[sollicitatie] Een nieuwe generatie: internet en wetenschap

Korte stukjes gaan hier, bijvoorbeeld gedichten, lyrics en SAs
Plaats reactie
Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

[sollicitatie] Een nieuwe generatie: internet en wetenschap

Bericht door Melona » 04-06-2012 11:01

Hooi,

Ik wil gaan solliciteren voor het interdisciplinaire Honours programma aan de universiteit. Daarvoor moet ik dus echt een sollicitatiebrief schrijven, mijn cijferlijst en CV toevoegen en bovendien een voorstel schrijven voor iets wat in het interdisciplinaire programma onderzocht zou kunnen worden. Dit laatste moet in maximaal 400 woorden.

Omdat mijn cijfers niet de allerbeste zijn (maar net genoeg voor een uitnodiging, dus de meeste Psychologen die zijn uitgenodigd hebben betere resultaten), wil ik wel een goede tekst neerzetten...
Het hoeft niet perse een geweldig voorstel te zijn, als er maar uit blijkt hoe ik denk.

Wat vinden jullie ervan? :p

-----

Een nieuwe generatie: internet en wetenschap

Waarom internet?
Het World Wide Web is een schat aan informatie. Bovendien groeit deze databank zeer snel. We leven dan ook in een wereld waar alles snel en het liefst nog sneller gaat. Wij zijn een generatie die pas naar de handleiding zal grijpen als er eens schroefje te weinig blijkt te zijn voor die IKEA-stoel.
Helaas blijft de Radboud Universiteit een beetje achter in deze ontwikkeling. Hoewel er veel informatie op de websites te vinden is, zijn deze sites onoverzichtelijk en niet erg toegankelijk. Het is een doolhof van doorverwijzingen en nog meer doorverwijzingen naar andere pagina’s. De makkelijkste manier om iets op de website van de Radboud Universiteit te vinden is niet via de homepage (ru.nl), maar via Google. De studentenportal heeft daar al verbetering in gebracht, maar hoe je op de studentenportal komt via de homepage is weer een ander verhaal. De portal zelf is overigens ook niet het meest handig in elkaar gezet: wat moet ik met vier verschillende nieuwssecties (“Mededelingen studenten Psychologie”; “Radboudnieuws”; “Radboud Universiteit nieuws”; en “Mijn nieuws”)?
Daarnaast maakt de universiteit weinig gebruik van de oneindige (?) mogelijkheden van het internet. Maar wat zijn deze mogelijkheden eigenlijk? Ik zou voorbeelden kunnen noemen als een Radboud Facebook pagina om de universiteit beter toegankelijk te maken (voor studenten én niet-studenten), en beter gebruik van bijvoorbeeld Blackboard (veel cursussen gebruiken het helemaal niet!). Maar, moeten universiteiten wel moderniseren op het gebied van internet, of is het juist beter voor de wetenschap als we er geen gebruik van maken? Moeten de studenten niet gewoon leren om rustig af te wachten en om naar colleges te gaan in plaats van deze online te bekijken? Misschien is het tegenovergestelde waar, en is het moderne internet inderdaad die schat aan informatie, een waardevolle plek voor zelfs de oeroude wetenschap.

Waarom is dit interdisciplinair?
Omdat het internet zo groot is, zijn er ook brede toepassingsmogelijkheden. Een psycholoog zal kijken naar de invloed van het internet op studieprestaties, een informatiekundige naar hoe een website het best ingedeeld kan worden en een econoom naar de mogelijkheden tot reclame. Het internet heeft een grote invloed op de hedendaagse cultuur, en zal ook zo behandeld moeten worden.
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 04-06-2012 11:53

- Like de vergelijking met Ikea :P
- Hoewel er veel informatie op de websites te vinden is > zou ik van maken: Hoewel er veel informatie op haar websites te vinden is
- het meest handig > niet 'het handigst'?
- oneindige > misschien 'talloze'

De tekst oogt professioneel en is duidelijk over de kritiekpunten. Volgens mij is het prima zo ;)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 08-06-2012 10:38

Wow, ik ben sinds maandag niet meer op WB geweest?

Als ik nog op tijd ben:

Je zet op twee plekken dingen tussen haakjes. Dat ziet er informeel uit, misschien is dat niet de bedoeling. Als ik jou was, zou ik ze omschrijven zodat ze geen haakjes meer gebruiken. Bijv:

De portal zelf is overigens ook niet het meest handig in elkaar gezet. Zo zijn er vier verschillende nieuwssecties: “Mededelingen studenten Psychologie”; “Radboudnieuws”; “Radboud Universiteit nieuws” en “Mijn nieuws”. Wat moet ik daarmee?


Cool dat je voor het Honours programma gaat solliciteren, trouwens!
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Plaats reactie