Zegen van de Dood

Post hier je langere verhalen, zie regels voor criteria (wat is lang?)
Plaats reactie
Wouter_Anco
Silver Member
Silver Member
Berichten: 343
Lid geworden op: 01-08-2010 22:14

Bericht door Wouter_Anco » 04-11-2010 21:53

Het volgende stuk verhaal. Ik ben niet helemaal tevreden over hoe het verhaal over de beklimming verteld word, maar wist zelf niet een mooiere versie af te leveren dus dat deel kan nog veranderen. Het karakter is bewust naamloos dus niet naar de naam vragen. :P Mythes en legendes zul je vaker tegenkomen als je de zegen niet zat word en blijft lezen.Eindelijk stond hij boven op de top van de heuvel. Het was een lange klim geweest, maar voor hem was het een gemakkelijke. Hij had door de tunnel die door de heuvel heen was gegraven kunnen gaan, dat koste zo goed als geen inspanning, maar hij hield van uitdagingen. De meeste mensen zouden het idioot vinden om de steile heuvel te beklimmen. Vooral omdat het eigenlijk een berg rotsen is en geen echte heuvel. Niemand wist zeker te zeggen door wie, waarom en hoe het gemaakt was, maar er was een legende over. Niet een hele bijzondere, hij was vrij voorspelbaar en standaard. Soortgelijke legendes konden over de hele wereld gevonden worden. Hij liet de legende nog eens door zijn gedachten gaan om te kijken of hij een deel was vergeten bij zijn beklimming.

Een machtig en rijk man ontmoete een arme demon die beweerde sterker en sneller te zijn dan vijf getrainde soldaten. De rijke man had hier zijn twijfels over en besloot om de demon uit te dagen in een wedstrijd waarin de rijke man zijn eigen vaardigheden kon gebruiken. Als de demon won zou hij genoeg geld krijgen om een rustig bestaan op te bouwen, verloor hij dan moest hij toetreden tot het leger van de man. De man beval dat zijn leger grote stenen en rotsen verzamelde en een enorme heuvel zouden bouwen. Midden op de weg met een tunnel er doorheen. Zo zou iedereen de heuvel straks als het monument van zijn overwinning over de demon zien. De rijke man was een geoefend klimmer en verwachte makkelijk te winnen van de demon. De uitkomst was voor hem een schok, maar voor de meeste mensen weinig verassend, de demon won. De demon bespotte de rijke man die zo dwaas was deze heuvel te bouwen. Midden op de weg als monument aan zijn overwinning en vervolgens verloor. Echter was de rijke man niet zo eerlijk als de demon had verwacht, of in ieder geval had gehoopt. De demon kreeg geen cent van de rijke man in tegendeel zelfs, woedend om zijn verlies droeg de man zijn soldaten op om de demon te doden. De demon verzette zich niet en liet zich door de soldaten van het leven beroven. Later begroeven ze hem midden in de tunnel. Onder het monument van zijn overwinning. De nacht van de executie van de demon werd de rijke man vermoord, zijn hoofd was ingeslagen met een steen van de heuvel. Een zoektocht leverde niets op. Wanhopig zochten de soldaten naar het antwoord op de schuldvraag en toen iemand opperde om in het graf van de demon te kijken werd dat gedaan. Ze hadden niks te verliezen en met demonen weet je het natuurlijk nooit zeker. In de eerste instantie leverde het openen van het graf op wat ze hadden verwacht, een redelijk vers lijk dat nog niet aan ontbinden was toegekomen. Ze wouden het graf weer dicht maken, maar ze zagen een vreemde glinstering op de handen. De glinstering werd veroorzaakt door het licht dat reflecteerde op het bloed dan aan zijn handen kleefde.

