De Limlichten

Post hier je langere verhalen, zie regels voor criteria (wat is lang?)
Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 13-09-2011 15:58

Dat van Khazadrim/Khazad-dum was inderdaad niet helemaal onbewust gegaan :P
De benaming Demsters ga ik zeker veranderen. Ook omdat 'Demster' in de boeken van Tolkien staat voor 'duister', en daar moeten Elfen niet direct mee geassocieerd worden.

Over Delgolad/Delgolant: -lad is de uitgang van het woord als één enkele Delgolad bedoeld wordt, enkelvoud dus. -lant is de uitgang als er meerdere bedoeld worden, dus meervoud.

Volgende stukje:

De Imladros, die versteld stonden van dit schouwspel, knielden neer voor het machtige hart en bogen, uit eerbied voor de bezitter ervan. Toen maakte zich een geest los uit de boom. Zij moest eens een Delgolad zijn geweest, maar nu door Elutharion in de vorm van een dryade aangesteld zijn als Bewaker van het Hart. En zij zei hen: “Omdat jullie buigen voor dit hart en eerbied tonen voor de bezitter ervan, mogen jullie de rijkdommen die aan de voet van de boom liggen oprapen en het zal van jullie zijn. Want de bezitter van dit hart is de aarde zelf en zij prijst diegenen die eerbied voor haar tonen, in tegenstelling tot zij die haar trachten te vernietigen.”
En dus raapten de Imladros de lichtkristallen op en droegen deze mee naar hun woonsteden. Hier maakten hun beste edelsmeden er de befaamde Limëlas van en schonken hen aan de grootste der Elfen, omdat zij voor hen vochten en hun leven voor hen in de waagschaal legden. De Limlichten beschikten over een hoop magie die niemand precies begreep, maar wat duidelijk was, was dat zij de macht van de rechtmatige eigenaar herbergden.
De stenen waren Adanant; Thauromant; Orothand en Celanbrant voor de Havenmeesters; Demsteril; Nangèthil en Silphakil voor de Elfenvorsten van de Drie Verenigde Koninkrijken; Brisewë en Valandë voor de Dieven van Relegost; en Eboriant om hen allen te verbinden in de Alliantie der Elfen en hen aan te voeren in de oorlog tegen Fangar. Fangar wenste deze allen te hebben om de macht van de Elfen tot het zijne te maken.

Beneden weergeven is de hiërarchie der Limlichten:

Eboriant
Brisewë – Valandë
Demsteril – Nangèthil – Silphakil
Adanant – Thauromant – Orothand – Celanbrant

In de oorlog sneuvelden vele van de stenen. Vanuit Fangars duistere slot Bar-Urúkil stuurde hij legers Ganten en draken naar de woonsteden der Elfen en Imladros om hen te vernietigen en hun Limlichten af te pakken. Dat laatste lukte hem nooit, want vele stenen vernietigden de Elfen zelf als zij hun noodlot zagen naderen en de toverkracht van de Limëlas verdween in de vluchtige winden. Zo sneuvelden bijvoorbeeld Celanbrant en Adanant en nog vele andere.
Maar er waren twee dappere Elfen die inbraken in Bar-Urúkil en Fangars felbegeerde scheppingssteen Relegost wisten te stelen. Vanaf dat moment kon Fangar niets meer scheppen en was hij in geen enkel opzicht nog een Esgolad. Om deze Elfen tegen Fangars toorn te beschermen, vervaardigden de edelsmeden der Imladros de stenen Brisewë en Valandë en Fangar wist hen in het Begin der Tijden niet te grijpen.
En in zijn woede ontwaakte hij het volk dat hij als laatste geschapen had uit de berg Thorror. Dit waren de Anggrim, wezens die Angst brachten. En zij waren lelijk als de nacht. Maar in bepaalde opzichten was het Fangars beste creatie, want hoewel zij zeer onkundig waren in ambachten, waren zij sterk als Elfen en ongeveer net zo groot. En zij waren niet zo lomp en onbehouwen als de Ganten. De Anggrim beschikten over meer intelligentie en vielen aan met strategie en tactiek. Tegenwoordig dragen zij de naam Dariors, omdat de Elfen weigeren hen Anggrim te noemen. Dariors betekent Vervloekte Krijgers.
Toen Eomë zag dat de Elfen in hun eentje de strijd met de Ganten, draken en Anggrim zouden verliezen, schiep zij voor de laatste keer een volk met haar steen Ereond. Dit waren de Mensen, kleiner en zwakker dan Elfen. Maar veel talrijker en ondanks hun zwakte ongekend dapper.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 14-09-2011 14:14

In de oorlog sneuvelden vele van de stenen. Vanuit Fangars duistere slot Bar-Urúkil stuurde hij legers Ganten > klopt syntactisch gezien niet, je weet dat 'hij' Fangar is, maar dit staat nergens expliciet aangegeven. het zou ook iemand anders kunnen zijn die vanuit Fangars slot legers Ganten stuurde.

