Contest: Songte- verhaal! - afgelopen

Hier staan de contests en inzendingen die al voorbij zijn.
Plaats reactie
ethereal
Bronze Member
Bronze Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 16-11-2009 10:58

Bericht door ethereal » 15-06-2010 17:35

Ik heb al twee hele verhalen gelezen!

Edit: Alles gelezen, alles beoordeeld. Nu Meloenenkop nog.
Hij likte gehurkt een worst.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 15-06-2010 18:07

Spannend... :P
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 15-06-2010 19:57

Kunnen we trouwens niet alvast de ingezonden verhalen in een topic plaatsen? Of ieder in een eigen topic? Je kunt er nu toch niks meer aan veranderen.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

ethereal
Bronze Member
Bronze Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 16-11-2009 10:58

Bericht door ethereal » 15-06-2010 22:07

Doe wat je niet laten kunt.
Hij likte gehurkt een worst.

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 15-06-2010 22:10

Done, ik mail m'n beoordeling even door zodat het andere jurylid het nog even kan lezen ;D
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

ethereal
Bronze Member
Bronze Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 16-11-2009 10:58

Bericht door ethereal » 15-06-2010 22:22

Gelezennnn. Ik heb anders beoordeeld, maar ik ben te lui om het te veranderen. De volgende keer doe ik het wel zoals mijn medejurylid.
Hij likte gehurkt een worst.

ethereal
Bronze Member
Bronze Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 16-11-2009 10:58

Bericht door ethereal » 15-06-2010 23:54

UITSLAGEN
Jaaaa, daar zijn ze dan! De langverwachte uitslagen! Ga er maar even voor zitten, ruik aan je oksels en leg je geslachtsdeel goed als je mannelijk bent.

MELONA

Nienke

Duidelijk van songtekst afgeleid: Ja, enkele zinnen komen rechtstreeks uit de songtekst. Daarnaast is er natuurlijk de verwijzing naar een taart die in het verhaal en de songtekst naar voren komt. Er wordt alleen geen park in het verhaal genoemd. Is in principe ook niet nodig en wel origineel, maar dat was uiteindelijk natuurlijk wel waar de songtekst gedeeltelijk over ging.
Originaliteit/stijl/algemeen: Kort maar krachtig. Ik vind dat er wel wat spanning in het verhaal zit, maar dat ligt er maar net aan hoe je het leest. De eerste keer haalde ik die er niet zo uit. Het einde is wat vreemd, maar wel origineel. Niet alleen als een verhaal geschreven naar de songtekst maar ook als verhaal apart. Verder heb ik niet veel wat ik er nog over kwijt moet.
Cijfer: 7,5

Daniël

Duidelijk van songtekst afgeleid: Duidelijk genoeg, net als in de songtekst wordt er verteld over hoe het park vroeger was en hoe het nu is. Wat me opviel was dat het over de liefde van een ander dan de hoofdpersoon van het verhaal ging, maar dat de hoofdpersoon wel in de songtekst wordt genoemd (And the old men playing checkers by the trees.). Het verhaal is gevormd naar de songtekst, maar wel op een manier dat je het als losstaand verhaal kan blijven zien.
Originaliteit/stijl/algemeen: Ik vind het begin fijn, erg rustig en de hoofdpersoon wordt ook een beetje aan je voorgesteld. Dat moet natuurlijk ook wel in een wat langer kort verhaal (:p). Vanaf het moment dat Eddy het verhaal in komt wordt het een beetje bizar, en lijkt het alsof het verhaal ineens een stuk sneller gaat. Dat rustige wordt daarna wel weer opgepakt als je terug bij Tom komt. Die rust/snelheid past wel bij de personages waar het op dat moment om draait, denk ik, maar is wel een beetje vreemd omdat het uiteindelijk toch een kort verhaal is en zo’n switch wat moeilijk is. Op een vreemde manier vind ik dit verhaal ook wel humor hebben, al is het niet grappig. Het valt me ook op dat dit het enige verhaal met een titel is, maar dat kan natuurlijk komen door de lengte die het heeft. Alsnog mis ik de titel wat bij de andere verhalen, dus dat is hier een klein pluspuntje al verander ik mijn cijfer er niet door.
Cijfer: 8

Robin

Duidelijk van songtekst afgeleid: Redelijk, vooral van het einde van de songtekst. Het gaat hier (net als in het verhaal van Daniël) over een liefde die voorbij is maar waar de man nog wel van de vrouw houdt – en dat komt naar voren in het eind van de songtekst. De gele jurk/regen/het park zijn ook dingen die uit de songtekst komen.
Originaliteit/stijl/algemeen: Ik vind het een beetje een vrouwenverhaal, wat ik niet direct verwacht had. Ik moest het wel twee keer lezen voordat ik het precies snapte, dus dat doet wat af aan de stijl voor mij. Maar omdat het kort is maakt dat niet veel uit, die verhalen zijn wel vaker vaag. Origineel hier is dat het verhaal een soort flashback is die maar erg kort duurt, in de vorige twee was er meer tijd verstreken. Dat vind ik overigens origineel omdat ik bij de songtekst zelf ook zou denken aan een langer verhaal. Het verhaal zelf doet me niet veel, het is iets wat wel vaker geschreven is, en komt dus niet erg origineel als ‘normaal’ verhaal naar buiten, wat ik bij de vorige twee wel vond.
Cijfer: 7