De legende was waarschijnlijk niet waar, hoe zouden simpele soldaten een heuvel zo hoog als deze kunnen bouwen? Ook stond er geen kasteel in de buurt. Die stond bij Bosbuur. Ondanks dat het waarschijnlijk niet op waarheid beruste was de man die de heuvel net beklom verzot op het verhaal en soortgelijke mythen en legendes. Elke keer als hij een verhaal hoorde over een demon die een weddenschap van een mens had gewonnen, dan moest en zou hij het nadoen. Hij was zelf geen demon, dat vond hij walgelijke wezens. Nee, hij was slechts een mens en dus bezat hij geen bovennatuurlijke kracht of magie. Hij had gewoon veel en intensief getraind. Of hij sneller geklommen had dan de demon zou hij nooit kunnen achterhalen, maar dat maakte hem niet uit. Dat hij hier stond bewees dat mensen alles konden wat die smerige wezens konden. hij had een behoorlijk uitzicht en keek naar het dichtbij gelegen bos en liet zijn blik naar de stad aan de rand glijden. Bosbuur, zijn volgende bestemming. Hij zou naar de Witte Raaf gaan en over zijn beklimming opscheppen. Al zou de beklimming niet het enige zijn wat hij te vertellen had.
Oh nee, deze man had een veel belangrijker doel. Hij draaide zich om en tuurde naar het meer dat een kleine tien kilometer verderop lag.

Hij keek met een tevreden glimlach naar een klein hutje dat aan de rand van het meer stond. Zo op het oog was het hutje niks bijzonders, maar hij wist wat er binnen lag. Vijf verse lijken, geen mensen natuurlijk. Dan had hij met afschuw en woede gekeken. Nee, het waren demonen, smerige demonen die dachten dat ze mochten leven als mensen. Dat soort smerige wezens moesten zo snel mogelijk uitgeroeid worden en dat had hij met plezier gedaan. Het waren geen bijzonder gevaarlijke wezens geweest. Het was een gezin dat gezamenlijk vervloekt was en ze hadden ieder twee hoorns op hun kop, een staart en hadden zwart haar over hun gehele lijf. Een vrij tamme demonisering. Ze hadden hem niet kunnen verwonden voor hij ze had gedood met zijn pijl en boog. Hij had ze het huis uitgelokt en neergeschoten van een veilige afstand. Later had hij de lijken in het huisje gelegd om te voorkomen dat iemand ze te snel vond en ze de omgeving zouden afzoeken. Hij zat daar niet op te wachten. In totaal had hij veertien demonen vernietigd op weg naar Bosbuur. Hij was heel tevreden, veertien demonen die denken dat ze als mensen mogen leven vernietigen was de eerste toelatingseis voor de Orde van de Witte Raaf. Een geheime orde die volledig bestaat uit mensen. De orde zet zich in om de wereld te bevrijden van demonen. Het waren walgelijke onnatuurlijke wezens. Demonen konden nooit de wil van de schepper geweest toen hij de wereld aan de mens schonk. De orde had nobele doelen en zou de wereld beter maken. Daarom zou hij lid worden en daarvoor restte slechts een laatste taak.


E: door Robin genoemde punten verbeterd. Wederom bedankt. :)
If there is one thing I learend from F-zero it is fuck sensibility.

This is also how I learned not to base life lessons on videogames.

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 04-11-2010 22:21

Dus... er zit nog een stuk tussen?

"legger" -> "leger"?
"Midden op de weg als monument aan zijn overwinning en vervolgens verloor.": Dat is geen zin. Die lekker loopt. :P
"lijden" -> "leiden"
"Aan de demon zijn handen kleefde vers bloed.": die zin vind ik een beetje meh.
Hoe je die legende verteld zou je nog wel kunnen verbeteren, veel zinnen kraken. Ik had trouwens verwacht dat ze het lijk van de rijke man in het graf zouden aantreffen, en de demon nergens te bekennen, maar dat gaat natuurlijk niet als ze gezien hadden dat hij dood was.
"Nee hij was" -> "Nee, hij was"
"Dat hij hier stond bewees dat mensen alles konden wat die smerige wezens konden": wat een obsessieve gast. :P
"Oh nee deze man" -> "Oh nee, deze man"
"Nee het waren": komma!

Ik voel hier een sterke anti-racisme boodschap doorklinken, klopt dat?
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Wouter_Anco
Silver Member
Silver Member
Berichten: 343
Lid geworden op: 01-08-2010 22:14

Bericht door Wouter_Anco » 04-11-2010 22:26

Er zit niet specifiek een discriminatie boodschap in het verhaal. Al walg ik daar persoonlijk wel erg van en is het 1 van de snelste manieren om mijn agressieve kant te leren kennen. Het kan natuurlijk sterk met discriminatie vergeleken worden (in feite is dat het ook), maar het is geen boodschap. Het is meer dat niet ieder mens kan leven met iets dat hij niet begrijpt. Een verhaal over dit soort wezens zonder groepering die ze kapot wil hebben is niet realistisch denk ik.

