verhaal Klaar voor de start

Korte stukjes gaan hier, bijvoorbeeld gedichten, lyrics en SAs
Plaats reactie
Daisy'
Member
Member
Berichten: 30
Lid geworden op: 08-05-2013 09:45

verhaal Klaar voor de start

Bericht door Daisy' » 14-09-2013 13:03

Heeeehoii,

voor school moest ik een verhaal schrijven met als thema 'Klaar voor de start'. Wat vinden jullie ervan?

Klaar voor de start

Ineens wist ik het. Het moest anders. Een nieuw begin, een nieuwe start. Ik had al langer het gevoel dat er iets niet klopte. En het zat me allemaal niet lekker. En toen realiseerde ik me ineens dat het klaar was. Ik wilde het niet meer. En ik ging het anders doen. Ik voelde dat ik er klaar voor was. Het enige wat ik nog moest doen was eerlijk zijn. Dat was nog het moeilijkste van alles: de waarheid vertellen. Maar ik moest wel. Ik móest weg. En vandaag ging ik het doen.
Mijn spullen had ik al ingepakt. Ik had gekeken hoe laat de trein wegging en ik was goed voorbereid. Al mijn spaargeld had ik de dag van tevoren al opgenomen. Mijn afscheidsbrieven lagen al weken in enveloppen in het donkerblauwe bakje onder mijn bed. Achter nog een paar dozen, ik was bang dat iemand het per ongeluk zou vinden tijdens het opruimen of iets dergelijks.
Ik pakte de doos onder mijn bed vandaan. Onder een stapel witte, lege papiertjes, vond ik de brieven terug. Het waren vier brieven in totaal. Eéntje voor mijn ouders, één voor mijn oudere zus, één voor Lilian en één voor Kaitlyn. Voorzichtig haalde ik ze nog één keer uit de enveloppen waar in grote, sierlijke letters de namen op stonden geschreven. Voor de laatste keer las ik ze zorgvuldig na. Voor de zoveelste keer las ik de tekst die ik inmiddels niet eens meer hoefde te lezen, omdat ik het precies uit mijn hoofd kende. Ik wist dat in de brief voor Kaitlyn een spelfout stond. Ik wist dat ik per ongeluk een hartje tekende op de i bij de brief voor Lilian, omdat ik op dat moment aan Jason aan het denken was. Ik kende elk detail. En toch, toen ik het voor de laatste keer las, leek het net alsof ik het voor de eerste keer las. Het leek wel of een ander meisje die brief geschreven had. Ik kreeg er een ongemakkelijk gevoel bij. Maar ik kon nu niet meer terug. Alles was al geregeld. Ik moest het doen. En ik was er klaar voor. Ik was klaar voor een nieuwe start! Een nieuw leven, zonder mensen die ik kende. Een nieuw land, nieuw werk, nieuwe taal. Helemaal opnieuw beginnen. Dat is wat ik wilde.
Ik liep met mijn zware, veel te grote, bruine leren rugzak naar het station. Het was nog donker buiten, zo vroeg was het. Voordat ik weg ging heb ik mijn oude kamer nog rond gekeken. Ik had het gevoel dat ik moest huilen, maar het lukte niet. Misschien komt dat nog wel. Maar het voelde niet als afscheid. Het voelde niet alsof ik het zou gaan missen. Want ik heb me daar toch nooit thuis gevoeld. Dus wat zou ik dan moeten missen?
Op het station aangekomen zag ik bijna geen mensen. Ik zag de borden waar de vertragingen op stonden. Ik zag enkele mensen lopen met grote tassen en koffers. Ik was veel te vroeg, dat wist ik. Op mijn gemak liep ik het station rond. In het boekenwinkeltje heb ik nog een nieuw boekje gekocht om te lezen in de trein. Daarna ben ik langzaam naar het spoor gelopen en daar ben ik op een bankje gaan zitten. Wachtend op de trein.
Ik hoorde de trein al van ver aankomen. Dit is het moment waar ik al die tijd op gewacht heb. Ik stond op van het bankje en voelde dat ik wankelde. Het voelde ontzettend dubbel. Aan de ene kant was ik blij en aan de andere kant vond ik het onwijs spannend. Ik was toch helemaal alleen en moest het allemaal zelf gaan regelen.
Ik stapte de trein in. Op dat moment voelde ik een opluchting: het was allemaal gelukt. Ik zat in de trein en alles ging volgens plan. De conducteur blies op zijn fluitje en de deuren gingen dicht. De trein maakte snelheid. Ik keek naar buiten en zag mijn oude leventje voorbij flitsen. Ik was er klaar voor: dit was een nieuwe start. Ik ben klaar voor de start!
Carpe Diem ^.^

