Sigil: De Erfgename

Post hier je langere verhalen, zie regels voor criteria (wat is lang?)
Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 20-06-2012 22:08

Daniël schreef:- Ik zou geen witregel doen tussen 'Birgitta' en 'De tweede dag'
Niet? Ik dacht juist wel, om aan te geven dat er tijd verstreken is.
Daniël schreef:- Het laatste stuk is wel heel kort en bondig omschreven.
Ja, inderdaad. Misschien moet ik dat maar herschrijven.
Daniël schreef:Verder is het wel essentieel om te weten hoeveel tijd er verstreken is als ze dan eindelijk gaan vliegen.
Dat kan ik wel toevoegen.
Daniël schreef:En waarom gaan ze nu gewoon zelf, in plaats van iemand op Servilius af te sturen? Of gaan ze nu gewoon de moeder en de zus redden, zonder de confrontatie met Servilius op te zoeken?
Omdat nu genoeg tijd is verstreken, zodat ze weer naar huis kunnen vliegen. Servilius zou de moeder en zus aanvallen, dus ook om de confrontatie aan te gaan, moeten ze naar huis.
Was dat niet duidelijk, dan? En is het met deze uitleg wel duidelijk?
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 20-06-2012 22:28

- Geen witregel, omdat het anders wel erg veel witregels wordt. Normaal gesproken wel een witregel als er tijd verstrijkt inderdaad, maar hier vond ik het niet echt nodig. Als je dan toch een witregel wilt doen, zou ik 'em juist voor 'Uiteindelijk brak de tijd aan' invoegen.
- Nah het is nu wel duidelijk. Ik was het verhaal even een beetje kwijt, omdat het weer een tijdje geleden is dat ik de eerste stukjes van De Erfgename had gelezen ;)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 11-08-2012 22:01

Stukje #8:

Hoofdstuk 3: wrijvingen
Kat vertelde niet alles, en niet precies op die manier. Hij vertelde alleen wat hij dacht dat zijn leerlingen moesten weten. Hij eindigde wel op hetzelfde moment.
“We gaan vliegend naar Noorwegen?” vroeg Merijn. “Ik heb hoogtevrees!”
“We gaan vliegen, ja. Dat is de beste manier om daar te komen. Als het goed is heeft Alberta een voorraadje vliegzalf. Ik ga haar vragen om het uit te lenen, want als jullie eerst die zalf moeten leren te maken zitten we hier volgend jaar nog.”

De leerlingen wisten nu wat ze moesten doen en niet lang nadat ze aangekomen waren bij het tuincentrum stonden ze in het bos.
“Ehm,” zei Kat. “Ik had gehoopt dat jij ons de weg weer kon wijzen.”
Jasmijn zuchtte. “Die kant op,” wees ze.

Het huisje van Alberta stond er nog steeds precies zo bij als ze het verlaten hadden. Het kleine stenen huisje, overwoekerd door klimop en mos, zag er eenzaam uit.
Ze benaderden het huisje en Sem klopte op de deur, zonder de hand van Jasmijn los te laten met zijn andere hand.
Weer verscheen het bruine oog in de opening in de deur, maar dit keer staarde het niet wantrouwend naar de leerlingen.
De deur zwaaide open. “Kat! Kinderen! Wat is er gebeurd?”
Voordat ze konden reageren, werden de leerlingen naar binnen getrokken door Alberta.
“Vertel,” zei ze. “Hoe is het gelopen met Augustina? En de Schutter?”
“Oh,” zei Kat, terwijl hij uit zijn mand sprong. “Je weet natuurlijk van niets.”
Alberta keek hem vragend aan.
“We waren helaas te laat om Augustina te redden, maar we zijn er wel achter wie de Schutter was. Het was een mens die in de macht van Servilius gekomen was en zo vele mensen vermoord had. De Schutter is uiteindelijk daaraan bezweken.”
“Servilius? Ik dacht dat we nu eindelijk van die smerige vampieren af waren!” Alberta staarde boos door het raam naar buiten, alsof daar een vampier stond.
“Alberta,” zei Kat waarschuwend. “Niet alle vampiers zijn slechte wezens. Sommigen willen gewoon met rust gelaten worden.”
“Bah. Jij van alle mensen zou moeten weten dat ze niets dan goeds zijn.” Alberta snoof.
Kat keek verontschuldigend naar Jasmijn. De leerlingen stonden er ongemakkelijk bij.
Om de stilte te verbreken, schraapte Kat zijn keel.
“We hebben het nog niet gehad over de reden dat we hier zijn,” zei hij vervolgens. “We hebben je nodig, Alberta.”
“Moet ik die leerlingen van je overnemen?” vroeg ze op een toon alsof ze dat allang aan had zien komen. “Je weet dat ik daar geen zin in heb. Ik wil gewoon mijn rust, is dat te veel gevraagd?”
“Nee,” zei Kat vlug. “Dat is het niet. Ik vroeg me af of je nog wat vliegzalf had.”
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 11-08-2012 23:04