(Ik bedoel maar, in Nederland hebben we een partij die tegen homoseksualiteit en vrouwenrechten is)
If there is one thing I learend from F-zero it is fuck sensibility.

This is also how I learned not to base life lessons on videogames.

MatthijsB
Gold Member
Gold Member
Berichten: 506
Lid geworden op: 26-09-2010 15:41

Bericht door MatthijsB » 04-11-2010 22:26

maar er was een legende over. Niet een hele bijzondere, hij was vrij voorspelbaar en standaard. > is dit niet een beetje een afknapper? als hij standaard en voorspelbaar is, waarom zou ik hem dan lezen?
Dont waste your time, or time will waste you - Muse

Wouter_Anco
Silver Member
Silver Member
Berichten: 343
Lid geworden op: 01-08-2010 22:14

Bericht door Wouter_Anco » 04-11-2010 22:28

Het gaat niet zozeer om de legende. Het gaat om de manier waarop deze man zijn leven leid. Het is bijzonder doorsnee, maar hem maakt dat niet uit. Zijn ego is gebouwd op dit soort verhalen. Hij vind het verhaal niet bijzonder, maar gebruikt het wel om voor zichzelf te bewijzen dat hij niet minder is dan sterkere wezens. Hij kan immers hetzelfde.
If there is one thing I learend from F-zero it is fuck sensibility.

This is also how I learned not to base life lessons on videogames.

Wouter_Anco
Silver Member
Silver Member
Berichten: 343
Lid geworden op: 01-08-2010 22:14

Bericht door Wouter_Anco » 08-11-2010 21:51

Bij het lijstje horen wat tabs, maar het forum lijkt deze te verwijderen en ben op moment te lui om me in een oplossing te verdiepen. We gaan veder met het aspirant lid van de Witte Raaf. Volgende keer volgt hoofdstuk 2. Ook het hoofdstuk waarin we meer te weten komen over Marton en Simpa. Ook het verhaal van Veron gaat hierin veder. Wederom alle kritiek welkom. Vooral aangaande het verhaal tot dusver.
Zijn laatste test was een stuk lastiger. Een demon die zich als strijder had bewezen doden en zijn wapen meenemen. De vorige waren, buiten het feit dat ze het recht niet hadden om te bestaan, geen direct gevaar. Dus een bewezen strijder was wel wat heftiger. Hij keek naar Bosbuur en wist dat hij informatie over zijn doelwit zou krijgen in de Witte Raaf. Hij besloot de brief met zijn opdracht nog een keer te lezen voor hij aankwam. Dan had hij een beter idee van de vragen die hij zou stellen aan de orde. Hij haalde de rol papier uit zijn tas en keek er naar. Het was een beetje vergeeld en het had wat scheurtjes. Hij had toch beter een koker kunnen aanschaffen. Hij rolde het papier open en bestudeerde de tekst op het papier.

Uw doelwit is Marton Ruiten.
Aliassen: Onbekend
Verblijfplaatsen: Onbekend
Beroep: Premiejager
Leeftijd: Vermoedelijk midden 20
Magie: Onbekend. Vermoedelijk geen.
Demonisering: Aangepast fysiek, aangepaste zintuigen
Krijgskunst: Geoefend met het zwaard, uitmuntend met boog
Kracht: 2 getrainde soldaten
Gevaar: Zeer gevaarlijk
Opmerkingen:
Weet van het bestaan van de Witte Raaf. Zijn vernietiging is zeer belangrijk. Meerdere premiejagers zoeken hem. Indien hij gedood word door een ander dan uzelf, keer terug voor een nieuwe opdracht.

Hij was blij dat ze hem een grote opdracht hadden toevertrouwd. Die andere premiejagers maakten niks uit. Ik zal hem vinden en dan vermoord ik hem en lever ik zijn zwaard in als bewijs van zijn vernietiging. Die anderen zal ik te snel af zijn en mijn waarde voor de orde bewijzen. Ik zal de Klauwen van de Raaf zijn! Deze gedachten ging steeds weer door zijn hoofd en hij was er van overtuigd dat het de waarheid was. De gedachten wonden hem op, ze lieten hem voelen dat hij leefde, dat hij een mens was en ze gaven hem vertrouwen. Hij draaide de poster om en keek naar de tekening van het afschuwelijke beest op de achterkant. De demon leek op een jongeman met een donkere grijze huid, hij had dik zwart haar en duivelse gele ogen. Hij droeg een simpele bruine broek die er beschadigd uit zag. Daarboven had hij een shirt dat er al net zo gehavend uit zag. Hij had een riem met daaraan een zwaard en op zijn rug hingen een boog en pijlenkoker. Zijn handen en voeten waren klauwen en zijn oren een beetje puntig. Walgelijk, dacht hij en hij borg de rol papier weer op in zijn tas. Een hele geruststelling dat Marton Ruiten niet lang meer zou bestaan. Hij keek weer naar Bosbuur en begon aan de afdaling.

