Hoe begon jij met schrijven?

Praat hier met de andere gebruikers over nieuwe verhalen, ideeën en schrijfpartners. Je kan er ook je vragen kwijt bijvoorbeeld als je een boek wilt uitgeven.
It's Morning Now
Newb
Newb
Berichten: 4
Lid geworden op: 02-03-2010 00:08

Bericht door It's Morning Now » 02-03-2010 00:21

Ik schreef al dat ik klein was, alleen waren dat echt hele rare verhalen - héél slecht en fout nederlands geschreven.
Ik heb ooit een keer meegedaan met een schrijfwedstrijd op school, toen werd ik tweede. Laatst las ik dat verhaal weer terug, en ik ben mezelf gewoon heel hard uitgelachen. Toen ik Tokio Hotel fan werd (lach maar, ja) ben ik begonnen met het schrijven van fanficts, en nu (ik ben nu géén THfan meer, ftr) schrijf ik nog steeds fanficts, maar ook gewone verhalen - alleen ben ik de laatste tijd zeg maar meer bezig met fotograferen dan schrijven - ik zit wel te denken dat ik die twee kan combineren (dus gewoon een verhaal schrijven over een foto oid, of foto's maken bij een verhaal), maar ik ga sowieso binnenkort het schrijven weer oppakken. ;D

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 02-03-2010 16:46

Mijn verhalen van héél vroeger zijn ook buitengewoon onleesbaar door de hoeveelheid spelling/grammaticafouten :P Daarnaast zat er niet echt een logische verhaallijn in :P Maar volgens mij zijn alle verhalen van fantasievolle kinderen wel zo, haha :)
Oei, Tokio Hotel, Monsoon is geweldig, maar voor de rest... :)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Daria
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17-03-2010 17:14

Bericht door Daria » 18-03-2010 08:35

Ehm...
Op de basisschool. Ik was altijd al dol op lezen en voorgelezen worden (aangezien ik pas in groep 3 leerde lezen). Ik verzon altijd verhaaltjes en vertelde die aan mijn knuffels, maar in groep 5 toen ben ik ze ook daadwerkelijk echt gaan opschrijven. Heb een hele serie geschreven over een pratend konijn (vernoemd naar mijn eigen konijn) dat allerlei avonturen meemaakte.

Mijn 1e verhaal kan ik me nog precies herinneren. 3 of 4 zinnen in totaal en bij elke zin een plaatje. Als ik er aan terug denk vind ik hem best geniaal bedacht aangezien ik toen 6 was of zo?

En mijn hele basisschool periode door ben ik blijven schrijven en ook op de middelbare school. En op KNT post ik ook TH verhalen (ja, ik heb een zwak voor de band xD).. Maar dan niet van die standaard zoals 99,9% van die verhalen zijn. Het zijn eigenlijk gewoon 'normale' verhalen alleen hebben mijn personages toevallig de zelfde namen als de bandleden. Moet bekennen dat mijn TH verhalen vaak heerlijk dramatisch zijn (Ik ben dol op drama)..

En nu schrijf ik nog steeds. En ik wil later heel graag schrijfster worden en iets richting de journalistiek en dan voor tijdschriften gaan werken.

Daria
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17-03-2010 17:14

Bericht door Daria » 18-03-2010 08:37

Daniël schreef:
Alleen weet ik niet of ik het hier wel (in deeltjes) kan posten, omdat ik het ooit naar een uitgever wil opsturen en altijd bang ben dat het gestolen wordt als ik het zo maar op internet plaats.
Ja, dat heb ik dus ook.
En ik schaam me er soms ook voor.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 18-03-2010 09:20

Edit-knop Daria :twisted:

Maar grappig, wij hebben veel gemeen :) Ik leerde ook pas in groep 3 lezen (maar iedereen toch?). En in groep 5 eerste verhaal en de rest van de basisschool ook handgeschreven verhalen.
Alleen heb ik nooit over mijn knuffels geschreven :P
Daniël schreef:


Alleen weet ik niet of ik het hier wel (in deeltjes) kan posten, omdat ik het ooit naar een uitgever wil opsturen en altijd bang ben dat het gestolen wordt als ik het zo maar op internet plaats.


