hij maakte wanneer hij honger had. Maar dat zou nu onlogisch zijn: zijn ijzeren bakje zat vol met brokjes. Ik rilde, mijn natte haren hingen in slierten over mijn schouders en er drupten koude waterdruppeltjes langs mijn benen.
“Sorry Pluim, ik ga weer naar boven.” Ik gleed over de marmeren vloer naar het halletje.
“Hè, wat? Hoe kan dat nou?”
De kelderdeur stond open op een kier. Had ik hem dan niet goed dichtgeduwd? Ik staarde in de duisternis en voor de zekerheid klikte ik het lampje aan. De kelder werd verlicht, maar weer zag ik niets ongewoons.
“Waar blijf je nou Saar, het licht is allang weer aan!” riep Mel vanaf boven.
“Ja-ha, ik kom!” riep ik vlug terug. Ik trok de kelderdeur weer dicht en gaf er nog een zacht duwtje tegen om te controleren of hij echt dicht zat.
Ik sprong naar de trap en rende de treden op. Boven trof ik Mel aan met een stuk of vijf verschillende jurkjes verspreid over mijn bed, make-up op mijn bureau.
“Hè, hè, daar ben je eindelijk!” verzuchtte Mel. “Je was wel een kwartier weg, zo lang duurt het toch niet om een stop te vervangen?”
“Wat weet jij er nou van,” snauwde ik.
Mel keek me beledigd aan. “Wat is er ineens?”
“Je hebt me proberen bang te maken toen ik in de kelder was, geen leuk grapje Mel. Ik heb mijn voorhoofd pijnlijk gestoten en-” Mel liet me niet eens uit praten. Ik liet het deel dat ik écht bang was achterwegen.
“Waar héb je het over? Ik heb de hele tijd hier in het donker gezeten!”
Ik staarde naar de jurken op bed. Ik had nou geen zin in ruzie.
“Ach laat ook maar, het was vast Pluim,” zei ik zuchtend, en pakte mijn ochtendjas waar ik me vervolgens in wurmde. Mijn huid was al opgedroogd in de tijd dat ik weg was geweest. Mel keek me argwanend aan, en sloeg haar blonde haar naar achteren.
“Wat heeft Pluim gedaan dan?” vroeg ze echter.
“Toen ik in de kelder was hoorde ik de kelderdeur kraken, alsof iemand hem open en dicht deed,” legde ik Mel uit en probeerde een beetje ongeïnteresseerd te klinken. Ik wist hoe erg Mel bijgeloof verafschuwde, ze zou vast denken dat ik gek aan het worden was.
Mel barstte in lachen uit. “Voor zover ik weet kan Pluim die deur echt niet open- en dichtmaken hoor!”
Ik zuchtte.
“Ja nou en.” Ik plofte neer op bed, trok de handdoek onder mijn ochtendjas vandaan en begon mijn haren droog te deppen.
“Misschien was het wel een serie-moordenaar, of een geest!” Mel begon nog harder te lachen.
“Houd nou maar op Mel, anders ga ik helemaal niet meer mee naar het stomme feestje van die stomme Ewout,” mompelde ik waarschuwend.
Mel stopte met lachen. “Ewout is niet stom en dat feestje ook niet, wat is er met jouw humeur gebeurd?”
Ik wierp haar een vernietigende blik toe: laat het onderwerp rusten. Toen stond ze op en schoof de bureaustoel van mijn bureau voor me. Ze ging erop zitten en pakte zwijgend een lipgloss van mijn bureau.
STORY. Hello daddy! Hello mom! Im your ch ch ch ch ch ch cherry bomb!

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 09-03-2010 17:42

Ik trok de kelderdeur weer dicht, en gaf er nog een zacht duwtje tegen om te controleren of hij echt dicht zat. Hij zat muurvast. > In de eerste zin mag het kommaatje weg. En een deur die muurvast zit? Dat lijkt me ook weer niet goed. Ik begrijp wel waarom je zo'n krachtterm hier gebruikt, maar muurvast? Dan denk je meteen dat ie klemt. Ik denk dat je dat tweede zinnetje zelfs wel geheel kunt schrappen omdat het resultaat van het controleren vrij logisch is.

“Ach laat ook maar, het was vast Pluim,” zei ik zuchtend en pakte mijn ochtendjas waar ik me vervolgens in wurmde. > Hier (voor 'en') mag dan weer wel een komma, maar hoeft volgens mij niet per se.

De reactie van Mel is onverwacht nadat de hoofdpersoon over de gebeurtenissen in de kelder verteld. Ik zou dus zoiets als 'echter' invoegen.

houd op met dit onderwerp > ik weet dat het eigenlijk wel zo moet, maar omdat niemand het ooit nog zo zegt gewoon: hou op met dit onderwerp. Overigens vind ik: laat het rusten of iets dergelijks mooier. Vooral omdat je daarna: Toen stond ze op, schrijft, dus weer 'op'.

Nu moet er nog wel een verklaring komen uiterraard voor die deur die vanzelf open en dicht gaat anders stel je je lezers een beetje teleur of is het een gewoon opengebleven open plek :)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Manonsel
Bronze Member
Bronze Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 02-03-2010 16:07

Bericht door Manonsel » 09-03-2010 17:47

Thanks! Ik heb het gewijzigd.
En over de dader van de deur... tsja, daar kom
je helaas nog een tijdje niet achter. :')
STORY. Hello daddy! Hello mom! Im your ch ch ch ch ch ch cherry bomb!

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 09-03-2010 19:28

- stenen trapje af die naar de kelder leidde
> dat naar de kelder leidde (het stenen trapje, niet de stenen trapje)

- wat is er met jouw humeur gebeurt?”
> is ... gebeurd

verder inderdaad fijn spannend stukje bij die deur, je had het ook nog langer kunnen rekken maar dat is niet echt nodig :]
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Plaats reactie