Jubelein

Duidelijk van songtekst afgeleid: Matig, er is de lente en de gebroken liefde, maar verder zie ik het niet echt. Het park kan ik me er bij voorstellen, maar het kan natuurlijk ook gaan over een willekeurig grasveldje.
Originaliteit/stijl/algemeen: Dit is een totaal andere interpretatie dan de andere verhalen, dus wel origineel. Het is dan weer wel zo dat er veel gebeurt in weinig tekst, wat een beetje lastig is omdat je ineens in het diepe wordt gegooid – al verwacht je dat niet na de eerste zinnen. Wat er allemaal gebeurd is, is natuurlijk heel duidelijk voor de schrijver, maar voor de lezer wat minder. Ik had zo’n wie-deed-wat-nou-en-wie-is-wie-nou?!?-moment waardoor ik wel moest herlezen.
Iets wat ik er nog even uit wilde halen maar wat verder weinig uit maakt:“[…] net zoals Napoleon niet wilde sterven in de armen van Sint Helena.” Ik snap het punt dat je hier wil zetten, maar omdat ik niet wist dat Napoleon niet wilde sterven in de armen van Sint Helena komen de woorden ‘net zoals’ bij mij wat vreemd aan. Misschien is dat iets waar op gelet moet worden tijdens het schrijven. Het duidt dat de schrijver vast wel veel weet, maar de lezer kan erdoor verward worden.
Cijfer: 6

---

ETHEREAL

De Dammer in de regen - Daniël

Uitstekend gedaan. Ik vind het verhaal dat je vertelt echt mooi, maar, hoe voorspelbaar ook, heb ik natuurlijk wel wat op- en aanmerkingen. Je maakt wat fouten in de spelling en grammatica en het lijkt me dat je wat moeite hebt met de verleden tijd? Aangezien je niet lijkt te weten dat mistte de verleden tijd van mist is en niet van mis. Maar ik heb besloten dat ik daar geen verhalen op ga beoordelen, dit keer let ik puur en alleen op inhoud, en in dit geval bevalt die me wel. Alleen een vraagje; Waarom hebben Eddy en Tom Sanders het eerst over Rose en begint Eddy daarna te roepen dat hij Sarah's weg neemt? Beetje vreemd. Sommige dingen zijn ook wat vergezocht, vind ik. En de manier waarop je vertelt dat Eddy zich maar even op zijn kop ramt met een steen komt ook wat bruut en onnadenkend over. :'D
Cijfer: 8

Nienke's ongetitelde verhaal

Je zegt dat het vaag is, maar ik denk dat ik het wel snap. Ik vind het begin alleen wel een beetje... onverhaalachtig. Meer alsof je gewoon iets aan het vertellen bent en geen verhaal, snap je? Alsof je een liefdesbrief uitgetypt hebt of zo. xD Later wordt het wel echt een verhaal, en de beeldspraak spreekt me ook héél erg aan. Echt leuk gedaan.
Cijfer: 7

Robin's ongetitelde verhaal

Volgens mij klopt wat je in je verhaal vertelt niet helemaal met de songtekst. "After all the loves of my life, you'll still be the one" is heel wat anders dan "Jij bent en blijft, voor altijd, dood voor mij." Toch wel leuk geschreven en zo, maar ik mis het stukje songtekst erin. Op de gele jurk en regenachtige lentedag na.
Cijfer: 6,8

Jubelein's ongetitelde verhaal

Ik vind dit... vreemd? Ook bij dit verhaal zie ik niet welk deel ervan wat te maken heeft gehad met de songtekst. Wel leuk gedaan en als gewoon verhaal zou ik het wel wat vinden, maar ik zie echt niet wat het zegt over de songtekst.
Cijfer: 6

Algemeen:

Ik vind wel dat iedereen deze songtekst wel héél letterlijk genomen heeft. Niet erg, maar zoek ook eens iets anders achter de woorden die gebruikt worden.

Uitslag en wat uitleg:

We hebben ervoor gekozen om maar één iemand af te laten vallen in deze ronde, omdat we drie songteksten geselecteerd hebben. En zodat het wat langer kan duren omdat ik jureren wel best leuk vind. XD Met haar 6 punten is degene die afvalt dus Jubelein geworden. Volgende keer beter?
Hij likte gehurkt een worst.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 16-06-2010 00:02

Oké, tijd voor Ronde 2 dus :P
Ja die naamsverandering halverwege was wel echt dom. Rose en Sarah zijn dezelfde persoon alleen was ik blijkbaar vergeten dat ik het figuur Rose al een naam had gegeven en heb haar toen Sarah genoemd. Dom.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

ethereal
Bronze Member
Bronze Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 16-11-2009 10:58

Bericht door ethereal » 16-06-2010 00:06

Oooooh, op die manier.

----

RONDE 2
Ik zet het maar meteen neer, bij deze start ronde 2. Dit is jullie songtekst en jullie hebben de tijd tot 26 juni. Viel Spaß.
Hij likte gehurkt een worst.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 16-06-2010 00:08

Tien dagen, en op 28 juni begint mijn toetsweek... dat ga ik waarschijnlijk niet halen. Nou ja dat zien we dan wel.

Maar met die link krijg ik deze melding:
Sorry! This document is not publicly available.

The owner has set this document to private.

You will not be able to read it unless the owner changes it to public on their "My Documents" page, or sends you a direct link.
En geen songtekst.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Plaats reactie