Ja, dat heb ik dus ook.
Ik plak de tekst van mijn verhaal nu in een Paintbestand, upload die en post hem hier (zodat mochten er mensen zijn die schijt hebben aan copyright, ze het niet zomaar over kunnen nemen).
Of in een PDFbestand, alleen dan moet ik even uitgoochelen hoe dat moet.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 18-03-2010 13:24

Daniël schreef:Alleen weet ik niet of ik het hier wel (in deeltjes) kan posten, omdat ik het ooit naar een uitgever wil opsturen en altijd bang ben dat het gestolen wordt als ik het zo maar op internet plaats.
Daniël schreef:Ik plak de tekst van mijn verhaal nu in een Paintbestand, upload die en post hem hier (zodat mochten er mensen zijn die schijt hebben aan copyright, ze het niet zomaar over kunnen nemen).
Of in een PDFbestand, alleen dan moet ik even uitgoochelen hoe dat moet.
Om hier even op door te gaan: maak je daar maar niet al te veel zorgen om. In verhalen zit geen “snel geld”, en plagiaat loont niet.

Het hang er ook vanaf waarvoor je bang bent.
Wil je geld verdienen? Als iemand je verhaal steelt krijg je er geen cent minder door.
Wil je dat je naam erbij staat en niet die van iemand anders? Dan is het misschien een idee om eens te kijken naar de Creative Commons die licenties hebben die je op je verhaal kan toepassen, zodat mensen het kunnen verspreiden, maar jouw naam erbij moeten noemen, en (als je dat wilt) geen geld mee kunnen verdienen.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 18-03-2010 13:33

Ik bedoel dat een uitgever er niet zo blij mee is als het verhaal dat hij wil uitgeven overal op internet staat.

Als iemand mijn verhaal steelt en hij gaat er mee naar een uitgever, dan krijg ik er inderdaad geen cent minder voor als ik het niet eerder naar een uitgever heb gestuurd. Maar hij wel een cent meer, als je begrijpt wat ik bedoel.

Uiteraard wil ik er wel geld mee verdienen :) Ik bedoel, dat zou mooi zijn, niet dat ik er op reken of zo.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 18-03-2010 13:42

Daniël schreef:Ik bedoel dat een uitgever er niet zo blij mee is als het verhaal dat hij wil uitgeven overal op internet staat.
Ah ja, zo. Ik denk eigenlijk dat het wel meevalt als je verhalen waar je geld wilt mee verdienen niet in hun affe vorm (als je begrijpt wat ik bedoel) plaatst. Niemand heeft iets aan een kladversie als hij of zij niet bereid is er veel moeite en tijd in te stoppen om het te polijsten. Ik heb geen persoonlijke ervaringen met uitgevers, maar van wat ik gehoord heb, hebben ze geen problemen met dit soort dingen (het plaatsen van kladversies van verhalen op internet).
Daniël schreef:Uiteraard wil ik er wel geld mee verdienen :) Ik bedoel, dat zou mooi zijn, niet dat ik er op reken of zo.
Goed zo. :P
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daria
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17-03-2010 17:14

Bericht door Daria » 18-03-2010 15:54

Daniël schreef:Edit-knop Daria :twisted:

Maar grappig, wij hebben veel gemeen :) Ik leerde ook pas in groep 3 lezen (maar iedereen toch?). En in groep 5 eerste verhaal en de rest van de basisschool ook handgeschreven verhalen.
Alleen heb ik nooit over mijn knuffels geschreven :P
Hahaha, is dat nou een bijnaam? Of hoe moet ik dat opvatten?

Jaa, iedereen leert volgens mij wel zo ongeveer in groep 3 lezen.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 18-03-2010 15:58

Huh? Dat van die edit-knop? Nee, ik bedoel te zeggen dat er een edit-knop is waarmee je je berichten kunt editten als je iets vergeten hebt, in plaats van een dubbelpost :)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Plaats reactie