- “We gaan vliegend naar Noorwegen?” vroeg Merijn. “Ik heb hoogtevrees!” > “We gaan vliegend naar Noorwegen?” vroeg Merijn. “Maar ik heb hoogtevrees!” Zo geef je het probleem beter weer denk ik.
- stond er nog steeds precies zo bij > ik denk dat je 'steeds' wel weg kunt laten
- Het huisje van Alberta stond er nog steeds precies zo bij als ze het verlaten hadden. Het kleine stenen huisje, overwoekerd door klimop en mos, zag er eenzaam uit. > Je begint eigenlijk twee keer met 'het huisje' en je noemt het in de derde zin nog eens. Om dat te voorkomen zou ik de eerste twee zinnen samentrekken: Het huisje van Alberta stond er nog precies zo bij als ze het verlaten hadden: eenzaam ogend, overwoekerd door klimop en mos. (of iets dergelijks)
- Ze benaderden het huisje: Je nadert het huisje of je benadert een persoon
- Voordat ze konden reageren, werden de leerlingen naar binnen getrokken door Alberta. > Ik zou de actieve vorm pakken
- “Je weet natuurlijk van niets.” > “Je weet natuurlijk nog van niets.” is beter denk ik
- je gebruikt verschillende woorden voor het meervoud van 'vampier'. Doe je dat bewust?
- de reden dat we hier zijn > de reden van onze aanwezigheid hier? Ik vind de constructie 'de reden dat' nooit zo mooi

Dialoog met Alberta vond ik sterk. Je zet haar personage goed neer ;)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 31-08-2012 09:15

Bedankt voor de feedback.
Daniël schreef:- je gebruikt verschillende woorden voor het meervoud van 'vampier'. Doe je dat bewust?
Ehm, ik weet eigenlijk niet meer waarom ik dat oorspronkelijk had gedaan. Nu heb ik in ieder geval het idee dat ik beter één vorm kan kiezen en dat consequent te gebruiken, maar ik zou niet weten welke.


---

Stukje #9:

“Vliegzalf?” vroeg Alberta achterdochtig. “Waar wil je heen?”
“Het Noorden.”
“Waarom wil je — wacht eens even…” Alberta onderbrak zichzelf. “Gaat dit over die voorspelling?”
“Ik heb zo mijn redenen,” zei Kat onverstoord.
Tess kuchte.
“Gaat dit nog lang duren?” vroeg ze. “Want we kunnen deze vraag-en-antwoordspelletjes uren volhouden, maar daar heb ik geen zin in. Dus mogen wij wat van dat vliegspul, ja of nee?”
Alberta en Kat staarden haar aan.
“Je leerlingen zijn wel wat brutaal,” zei Alberta tegen Kat na een paar tellen stilte.
“Mijn leerlingen zijn leergierig, inventief en werken goed samen,” zei Kat met een kille trots. “Dat ze niet altijd conventioneel zijn, kan mij niet schelen. Maar goed. Vliegzalf?” Hij keek Alberta verwachtingsvol aan.
De twee staarden elkaar aan. Alberta keek alsof ze in Kats hoofd probeerde te komen, om zo achter zijn motieven te komen.
Uiteindelijk zei Alberta: “Vooruit dan maar. Maar je staat bij me in het krijt.”
“Natuurlijk,” zei Kat.
Alberta draaide zich om en liep naar een muurvullende kast. Ze begon te zoeken op de planken en in de laatjes van die kast.
Sem pakte onopvallend Jasmijns hand weer vast. Ze kneep voorzichtig in de zijne.
Merijn zag het en grijnsde naar zijn vrienden. Hij keek vervolgens naar zijn zus, die haar blik afgewend hield.
Alberta maakte een tevreden geluidje. “Ah, hier is het. Als je iets zoekt in deze kast ligt het altijd in het laatste laatje waar je kijkt.”
Merijn kuchte. “Dat is logisch. Als je gevonden hebt wat je zocht, ga je niet verder zoeken.”
“Nee, dat bedoel ik niet,” zei Alberta. Ze mompelde iets over brutale kinderen en vervolgde: “Het is een magische kast, je moet alle laatjes doorzoeken voor je vindt wat je wilt hebben. Best onhandig eigenlijk, maar ik heb hem gekregen van iemand anders, die me geld had geboden om het over te nemen. Er bestaan ook versies die betoverd zijn zodat er oneindig veel laatjes in zitten. Dan vind je dus echt nooit iets terug.” Ze grinnikte.
Peinzend bekeek ze het potje wat ze uit de kast had gehaald. “Het is half leeg, maar er zit nog ruim voldoende in voor een retourtje voor jou en je leerlingen.”
Gelijk hield Tess haar hand op, maar Alberta trok het potje naar zich toe.
“Weet je zeker dat je dit wilt doen, Kat?” vroeg ze. “Misschien is het beter om niet in dat verleden van je rond te poken — en je leerlingen zijn wat jong voor een vliegtocht naar het Noorden.”
“Ik was even oud toen ik daar zelf voor het eerst heenging,” zei Kat ongeduldig. “Geef nou maar.”
“En hebben jullie geen school?” vroeg Alberta.
“Herfstvakantie,” antwoordde Merijn kortaf. Als ze nu geen vakantie hadden gehad, had hij school kunnen gebruiken als een argument om niet te gaan.
“Tja,” zei Alberta. “Jullie moeten het zelf weten. Pas op dat je geen vampieren tegenkomt.”
Zodra ze het potje naar haar gasten bracht, griste Tess die uit haar handen. “Laten we gaan. Alsjeblieft.”
“Nogmaals bedankt,” zei Kat.
“Je had me net niet bedankt,” zei Alberta.
“Alsnog bedankt dan,” zei Kat. Hij rolde met zijn ogen.
Ze verlieten het huisje.
“Mijn excuses voor de opmerkingen van Alberta over de soortgenoten van je moeder,” zei Kat zacht tegen Jasmijn. “Het spreekt haar gedrag niet goed, maar vampiers waren onze vijand, tachtig jaar geleden. Magiërs worden oud en vergeten dat soort dingen niet.”
Jasmijn knikte. Ze wist zelf nog maar een paar dagen van het bestaan van vampiers af, dus Albertas anti-vampirisme kwam niet zo hard aan als Kat verwacht leek te hebben.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 31-08-2012 11:00