E: valt me nu pas op, maar dit stukje is eindelijk weer eens kort.
If there is one thing I learend from F-zero it is fuck sensibility.

This is also how I learned not to base life lessons on videogames.

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 08-11-2010 22:01

Nog niet héél zorgvuldig doorgelezen, maar enkele dingetjes die me opvielen:
"vergeld" -> "vergeeld"?
Dus demonen zijn... aangepaste mensen? Een soort kruising tussen Cyborgs en X-Men? :P
"Gevaar: Zeer gevaarlijk": klinkt een beetje dubbelop. Misschien iets in de trant van: "Gevaar: Zeer hoog" oid.
"Daarboven had hij een shirt dat er al net zo gehavend uit zag.": ik weet niet zeker wanneer dit zich afspeelt, maar als dit zo rond de middeleeuwen was: in die tijd waren shirts nog ondergoed. Het lijkt me een beetje vreemd als zo'n "gedemoniseerde" gast in z'n ondergoed is getekend. Dat maakt 'm toch wel wat minder dreigend.
"daar aan" -> "daaraan"?
"Walgelijk dacht hij": ik zou op z'n minst iets doen als -> "Walgelijk, dacht hij", of zo.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Wouter_Anco
Silver Member
Silver Member
Berichten: 343
Lid geworden op: 01-08-2010 22:14

Bericht door Wouter_Anco » 08-11-2010 22:11

Voor de X-men vergelijking was ik al bang. :P
Je zou het er mee kunnen vergelijken, alleen is daar mutatie een natuurlijk proces. Demonisering is dat niet, je moet vervloekt worden. Daarnaast was mutatie voorbehouden aan mensen. Alles wat organisch is kan worden vervloekt. Hier zal later nog abstract gebruik van gemaakt worden.

Het gevaar punt heb ik expres zo geschreven om het een beetje een gevoel van een index te geven. De laagste graad is bijvoorbeeld, Niet gevaarlijk. Al zouden ze daar geen poster voor laten maken.

En met dat shirt zat ik dus ook in mijn maag. Ik wist geen beter kledingstuk te bedenken. Zoals later nog wel verteld word is de poster oud en draagt Marton andere kleren. Of ik geef hem een iets nettere kleding of ik laat hem zo. Dat weet ik nog niet. Als je nog een goed kledingstuk weet hou ik me aanbevolen.

De rest van je punten overgenomen en zal die dadelijk posten.
If there is one thing I learend from F-zero it is fuck sensibility.

This is also how I learned not to base life lessons on videogames.

Wouter_Anco
Silver Member
Silver Member
Berichten: 343
Lid geworden op: 01-08-2010 22:14

Bericht door Wouter_Anco » 17-11-2010 23:24

Eigenlijk wou ik eerst een stuk van Hoofdstuk 1 herschijven en dat posten. Zo wou ik kijken of jullie vonden dat ik beter was geworden, maar omdat ik het steeds te druk heb om lang te schrijven post ik het eerste stuk van hoofdstuk 2. Kritiek op schrijfstijl is heel erg welkom.

Hoofdstuk 2: Partners

De storm die gisteren door Bosbuur en omgeving teisterde had flink huisgehouden en veel mensen waren in de weer om de schade op te ruimen. Er waren lekkende daken, gescheurde vlaggen, gebroken glas en weggeblazen stro. De paden lagen vol met plassen. De onverharde wegen waren veranderd in modderpaden en uit enkele staken zelfs vastgezogen laarzen. Niemand werd blij van deze schade. Alhoewel menig Timmerman nu wel werk had, was het eigenlijk teveel tegelijk en kwamen ze mensen te kort. Het Gouden Ei was de storm erg goed doorgekomen. De schade aan het dak was klein en Fernant kon het zelf oplossen met materialen die hij nog had liggen in zijn schuur. Simpa was vroeg opgestaan en had de tafels gedekt, de haard aangestoken en extra borden klaar gezet. Dat ze sneller werkte was niet zonder reden, Marton was in Bosbuur en zou deze ochtend langskomen. Marton trok de hele wereld door om opdrachten te vinden, maar hij kwam altijd terug naar Bosbuur. Hij zei dat het was omdat hij hier een heer kende die hem maar al te graag zou huren en dat vaak deed. Simpa vermoede echter dat zij ook een reden was.

