Abarat

Praat hier (mee) over je favoriete boeken
Plaats reactie
Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Abarat

Bericht door Daniël » 24-02-2010 22:24

Abarat is een boek, geschreven door Clive Barker. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Abarat ) Het is een soort van heel vreemde fantasy, maar niet zoals In de Ban van de Ring. Abarat gaat over een heel normaal meisje uit Minnesota dat verzeild raakt in een andere wereld, namelijk de archipel van Abarat waar het op elk eiland altijd één bepaald uur is. Daar gebeuren echt de vreemdste dingen, maar het was zo 'magisch' dat ik het in één ruk achter elkaar heb uitgelezen.
Net zoals het tweede boek (Abarat: Dagen vol Magie, Nachten vol Strijd) en toen ik dat uit had, had het zo'n perfect einde dat ik dacht dat dat het einde van de serie zou zijn.
Maarrrr... ik kijk nu dus op Wikipedia en het schijnt een Quintet te zijn (vijf boeken dus!) Het derde boek verschijnt waarschijnlijk laat in 2010 (in het Engels natuurlijk, moet het ook nog eerst vertaald worden) en zou ongeveer 1800 (O.o) bladzijden bevatten!
Ok, wie is er nu net zo enthousiast als ik of ben ik de enige die het kent :P
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 24-02-2010 23:36

Ik heb er nog nooit van gehoord maar het lijkt me best interessant eigenlijk :o en heel anders dan andere boeken.

voor welke leeftijd is het ongeveer bedoeld? (like harry potter niveau of meer volwassen)
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 24-02-2010 23:44

Het is zeker interessant. Abarat is echt uiterst uniek, zoiets had ik nog nooit gelezen. De hoofdpersoon maakt kennis met allerlei fantastische figuren die ieder iets vreemds hebben, zoals een rood mannetje met een gewei op z'n kop waar andere pratende hoofden aanhangen. Dat levert geweldige dialogen op. Bovendien is de plot behoorlijk spannend.

Het boek is uiteindelijk tot stand gekomen omdat Barker voor ieder uur van de dag een karakter wilde omschrijven, dat zou Book of the 25 Hours worden (of iets dergelijks geloof ik), met een mysterieus 25ste uur. De uuromschrijvingen groeiden uit tot de archipel van Abarat.

Het boek is voorzien van prachtige tekeningen, echt geweldig, moet je maar eens googlen.

Al een aantal jaren terug dat ik het gelezen heb. Ik denk dat het zeker geschikt is voor (vroeg)volwassenen. Harry Potter is toegankelijk voor iedereen. Hier moet je toch wel echt van houden denk ik. En ik houd ervan :)

Edit: Heb even gezocht, hier http://www.ovinob.be/sint-lievens-houte ... 6470282761 staat 'vanaf 14 jaar'. Ik denk dat ik het rond die leeftijd gelezen heb. Toen moest ik al goed m'n kop erbij houden om het te kunnen volgen, je moet niet afdwalen, dan is het goed te begrijpen. Denk dat het voor 17/18+ ook zeker de moeite waard is om te lezen.
Bol.com zegt 'vanaf 15 jaar'.

Edit Edit: NBD|Biblion recensie
Na zijn eerdere succesvolle fantasy-roman 'Weefwereld' keert deze horrorschrijver terug naar de fantasy. Dit is het eerste deel in een vierdelige serie, gezet in de fictieve wereld Abarat met vijfentwintig eilanden, een voor elk uur van de dag plus een tijdloos vijfentwintigste eiland. Candy uit Chickentown komt in die wereld terecht en blijkt als katalysator te werken. Dit werk ligt in de traditie van 'The Wizard of Oz' en 'Alice in Wonderland'. Een meisje uit het hier-en-nu treedt in een absurde wereld vol wonderbaarlijke wezens. Het werk is dan ook voor zowel jongeren vanaf ca. 15 jaar als volwassenen bedoeld. Het taalgebruik is niet moeilijk, het plot niet al te gewelddadig. Het verhaal komt niet tot een afronding; er zullen nog drie delen volgen. Het boek is rijk door de auteur geillustreerd met tekeningen in kleur; achterin volgt in een bijlage een beschrijving van alle vijfentwintig eilanden. Een uitstekend boek van een vooraanstaand schrijver. Gebonden, normale druk.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Daria
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17-03-2010 17:14

Bericht door Daria » 05-06-2011 12:15

Hmm. Dat ik dit topic nog nooit eerder heb gezien.
Het klinkt echt super interessant, maar een boek van 1800 pagina's. Woow, dat is wel erg dik xD. Zal wel even duren met vertalen dan.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 10-06-2011 14:53

27 september dit jaar komt ie uit (in het Engels)!
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 04-03-2012 23:59

Ik heb het boek (Deel III dus, in het Engels) nu al een tijdje in huis, maar heb nu eigenlijk pas tijd/zin gehad om het te lezen. Het is trouwens ook helemaal geen 1800 pagina's dik hoor, maar 569 ;)

Dit is de cover trouwens.

Ben nu op pagina 90. Taalgebruik is niet al te moeilijk, maar het verhaal begint al weer redelijk naar het bizarre om te slaan. Prachtige tekeningen ook weer. Echt een must-have, zo'n boek als je van bizarre fantasy houdt.

Had ergens gehoord trouwens dat de geïllustreerde versies van Boek 1 en 2 nu trouwens bijna nergens meer te krijgen zijn.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Plaats reactie