- Ik zou voor 'vampiers' gaan
- Merijn kuchte. “Dat is logisch. Als je gevonden hebt wat je zocht, ga je niet verder zoeken.” > haha, lekker bijdehand :P
- “Je had me net niet bedankt,” zei Alberta.
“Alsnog bedankt dan,” zei Kat. Hij rolde met zijn ogen. > leuk stukje :)
- Albertas > Alberta's

Overall, leuke dialoog, niks op aan te merken ;)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 02-09-2012 17:07

Jeej! :D (En ik heb alle keren dat "vampieren" gebruikt werd veranderd in "vampiers", 4 keer in Erfgename en 6 keer in Schutter.)

Stukje #10:

“Hebben jullie allemaal goed gegeten?” vroeg Kat. “Het wordt een lange reis en in de lucht kan je geen boterhammen eten.”
“We hebben pas nog ontbijt op,” zei Sem. “Ik ten minste wel.”
Jasmijn en de tweeling bevestigden dat zij ook genoeg gegeten hadden.
“Dan wordt het tijd om de vliegzalf te gebruiken,” zei Kat.
“Wat moeten we met die zalf doen?” vroeg Tess.
“Smeer het op je gezicht en lichaam. Zorg ervoor dat je genoeg oppervlakte insmeert. De vliegzalf heeft hallucinogene bijwerkingen, dus kijk niet raar op als je vreemde dingen ziet.”
Merijn keek bedenkelijk.
Sem vroeg gelijk: “Moeten we die zalf op ons gezicht smeren?”
“Overal,” zei Kat. “Smeer het overal. Zorg wel dat je het niet binnenkrijgt en smeer het niet bij wondjes. Voor de rest geldt: verdeel het goed. Ik zou het niet in je haar smeren, dat gaat vies ruiken. Veeg na afloop van het insmeren je handen een beetje af. En als één van jullie mij zou willen insmeren, zou dat geweldig zijn.”

Alle vijf probeerden ze de heldere kleuren te negeren. “Niet op letten,” had Kat gezegd. “Dat is gewoon het hallucinogene gedeelte van de zalf. Als je je blijft focussen op je doel — in dit geval Noorwegen — kom je er vanzelf, maar als je dat niet doet en verdwaalt raakt tussen de kleuren kom je nergens.”
Dus keken ze niet naar de heldere kleuren die voorbij dreven: blauw, rood, geel, paars, groen… Ze bleven denken aan hun doel denken.
Langzaam stegen ze op. De kleuren maakten plaats voor geluiden: lage, licht onheilspellende tonen, doorweven met een hogere, zingende klank, die elke keer dat het langs kwam een rilling door hun ruggenmerg stuurde.
Vervormde gezichten met enorme ogen en tanden wisselden af en toe met draaiende wielen en rechthoeken die krompen en groeiden.
Kat en zijn leerlingen leken de vallen in alle richtingen. “Dus zo voelt vliegen,” dacht Merijn.
En toen begon alles te draaien.
“Blijf bij bewustzijn!” hoorden de leerlingen Kat schreeuwen.
Lampen begonnen te groeien als bomen en overal waren klokken die onmogelijke tijden aangaven.
Langzamerhand kregen de leerlingen weer controle over zichzelf en richtten zich op hun bestemming.
De hallucinaties ebden langzaam weg. Ze hadden nu de kans om hun omgeving te bekijken.
Ze vlogen hoog over het land. Weilanden en bomen ter grootte van broccoli schoven langzaam onder hen door.
Af en toe vlogen ze over een stad of dorp heen, de huizen klein als speelgoed. Ze waren inmiddels zo hoog dat mensen niet meer te zien waren.
Het begon steeds kouder te worden, maar vreemd genoeg hadden ze daar geen last van.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 03-09-2012 00:25

