Lievelingsboek.

Praat hier (mee) over je favoriete boeken
Gast

Lievelingsboek.

Bericht door Gast » 25-11-2009 12:19

-alsof ik topicaanmaakdrang heb, hohoho-

Mijn allerlievelingsboek is Beijing Doll van Chun Sue, ik denk dat ik hem ondertussen 20+ keer heb gelezen, in drie jaar tijd. Het heeft me op zoveel manieren beïnvloed (zowel positief als negatief, but that;s life) en het heeft me dat laatste duwtje gegeven om zelf te gaan schrijven.
Jupjup.
(:

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 25-11-2009 18:41

moeilijke vragen moeilijke vragen :p ik kan nooit zo goed kiezen xD

ik twijfel
dan maar 3 ^^
Stefan Brijs - de Engelenmaker --- meest recent gelezen van deze drie, en ik vind het echt een geweldig verhaal, al blijkt de schrijfstijl niet bijzonder geweest te zijn omdat ik hem niet goed heb onthouden :p - 2 x gelezen
Anna Enquist - het Geheim --- gewoon mooi verhaal, waarin het verleden en heden elkaar kruisen om het zo te zeggen - 4(?) x gelezen
J.R.R. Tolkien - In de Ban van de Ring --- om toch terug te vallen op fantasie en een van de beste schrijvers allertijden. jammer dat ze veel in de film hebben weggelaten uit de boeken maar dan zouden ze natuurlijk ook te lang worden - ? x gelezen :') vaak genoeg iig en vaak ook met tussenpozen of één deel per keer [ik heb de 3 delen in één boek]. laten we het er op houden dat het boek van ellende uit elkaar is gevallen en ik dus dringend een nieuwe versie nodig heb. van deze drie heb ik dit boek het eerst gelezen, toen ik 11 jaar was de eerste keer denk ik als aanrader van m'n papaaa :3
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

ethereal
Bronze Member
Bronze Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 16-11-2009 10:58

Bericht door ethereal » 26-12-2009 13:24

Dat is dan absoluut The catcher in the rye, van J.D, Salinger. XD Ik vond Catch me when I fall van het schrijversduo Nicci French ook heel mooi, intrigerend vooral. Je zit er echt in. En Catcher was gewoon leuk om te lezen, constant zat ik te grinniken XD Het is misschien ook vooral omdat het een boek van mijn overleden oom was, dus er zit ook wel een beetje een gevoel aan.
Hij likte gehurkt een worst.

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 27-12-2009 20:52

Nicci French lukte mij gewoon niet :') ben met moeite door de eerste pagina's van een van de boeken gekomen en daarna heb ik het weggelegd (geen idee welk boek het was, maar oke :p)
is wel al n paar jaar geleden, misschien moet ik t opnieuw proberen ^^"
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Gast

Bericht door Gast » 28-01-2010 23:47

Nee, Nicci French is stom o:

Ik kom er ook echt niet doorheen :'3

Blauwig
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 11-05-2010 20:53

Bericht door Blauwig » 11-05-2010 21:13

Op de eerste plek:
Mensen die ik ken die mijn moeder hebben gekend - Arjen Lubach
Bastaardsuiker - Arjen Lubach

Arjen schrijft gewoon geweldig. Absolute aanraders!

Op de tweede -ook goede- plek:
In de Ban van de Ring - JRR Tolkien
De Wildernis In - Jon Krakauer
Komt een vrouw bij de dokter - Kluun
Of Hoe Waarom - Hanna Bervoets

Hele goede boeken.
"Ze lachte haar tanden bloot en de zee lachte met haar mee."

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 11-05-2010 23:03

In de Ban van de Ring - JRR Tolkien
Ik hoor van steeds meer mensen dat ze er niet doorheen komen, 'langdradig' en waarschijnlijk vanwege het wat ouderwetse taalgebruik.
Nogal zwak vind ik. Zeker als je fan bent van fantasy. Tolkien is de vader van fantasy en men is te lui en te onverschillig om de fundamenten van de moderne fantasy te lezen. (Hoop niet dat ik nou heel erg oubollig klink maar goed :roll: )

Ik vind het in elk geval een van de wonderlijkste verhalen ooit geschreven. En dan bedoel ik niet alleen In de Ban van de Ring maar de hele wereld eromheen die Tolkien verzonnen heeft en waar bijna alle moderne fantasyschrijvers nog elementen van gebruiken.

Ben je eigenlijk van de fantasy of niet zo? En schrijf je het ook? Ben ik wel benieuwd naar omdat hier niet zoveel fantasy wordt geschreven :P
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 12-05-2010 09:09

Daniël schreef:Ik hoor van steeds meer mensen dat ze er niet doorheen komen, 'langdradig' en waarschijnlijk vanwege het wat ouderwetse taalgebruik.
Dat vond ik ook, zo lastig om doorheen te komen.
Daniël schreef:Nogal zwak vind ik.
:cry:
Daniël schreef:Zeker als je fan bent van fantasy.
Oh, maar dat ben ik niet. ;)

Maar ik heb het onlangs weer geprobeerd en toen viel het eigenlijk best mee. Ik heb de eerste twee boeken gelezen, de derde heb ik niet. :roll:

Maar goed...
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 12-05-2010 12:13

OK, ik kan het enigszins begrijpen als je ook geen hedendaagse fantasy leest :P
Maar ik heb bij het lezen van In de Ban van de Ring (en ook niet bij de Hobbit) nooit het gevoel gehad dat het taalgebruik me irriteerde of dat de uitgebreide omschrijvingen van de landschappen te langdradig was. Misschien omdat ik zelf bij het schrijven - beïnvloed door Tolkiens stijl - ook wat meer naar het oudere taalgebruik neig (al schrijf ik niet: in heur haar :P) en de tijd neem om uitgebreid omgevingen te beschrijven.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Blauwig
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 11-05-2010 20:53

Bericht door Blauwig » 12-05-2010 16:31

Ik lees eigenlijk niet heel veel fantasy, na Harry Potter, LOTR en Robin Hobb stopt het eigenlijk. En ik schrijf het ook niet(meer).

Maar ik snap het ook niet dat mensen zo zeuren over de 'langdradigheid' van LOTR. Tolkien wist gewoon zóveel van zijn wereld, en dan kan ik best begrijpen dat dat er allemaal uit moest. Best grappig, ik ben John heel mijn leven dankbaar omdat ik door hem ben gaan schrijven. Ik las LOTR en zag LOTR en dacht: 'Ik ga ook schrijven!'.

Toch kwam ik door de Silmarillion niet heen, en ook niet door de Nagelaten Vertellingen. Ik heb de Valaquenta en de Ainulindalë of zoiets gelezen, maar daarna ben ik gestopt. Dat is wel jammer maargoed.

Wordt hier dan vooral geschreven in de literaire richting? Dat vind ik wel leuk (:

(Wow ik praat echt te veel)
"Ze lachte haar tanden bloot en de zee lachte met haar mee."

Plaats reactie