Welk boek kan jij je nog goed herinneren?

Praat hier (mee) over je favoriete boeken
Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 18-03-2010 20:54

Wij hebben ook een groot boek van Hans Christian Andersen, staan voor zover ik weet al zijn sprookjes in.
Vond het vroeger ook erg leuk om daaruit te lezen, hoewel ik het soms niet allemaal begreep (zijn vaak toch redelijk moeilijke verhalen voor de jeugd van tegenwoordig). Onze druk komt trouwens uit 1975 ^^"
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 18-03-2010 20:56

Oei, dat is wel heel oud. Nee wij hadden relatief dunne sprookjesboeken met op elke bladzijde een groot plaatje, en gewoon nieuwe drukken :P
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Daria
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17-03-2010 17:14

Bericht door Daria » 18-03-2010 20:59

Daniël schreef:
Voor zover ik weet ging het over een meisje dat in haar eentje al haar broers moest opvoeden (en dat waren er nogal wat). Altijd stond ze voor hen klaar, maar toen kwam er een hele erge storm en was zij in gevaar en toen werkte die broers samen om háár te redden.
Ik kan me heeel vaag wel een sprookje herinneren over iets dergelijks, maar die broers veranderen dan in raven of zo... Ik weet het niet meer, maar dat sprak me destijds wel heel erg aan. (Wij hadden van die hele mooie sprookjesboeken :P Niet standaard zoals Roodkapje of zo, maar 'Het Tinnen Soldaatje' en 'De Tondeldoos' en ook iets over een ijsheks en twee kinderen, titel vergeten... Hm, ja ik ben een groot fan van sprookjes :P)
Ik ben ook dol op sprookjes.
Ik kan me ook nog wel iets van een ijsheks herinneren, maar het blijft bij een vage herinnering.

Gast

Bericht door Gast » 31-03-2010 17:56

''Stille Anna'' van Elbie Lötter;
een supermooi en aangrijpend boek
over seksueel misbruik/verkrachtingen
en de psychische en sociale gevolgen hiervan.

Jitske
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 03-04-2010 16:03

Bericht door Jitske » 03-04-2010 17:27

Een boek dat me erg heeft aangegrepen is the Handmaid's Tale van Margareth Atwood, een dystopische roman die zich afspeelt in de republiek Gilead, in het Amerika van de toekomst.
In de republiek heerst een totalitair schrikbewind dat zich beroept op de bijbel. Er is sprake van hoge onvruchtbaarheid, en het bewind stelt dat alle onvruchtbare vrouwen als Handmaid (Dienstmaagd) moeten werken en kinderen moeten werpen voor de Commanders en hun vrouwen.
De hoofdpersoon in het verhaal is zo'n handmaid. We zien het verhaal door haar ogen, en we leren haar kennen voor (dmv flashbacks) en na de start van het nieuwe regime.

Ik heb dit boek moeten behandelen voor mijn Baccalaureate en ben daar echt blij om. Het is ontzettend mooi geschreven, het grijpt echt aan, en er zit enorm veel diepgang in.


Verder vind ik His Dark Materials van Pullman ontzettend goed.
Ik zoek studentjes voor het invullen van een enquête :D http://www.thesistools.com/web/?id=166034

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 03-04-2010 19:04

His Dark Materials was inderdaad echt geweldig. Altijd als ik zo'n goede serie heb uitgelezen zit ik echt in een dip dat het verhaal dan over is :(

Het thema 'Oorlog tegen God' spreekt me ook wel aan :) Altijd interessant als religie compleet anders opgevat wordt.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Jitske
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 03-04-2010 16:03

Bericht door Jitske » 04-04-2010 16:22

Dat vond ik bij HDM inderdaad ook een teleurstelling, dat 'ie over was... Ben hem meteen nog een keer gaan lezen. :wink: His Dark Materials heeft het gewoon allemaal... politieke spelletjes, machtshonger, wetenschap, inderdaad het thema religie... etcetera. Ik denk dat het ondanks dat het een fantasy is die zich met name afspeelt in een parallelle wereld op bepaalde vlakken wel veel overeenkomsten vertoond met hoe het gaat in deze wereld. Als je begrijpt wat ik bedoel. *verward zichzelf nu enigszins*
Ik zoek studentjes voor het invullen van een enquête :D http://www.thesistools.com/web/?id=166034

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 04-04-2010 16:26

Ik heb dat zelfs met het idee van de wereld van Tolkien :P Stel Midden-Aarde voor als Europa en ineens lijkt het nogal op onze wereld, qua relaties tussen de andere delen van de wereld dan :P Moet je wel een klein stukje terug in de tijd, naar het moment dat de Europeanen nog niks wisten van wat er aan de andere kant van de zee was behalve Groot-Brittannië ;]
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 04-04-2010 17:23

Tolkien doet mij eigenlijk denken aan het Akkadische(?) rijk. Vooral die namen. :P

Of eigenlijk andersom. Tolkien kende ik eerder dan dat rijk.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 04-04-2010 21:45

Volgens mij heeft Tolkien veel namen etc. voor In de Ban van de Ring gehaald uit Keltische talen / Oud Engels, daar hij hier ook in onderwees in Oxford.

Maar inderdaad, vaak is veel realiteit te herkennen in pure fantasy.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Plaats reactie