Sem vroeg gelijk: “Moeten we die zalf op ons gezicht smeren?” > Dat zei Kat toch net?
- En als één van jullie mij zou willen insmeren, zou dat geweldig zijn.” > lol, dit vond ik om de een of andere reden erg grappig :P
- Ze bleven denken aan hun doel denken. > Ik denk dat we hier teveel denken hebben
- Kat en zijn leerlingen leken de vallen in alle richtingen. > te vallen?

Norway, here we come!
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 06-09-2012 00:10

Daniël schreef:Sem vroeg gelijk: “Moeten we die zalf op ons gezicht smeren?” > Dat zei Kat toch net?
How 'bout: "Sem vroeg met lichte afkeer: “Moeten we die zalf op ons gezicht smeren?”"
Daniël schreef:- En als één van jullie mij zou willen insmeren, zou dat geweldig zijn.” > lol, dit vond ik om de een of andere reden erg grappig :P
Haha, OK. :P
Daniël schreef:- Ze bleven denken aan hun doel denken. > Ik denk dat we hier teveel denken hebben
Dat denk ik ook.
Daniël schreef:- Kat en zijn leerlingen leken de vallen in alle richtingen. > te vallen?
Wups.

---

Stukje #11:

Sem en Jasmijn keken naar elkaar in plaats van naar beneden. Ze strekten hun armen naar elkaar uit en vlogen hand in hand.
Merijn zag het en stootte zijn zus aan. Die keek om en greep impulsief de arm van Jasmijn en gaf haar een halfknuffel.

Kat keek niet naar zijn leerlingen. Hij keek naar voren, naar het noorden. Hij keek naar de uitgestrekte zee waar ze inmiddels overheen vlogen. De leraar lachte. Eindelijk had hij weer hoop.

Na wat een oneindigheid leek, zagen ze weer land. “We zijn ongeveer op de helft,” schreeuwde Kat uitgelaten.
Ze vlogen over de prachtigste landschappen. Al snel vlogen ze over besneeuwde bergtoppen, bossen en uitgestorven vlaktes.
De leerlingen keken hun ogen uit.

Veel te snel alweer begonnen ze langzaam te dalen.
“Zijn we er?” vroeg Merijn aan Kat.
“Bijna,” antwoordde deze.
Achter de volgende bergtop verscheen een dorpje.
De meester en zijn leerlingen begonnen nu sneller te dalen.
Tess viel plotseling naar beneden.
“Concentreren,” riep Kat. “We zijn er nog niet.”
Tess remde snel af en voegde zich weer bij de anderen.
De anderen keken haar geschrokken aan.
“Ik ben oké, maak je geen zorgen,” zei ze. De anderen konden echter zien dat ze zelf ook geschrokken was.

Het dorpje kwam steeds dichterbij. Ze konden nu ook mensen onderscheiden.
“Staan ze… ons op te wachten?” vroeg Sem.
“Daar lijkt het wel op,” zei Kat.
“Waarom?”
“Geen idee.”

De landing was verrassend zacht. Ze werden opgewacht door een man van middelbare leeftijd en een meisje van dezelfde leeftijd als de leerlingen.
“Welkom,” zei de man vriendelijk in het Noors. “Wie zijn jullie?”
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 06-09-2012 11:13

- Ze vlogen over de prachtigste landschappen. Al snel vlogen ze over besneeuwde bergtoppen, bossen en uitgestorven vlaktes. > Ik zou dit samentrekken in: Ze vlogen over de prachtigste landschappen, over besneeuwde bergtoppen, bossen en uitgestorven vlaktes.
- Tess remde snel af en voegde zich weer bij de anderen.
De anderen keken haar geschrokken aan.
“Ik ben oké, maak je geen zorgen,” zei ze. De anderen konden echter zien dat ze zelf ook geschrokken was. > je gebruikt hier net iets te vaak 'de anderen'

Vanaf 'Veel te snel' lijkt de tekst opeens net als een gedicht, qua structuur. Ik denk dat je bij bepaalde zinnen niet per se naar een volgende alinea hoeft in te springen, hoewel het niet fout is om het wel te doen.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Plaats reactie