vond het ook een beetje vreemd dat je eerst die hiërarchie krijgt, er een paar van de stenen die daar genoemd zijn sneuvelen en dáárna pas twee stenen die er ook tussen stonden worden gemaakt (Brisewë en Valandë).. lijkt qua chronologie dus niet te kloppen
misschien kan je die twee stenen uit de hiërarchie (en dat wat ervoor staat) schrappen?

verder weer wat namen die me bekend voorkomen tussen de stenen, maar dit keer wel minder duidelijk :p
kan je checken door ze in te voeren op google, dan krijg je vaak suggesties die er erg op lijken :o
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 14-09-2011 15:14

Melona schreef:In de oorlog sneuvelden vele van de stenen. Vanuit Fangars duistere slot Bar-Urúkil stuurde hij legers Ganten > klopt syntactisch gezien niet, je weet dat 'hij' Fangar is, maar dit staat nergens expliciet aangegeven. het zou ook iemand anders kunnen zijn die vanuit Fangars slot legers Ganten stuurde.
Oké, daar heb je wel een punt. Maar dan zou ik het helemaal anders moeten formuleren, want "Vanuit Fangars duistere slot Bar-Urúkil stuurde Fangar legers Ganten" klinkt niet echt. Ik kan het wel zo formuleren: "Vanuit zijn duistere slot Bar-Urúkil stuurde Fangar legers Ganten". Of is dat syntactisch gezien ook fout :P?
Melona schreef:vond het ook een beetje vreemd dat je eerst die hiërarchie krijgt, er een paar van de stenen die daar genoemd zijn sneuvelen en dáárna pas twee stenen die er ook tussen stonden worden gemaakt (Brisewë en Valandë).. lijkt qua chronologie dus niet te kloppen
misschien kan je die twee stenen uit de hiërarchie (en dat wat ervoor staat) schrappen?
Ja klopt, chronologisch gezien loopt dit niet helemaal goed. Moet maar even een paar stukjes omgooien. Na Brisewë en Valandë wordt er in het volgende stukje trouwens nog verder uitgeweid over de Eboriant, dus dan is het helemaal niet logisch meer.
Melona schreef:verder weer wat namen die me bekend voorkomen tussen de stenen, maar dit keer wel minder duidelijk :p
kan je checken door ze in te voeren op google, dan krijg je vaak suggesties die er erg op lijken :o
Hmhm, dat doe ik ook soms. En:

Orothand > Orthanc
Celanbrant > Celebrant/Celeborn

Of was jou dat ook al opgevallen :P?
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 15-09-2011 00:23

Afgezien van Ereond en Relegost waren er nu negen stenen. Nog eenmaal echter zouden de Imladros-smeden een steen uit limë creëren. Deze droeg de naam Eboriant en werd dus net als Brisewë en Valandë pas later dan de andere Limëlas gemaakt. Zij werd vervolgens geschonken aan de Elf Valiant, naar verluid de sterkste die ooit onder de Elfen geleefd heeft, die de Alliantie der Elfen en Mensen aanvoerde in de laatste veldslagen van de Violath Limëlas en die wellicht oog in oog zou komen te staan met Fangar zelf. De Eboriant had de speciale vaardigheid om alle Limëlas op te kunnen roepen en te kunnen verbinden in een Keten van Heerschap. Fangar wist dit en daarom wenste hij de Eboriant te bezitten, boven alle andere Limlichten. Want als hij de Eboriant had, kon hij de Keten van Heerschap in werking zetten en dan zouden alle Limëlas zich aan hem tonen. Dan waren de verborgen koninkrijken der Elfen eindelijk in kaart gebracht en zouden zij weldra vernietigd worden door de Legers van Fangar.
Met opzet hadden de Imladros, in opdracht van de Elfen, de Eboriant gemaakt en hem gegeven aan de sterkste onder de Elfen. Het was hun opzet dat Fangar juist naar Valiant zou zoeken, want als er iemand was die Fangar kon verslaan dan was hij het wel.

Beneden weergeven is het beroemde gedicht der Limëlas:

Adanant, Thauromant, Orothand en Celanbrant,
om de havenmeesters de macht te geven de invasie van over zee te weerstaan
Demsteril, Nangèthil en Silphakil,
om de elfenvorsten te verenigen in één Alliantie en hen moed te geven door te gaan
Brisewë en Valandë,
om de dieven van Relegost te beschermen tegen Zijn toorn opdat hij hen niet kon vinden
en
Eboriant,
om hen allen te verbinden

Fangar kreeg in die tijd hulp van enkele Delgolant die zich aangetrokken voelden tot de macht die Fangar had verworven. Zij liepen naar hem over en zij kregen eveneens lichamen van Fangar. Later zouden zij gevreesd worden als ‘de Ruiters van Zwart’.