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 19-09-2013 17:19

De hele eerste alinea is een beetje vaag. :S

"mijn oudere zus" -> "mijn zus", zou ik zeggen. Anders klinkt het (voor mij iig) ietwat onnatuurlijk. Of is het heel belangrijk dat de lezer weet dat die zus ouder is?
"één voor Lilian en één voor Kaitlyn.": wie zijn dat?
"Jason": wie is dat?
"Voorzichtig haalde ik [...] aan het denken was.": leuke details!
"En toch, [...] een ongemakkelijk gevoel bij.": mooi contrast!
"Maar ik kon [...] een nieuwe start!: nog steeds vaag :'(
"Een nieuw leven, zonder mensen die ik kende. Een nieuw land, nieuw werk, nieuwe taal. Helemaal opnieuw beginnen.": OK, iets duidelijker. Maar nog steeds: waarom? Waarvoor? Waar gaat ze heen en hoe lang blijft ze daar? En WAAROM?
"Maar het voelde niet als afscheid.": OK, de eerste helft van het verhaal voelde voor mij toch behoorlijk als afscheid...
"dit was een nieuwe start. Ik ben klaar voor de start!": WAAROM? :'(

Conclusie:
Dit verhaal houdt superveel vaag. Omdat we de motivatie van de hoofdpersoon niet te horen krijgen, is het moeilijk om met haar mee te leven. Ik verwachte aan het einde van het verhaal nog een soort "bomb": een zin of paragraaf waarin ons opeens alles duidelijk wordt en de rest van het verhaal in een ander licht komt te staan.

Oh, en die "wie is dit": hier zijn drie personages waarvan we de naam horen, maar compleet niet geïntroduceerd worden. Als lezer wil je je graag een beeld vormen van personages, door middel van:
  • Beschrijving van hun uiterlijk.
  • Beschrijving van hun gedrag.
  • Dialoog: wat zeggen ze?
  • Dialoog: hoe zeggen ze het (welke woorden en zinsconstructies, hoeveel praten ze, laten ze anderen uitpraten...)
  • Interne monoloog: wat denkt de hoofdpersoon van deze mensen?
  • Relatie tot hoofdpersoon.
  • ...[/list:u]
    Voor "mijn ouders" en "mijn [oudere] zus" is iig de relatie tot de hoofdpersoon duidelijk. Als je alleen een naam hoort... is niets duidelijk.
    Dit merkte ik misschien beter dan normaal door die brieven: ik snap wel dat, als je op die manier weg gaat, een brief schrijft aan je ouders en je zus. Maar die andere drie? Ik weet niets over hen. Waarom zou de hoofdpersoon wel een brief hebben voor "Lilian" en "Kaitlyn", maar niet voor "Jason"? Het wordt nooit uitgelegd. Dus uiteindelijk heb ik als lezer niets aan die personages.

    Zo, dat was m'n strenge praatje. :P

    Krijg je een cijfer voor dit verhaal of hoe werkt dat?
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daisy'
Member
Member
Berichten: 30
Lid geworden op: 08-05-2013 09:45

Bericht door Daisy' » 20-09-2013 14:05

Thx voor je reactie.

Mijn missie is geslaagd zo te lezen xd. De bedoeling was om het vaag te maken. Alleen ik weet natuurlijk niet of het té onduidelijk is geworden. Maar het idee wat ik er zeg maar achter had was dat de lezer het gevoel moest krijgen dat hij door MOEST lezen om achter de waarheid te komen. En waar je misschien wel gelijk in hebt is dat er dan misschien beter in de laatste paragraaf de BOEM zou komen. Maar ik wil er wel even bij zeggen dat ik eigenlijk was vergeten dat ik dat verhaal de volgende dag in moest leveren (het was toen 8 uur ofzo) en ik moest nog eten enzo. Dus ik heb het eigenlijk eek snel geschreven omdat ik geen tijd meer had haha. Een andere reden dat het zo vaag is is dat ik zelf eigenlijk nig geen idee had waarom ze wegliep. En ik heb er niet meer over nagedacht wat de reden zou zijn... Eigenlijk is het een soort open verhaal en mag je zelf invullen of bedenken waarom ze weggaat. Misschieb werk ik het nog wel verder uit, in een langer verhaal. Maar eerst moet ik mijn boek afmaken, anders komt dat nooit af xd (ik post hem hier niet omdat het ten eerste een beetje persoonlijk is en te. Tweede omdat ik het misschien wil laten uitgeven, maar daar ben ik nog niet over uit)

Ja, het was voor school. We hebbben op school ivm de kinderboekenweek, waar onzr school heel veel mee doet, een schrijfwedstrijd. En daar heb ik het voor geschreven. Ik krijg er geen cijfer voor, maar het telt wel mee voor het fictiedossier dat we moeten maken. Trouwens, ik heb gister te horen gekregen dat ik genomineerd ben voor die wedstrijd! Uit elke klas worden 3 mensen genomineerd en dan van alle derde klassen komt 1 winnaar. Vorig jaar was ik ook genomineerd ;p. Maar ik denk niet dat ik dit jaar win, aangezien ik zelf niet helemaal tevreden was over mn verhaal. Vooral niet oer het eind...

En verder zal ik je tips meenemen en dingen aanpassen. Alleen ik laat het wel vaag, maar misschien maak iker wel een eind bij waardoor alles in een keer diidelijk wordt.

Buhbaaaiix'
Carpe Diem ^.^

Daisy'
Member
Member
Berichten: 30
Lid geworden op: 08-05-2013 09:45

Bericht door Daisy' » 08-10-2013 18:27

Ik wilde toch even melden dat ik de tweede prijs heb gewonnen met dit verhaal
^.^
Carpe Diem ^.^

Plaats reactie