Met de hand? Of liever digitaal.

Praat hier met de andere gebruikers over nieuwe verhalen, ideeën en schrijfpartners. Je kan er ook je vragen kwijt bijvoorbeeld als je een boek wilt uitgeven.
Daria
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17-03-2010 17:14

Met de hand? Of liever digitaal.

Bericht door Daria » 14-05-2010 13:29

Op welke manier schrijf je liever? Werk je liever eerst dingen met de hand uit? Met pen of papier of liever meteen op de computer/laptop?

Bij mij verschilt het. Lange verhalen liever op de computer. Dat werkt namelijk wat sneller (en dan weet ik tenminste zeker dat ik het zelf nog kan lezen). Al heb ik wel altijd pen en papier bij me, zodat als ik ergens ben ik nieuwe ideeën, meteen kan uitwerken.

Maar gedichten en korte verhalen werk ik liever uit op papier. Ik heb een boek waarin ik al die dingen schrijf. Als een soort van eigen bundel. Al werk ik dingen soms eerst uit op de computer, want soms krijg ik inspiratie als ik achter de computer zit of begin ik dingen daar uit te werken, maar ik schrijf ze later altijd weer op in mijn boekje.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 14-05-2010 13:33

Alles op de computer eigenlijk, gewoon omdat typen veel sneller gaat dan schrijven. Alleen als ik geen pc bij de hand heb, heb ik meestal wel iets bij van pen en papier of zo mocht ik opeens inspiratie hebben :P

Nog niet zo heel lang geleden deed ik uitgebreide aantekeningen voor het verhaal wel schrijven, maar daar ben ik ook mee gestopt.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Daria
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17-03-2010 17:14

Bericht door Daria » 14-05-2010 13:38

Daniël schreef:Alles op de computer eigenlijk, gewoon omdat typen veel sneller gaat dan schrijven. Alleen als ik geen pc bij de hand heb, heb ik meestal wel iets bij van pen en papier of zo mocht ik opeens inspiratie hebben :P

Nog niet zo heel lang geleden deed ik uitgebreide aantekeningen voor het verhaal wel schrijven, maar daar ben ik ook mee gestopt.
Op de computer gaat inderdaad wel alles sneller. En soms begin ik wel met een verhaal op papier, maar ik eindig altijd wel weer op de computer xD.

Bovendien kun je op de computer dingen makkelijker veranderen. Op papier wordt het dan één kliederboel.

Nienke
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2107
Lid geworden op: 12-04-2010 17:46

Bericht door Nienke » 14-05-2010 16:25

Ik denk beide eigenlijk :P.. Ik schrijf ook wel eens op school in mijn schrift (dan lijkt het alsof ik opgave maak of aantekeningen van wat ze aan het vertellen zijn (A)) en af en toe thuis ook wel eens. Het eindigt wel altijd op de computer, ik typ het toch allemaal over anders kan niemand het meer lezen :oops:. Zo dramatisch is mijn handschrift dan ook nog wel, haha. En ja typen gaat sneller en haalt de meeste spellingsfouten er wel uit... Naja... Jullie vinden er meestal evenveel als word voor me doet :P.
Arrogant, like yeah! (h)

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 14-05-2010 18:41

Ik typ altijd. Ik heb dan ook dysgrafie, wat betekent dat ik moeite met schrijven heb: het duurt lang, kost veel energie en is vaak moeilijk leesbaar. Als ik meer dan drie zinnen achter elkaar moet schrijven, begint het me al op te breken. Gelukkig gaat typen wel zonder problemen.

Hoewel, toen Sigil nog in de concept-fase was, had ik al m'n ideeën wel in een boekje opgeschreven.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daria
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17-03-2010 17:14

Bericht door Daria » 14-05-2010 20:12

Robin schreef:Ik typ altijd. Ik heb dan ook dysgrafie, wat betekent dat ik moeite met schrijven heb: het duurt lang, kost veel energie en is vaak moeilijk leesbaar. Als ik meer dan drie zinnen achter elkaar moet schrijven, begint het me al op te breken. Gelukkig gaat typen wel zonder problemen.

Hoewel, toen Sigil nog in de concept-fase was, had ik al m'n ideeën wel in een boekje opgeschreven.
Hoe doe je dat dan op school? Met proefwerken etc?

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 14-05-2010 20:32

Daria schreef:Hoe doe je dat dan op school? Met proefwerken etc?
Naar school neem ik een laptop mee, vroeger was dat een enorm ding, maar tegenwoordig een Eee PC. Voor examens e.d. mag ik helaas mijn eigen laptop niet gebruiken, maar de school stelt laptops beschikbaar daarvoor.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Nienke
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2107
Lid geworden op: 12-04-2010 17:46

Bericht door Nienke » 14-05-2010 20:39

Dat is wel handig! Kun je op school ook gewoon je inspiratie ongemerkt typen, alhoewel typen wel geluid maakt en schrijven niet zo... Maar we gaan er vanuit dat jij een betere en oplettendere leerling bent dan ik, haha :P. Ik mag ook voor schoolexamens de computer/een laptop gebruiken, alleen die dingen zijn sloooooooooooooom :O. Maar ik wist niet eens dat er zoiets bestond als wat wat het ookal weer.. dysgrafie. Heb het even gegoogled :P.
Arrogant, like yeah! (h)

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 14-05-2010 23:26

Nienke schreef:Dat is wel handig! Kun je op school ook gewoon je inspiratie ongemerkt typen,
Ja, behalve dat ik op school nooit inspiratie heb -- behalve in de pauze, maar dan zit ik nooit achter m'n laptop. :P
Nienke schreef:alhoewel typen wel geluid maakt en schrijven niet zo...
Dat geluid valt toch wel mee? En ik hoor natuurlijk ook te typen, hè?
Nienke schreef:Maar we gaan er vanuit dat jij een betere en oplettendere leerling bent dan ik, haha :P.
Dat valt wel mee. De laatste twee jaar is het vak waar ik de meeste aandacht aan heb besteed misschien wel Tetris. :P
Nienke schreef:Ik mag ook voor schoolexamens de computer/een laptop gebruiken, alleen die dingen zijn sloooooooooooooom :O.
Tell me about it, volgens mij is het verplicht voor scholen om trage computers te hebben. :P
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 15-05-2010 00:11

^ Dat zal wel komen door 't mega netwerk waarop die dingen altijd zijn aangesloten :p

Ik typ altijd, behalve als ik geen computer heb maar dan schrijf ik alleen in steekwoorden op wat ik wil onthouden :] Als ik een briljante zin heb verzonnen schrijf ik die natuurlijk wel helemaal op :')
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Plaats reactie