Het was anderhalf jaar geleden dat ze partners waren geweest. Samen hadden ze criminelen opgespoord en gevangen om de premie op hun hoofd te claimen. Ze waren een berucht team geworden. Op den duur bood men zelfs geld aan om bepaalde personen te vangen. Ze gingen hier niet te vaak op in om geen naam te maken als huurling. Ze hadden er geen behoefte aan gehad om door een landheer voor zijn leger te worden geronseld of om voor een moord op pad gestuurd te worden. Ze hadden wel eens doelwitten vermoord, maar met dat doel waren ze nooit op pad gegaan.

Het waren mooie tijden geweest. Simpa had veel geleerd van Marton en ze was milder geworden door hem. Na haar verbanning was ze in zichzelf terug getrokken geraakt. Ze had zelfs een tijd plannen gemaakt om haar vader om te brengen. Het was Marton die haar liet zien dat wraak niets oploste en door hem besefte ze dat ze zich in haar oude thuis nooit meer thuis zou kunnen voelen. Uiteindelijk liet ze de plannen varen. De wraaklust was echter niet uit haar verdwenen. Haar vader mocht dan veilig zijn voor haar woede, dat gold niet voor de monnik. Als ze ooit die vervloekte monnik tegen kwam, dan had die een groot probleem. Die man zou ze nooit kunnen vergeven. Alles was immers zijn schuld! Simpa merkte dat ze zich kwaad begon te maken. Haar vuisten trilde en haar hart was sneller gaan kloppen. Iedere keer weer was ze verbaasd over de woede die een enkele man in haar los kon maken. Ze wist niet eens of het niet beter was geweest. Ze was veel gelukkiger als burger dan als kind van adel. Ze kon het niet helpen, hij had haar verwoest en het was vanwege Marton dat ze zichzelf weer had opgebouwd. Voor dat ze Marton kende had ze een hekel aan demonen. Haar ouders hadden dat er met de paplepel ingegoten. Echter was de enige die haar helpen wou na de verbanning een demon. Dat opende haar ogen, ze zag in dat de wereld niet zo zwart-wit was.
If there is one thing I learend from F-zero it is fuck sensibility.

This is also how I learned not to base life lessons on videogames.

MatthijsB
Gold Member
Gold Member
Berichten: 506
Lid geworden op: 26-09-2010 15:41

Bericht door MatthijsB » 18-11-2010 10:56

De storm die gisteren door Bosbuur en omgeving teisterde
Door weglaten of teisterde vervangen met iets van raasde.
Er waren lekkende daken, gescheurde vlaggen, gebroken glas en weggeblazen stro. De paden lagen vol met plassen. De onverharde wegen waren veranderd in modderpaden en uit enkele staken zelfs vastgezogen laarzen. Niemand werd blij van deze schade. Alhoewel menig Timmerman nu wel werk had, was het eigenlijk teveel tegelijk en kwamen ze mensen te kort.
Je geeft hier wel erg veel detaills over de schade. Ik kan niet beoordelen of het belangrijk zal zijn voor het verhaal, maar als dat niet zo is moet je toch overwegen om het te beperken.
Dat ze sneller werkte was niet zonder reden
Je hebt nog helemaal niet gezegd dat ze sneller werkte, dus zou ik er iets van maken als:
'Ze werkte sneller dan normaal, want.....
Op den duur bood men zelfs geld aan om bepaalde personen te vangen
Wat is het verschil tussen het eerder genoemde premiejagen en dit?
Het waren mooie tijden geweest
Geweest is hier onnodig.
Ze wist niet eens of het niet beter was geweest
Of wat niet beter was geweest? Haar oude leven?
Echter was de enige die haar helpen wou na de verbanning een demon
Iemand heet Echter?
Dont waste your time, or time will waste you - Muse

Plaats reactie