Uiteindelijk overwonnen de Mensen en Elfen op de Ganten, draken en Anggrim in de Slag op de Zilveren Kusten, de Thòror Zalarkand. Fangar had in het gevecht inderdaad de grote Elf Valiant gevonden en hij vocht met hem. En Valiant bracht hem een wond toe op zijn gezicht – de vorm van het litteken zou later bekend komen te staan als het Fangarkruis. En nu pas bemerkte Fangar hoe sterfelijk hij was geworden door zijn geest in een lichaam te huizen en uit angst vluchtte hij.
Na de Thòror Zalarkand spleet Eomë de aarde, opdat er nooit meer zo’n grote oorlog zou kunnen komen als de Oorlog om de Limlichten. De grote zee Belerion liep in de scheur weg en wat bleef was duisternis. De landen raakten verdeeld in duizenden eilanden die in deze duisternis zweefden.
Wat er precies met het Hart van de Wereld gebeurde, is tot op heden een onopgelost raadsel. Er gaan verhalen de ronde dat het Hart stierf toen Eomë de aarde in duizenden stukken verscheurde. En zonder Hart zou ook de aarde afsterven. Maar uit liefde voor de aarde daalden vele Delgolant naar haar af en ieder van hen verbond zijn of haar hart aan het aarde-eiland dat zij uitgekozen hadden. Om zich echter te kunnen verbinden aan iets vergankelijks, moesten ook zij vergankelijk worden. Daarom schonk Elutharion hen lichamen en aldus waren zij sterfelijk. Vanaf dat moment worden deze Delgolant de Nimlót genoemd, Zij die zich Opofferden. Dus voortaan telde de aarde vele duizenden harten volgens deze legende en er wordt gezegd dat een eiland zal afsterven, als de beschermende Nimlóïn sterft.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 15-09-2011 19:10

"opdat er nooit meer zo’n grote oorlog zou kunnen komen als de Oorlog om de Limlichten.": voor zo'n epische oorlog heb je het wel erg mager beschreven. Pas toen ik hier kwam had ik überhaupt door dat er een oorlog was geweest, ik had er zo overheen gelezen.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 15-09-2011 19:15

Jah true, dat komt omdat de gebeurtenissen in deze tijd nauwelijks van invloed zijn op het epos. (Ik heb er dus nog niet zoveel over nagedacht).
Verder zei ik al dat het een synopsis was, maar als het echt zo onduidelijk was zal ik het even sterker benadrukken ;)

Edit: De eerste zin van drie stukjes terug is: Toen brak de eerste grote oorlog uit die op aarde gestreden zou worden, de Oorlog om de Limëlas, of ook wel Limlichten genoemd. > Vrij duidelijk, maar omdat ik daarna het verhaal over de Limlichten ga vertellen, begrijp ik dat je snel vergeet dat er ook nog oorlog was :P

Edit 2: Twee stukjes terug staat ook nog: In de oorlog sneuvelden vele van de stenen. Vanuit Fangars duistere slot Bar-Urúkil stuurde hij legers Ganten en draken naar de woonsteden der Elfen en Imladros om hen te vernietigen en hun Limlichten af te pakken.

Edit 3: Onderstaand een historisch overzicht van de gehele tijdlijn:

Ellélandulë

Ilasdulë
Begin der Tijden
Violath Limëlas / Oorlog om de Limlichten

Eerste Era (0 – 1012)
Echö Fareskil / Tijd van de Wegstervende Echo
Violath Rodysë / Oorlog van de Schemering

Tweede Era (1012 – 3451)
Skardulë / Duistere Tijd
Galendulë / Groene Tijd
Violath Interwold / Oorlog in de Groene Wouden

Derde Era (3451 – 5689)
Tijd van de Confederatie
Chaoth Violath / Chaosoorlog

Vierde Era (5689 – 8293)
Violath Ulfgolant / Oorlog van de Ulfgolant
Violath Sangulin / Oorlog tussen de Sangulin, Rassenoorlog
Violath Coryndë / ?????? ?? ??? ???? ??? ?? ?????? (spoilers :P)

Apocandulë
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 16-09-2011 11:45

Laatste stukje van II. Seporogion:

Elan Elutharion, die zag hoe dapper Eomë tegen Fangar gestreden had en zag dat zij niet langer op de verdorven aarde wilde blijven, vroeg haar of zij terug wilde komen naar Elyrëa. Maar Eomë, die gehecht was geraakt aan de Mensen, de Elfen en de Imladros wilde de aarde niet voorgoed verlaten. Daarom schiep Elutharion om de archipel heen het land Valarda, beter bekend als Ringdor. Hier trok Eomë zich terug en ook haar kinderen, die haar misten, daalden naar Ringdor af. Fangar en de Ruiters van Zwart schenen eveneens naar een uithoek van Ringdor gevlucht te zijn. Maar dat land was groot en niemand wist precies waar zij waren gebleven.
Na de Grote Oorlog verduisterde Elutharion de hemel boven de aarde, want het was beter als Elyrëa voorgoed van de aarde gescheiden zou zijn. Vanaf dat moment was ook het firmament boven Elyrëa op aarde niet meer zichtbaar. Een diepe duisternis hing over de aarde.
Eomë vroeg aan Elutharion of hij licht kon maken op aarde, want de Mensen en Elfen huiverden voor de duisternis en het lag voor haar buiten haar macht om dergelijke werken te maken als Sol en Lune. Elutharion schonk aan de aarde de Zon en de Maan en vele fonkelende lichten, naar het voorbeeld van het firmament boven Elyrëa. En Elutharion was nu zo behendig geworden in het scheppen dat de Zon en de Maan en de sterren uit zichzelf in de lucht bleven zweven en deze eerste twee dezelfde reis maakten als de Delgolad die Sol en Lune droegen, zodat Zon en Maan gedurende de dag en de nacht elk stukje aarde konden verlichten.
De Singolant verkregen in die tijd lichamen, want zij moesten over de vrije volkeren waken maar mochten daarbij niet te veel opvallen – de hemellanden en de aarde moesten immers gescheiden blijven en hoe minder de volkeren op aarde over de bewoners van de hemel wisten, hoe beter. Dit betekende echter wel dat de Singolant sterfelijk werden.
Zo dus eindigde het Begin der Tijden van de aarde nadat vele millennia waren verstreken en brak de Eerste Era van de Nieuwe Tijd op alle aarde-eilanden aan. Een van de grotere eilanden in de archipel was de Avidèl. Op dit continent spelen zich de gebeurtenissen af, verspreid over de Tweede, Derde en Vierde Era, omtrent de tweestrijd tussen Versus en Sinthel. De tweestrijd die verstrengeld is met het lot van de Avidèl.

----------------------------------

Ik wil aan jullie vragen aan te geven in welke mate je I. Estorenion en II. Seporogion interessant en origineel vond, eventueel dingen die jullie als schrijver dringend zouden veranderen, en of jullie hierna nog verder willen lezen in de Novareliën (III).
Novareliën beslaat de vertellingen over de Eerste, Tweede, Derde en Vierde Era. Vooral de Eerste Era heb ik wat uitgebreider beschreven, de andere drie ongeveer even beknopt als Estorenion en Seporogion.

Om even aan te geven hoe lang het is: Estorenion en Seporogion waren samen 7 bladzijden. Novareliën zal ongeveer 18 bladzijden bevatten.

EDIT: De synopsis is af! Het bedraagt nu 28 pagina's. Als je het in z'n geheel wil lezen, moet je even hier naar toe surfen: http://pdfcast.org/pdf/de-limlichten
Je hebt als het goed is een wachtwoord nodig om het document (pdf) te openen (je moet daarvoor op 'download' klikken). Dit wachtwoord is: Limëlas1012
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 24-09-2011 14:13

@ een-na-laatste stukje: ik had wel door dat het oorlog was, maar was inderdaad niet echt beschreven als een hele grote oorlog
kan je misschien nog iets uitwerken, maar als dat niet nodig is voor de rest van het verhaal hoeft dat natuurlijk niet :p

@ laatste stukje: niet echt opmerkingen

ik vraag me alleen af hoe je deze eilanden moet zien, is dat echt eilanden omringd door water of wat anders?

ik ga de rest ook nog wel lezen, maar nu nog niet :P

vond het eerste deel een beetje lijken op de silmarillion, het tweede deel is een stuk origineler
vond het allebei wel interessant om te lezen :)
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 25-09-2011 18:20

Thanx voor de feedback ;)

Over die 'aarde-eilanden': je moet het meer zo zien: stel je zeg maar het heelal voor, of in elk geval een donkere ruimte. Hierin zweven de eilanden. De meeste zijn inderdaad omringd door water, maar die zeeën maken ook deel uit van het eiland, als je begrijpt wat ik bedoel. Aan de rand van het eiland valt het water de diepte in, in enorme watervallen. De eilanden zijn dus van elkaar gescheiden door de 'duistere ruimte' en niet door water.

Zodra ik wat meer tijd heb (ben nu nogal druk met studie en zo) ga ik beginnen aan het epos. Dat is voor jullie een stuk interessanter om te lezen denk ik, aangezien De Limlichten niet zozeer in een verhaalvorm is gegoten maar meer à la een geschiedenisboek of iets dergelijks :P
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 26-09-2011 15:04

ah oke, beetje Kingdom Hearts-ish dus

kan er gereisd worden tussen de eilanden?
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Plaats reactie