Welk boek kan jij je nog goed herinneren?

Praat hier (mee) over je favoriete boeken
Engel
Gold Member
Gold Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 23-11-2009 18:25

Welk boek kan jij je nog goed herinneren?

Bericht door Engel » 14-03-2010 22:18

Ik vraag me af welk boek jij je nog goed kan herinneren, en waarom idat zo is.

Hier in de kast heb ik het boek Niemandskinderen van Carolien Roodvoets staan. Het is een boek die veel impact op me heeft gemaakt. Het beschrijft de gevolgen en de verwerken van een onveilige jeugd. Heel aangrijpend.
Het maakt het nog meer aangrijpend door verhalen van betrokkenen.
Zij vertellen hun verhaal en de gevolgen + het leven nu in het boek.
Denk aan: Seksueel misbruik. Mishandeling. Vernedering. Kleineren. En meer van dit soort zaken. De schrijfster zelf is gezins en relatie therapeut, seksuologe en individueel psychotherapeute. Het is een aanrader voor iedereen die er meer over wil weten, voor iedereen die mensen kent die hier oa. mee te maken heeft gehad of nog heeft. En voor mensen die het zelf meegemaakt hebben f meemaken.
Heeft me echt doen nadenken.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 14-03-2010 22:27

Ehm, elk boek dat indruk op me maakt blijft me net zo lang en goed bij als elk ander boek. Er zijn eigenlijk geen boeken die ik beter onthoud dan andere, al zou ik het willen.
Er zijn wel een paar oude boeken die ik heel vroeger gelezen heb en die ik echt fantastisch vond. Geen flauw idee of ik dat nu nog steeds vind. Alleen op de wereld, Levende bezems. Die eerste kan ik me nog vrij goed herinneren, maar veel boeken die ik zo lang geleden gelezen heb haal ik ook gewoon door elkaar.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 14-03-2010 22:29

Qua "herinneren" word ik meteen geconfronteerd met een boek waar ik me de titel niet van kan herinneren x.x Zit er al jaren mee vast, is een boek wat ik in groep 6 van de basisschool ofzo heb gelezen en toen erg mooi vond.
't Gaat over iemand die in een soort bel wegdrijft en dan vanalles beleeft, oa iets met struikrovers ofzo - helaas begint mijn geheugen me hier ook in de steek te laten, wat natuurlijk tegenzit met het terugvinden van het boek :p

Boeken die ik later heb gelezen en me nog goed herinner zijn:
Anna Enquist - Het Geheim: over een vrouw die piano speelt, volgt haar leven en is redelijk aangrijpend, wordt gewoon erg mooi in delen verwoordt terwijl het heden er als een rode draad doorheen loopt
Stefan brijs - De Engelenmaker: over een autistische dokter die (te?) geïnteresseerd is in klonen, vond het autistische deel wat overdreven (ben het zelf licht, dus weet er wel wat van :')) maar verder erg mooi, nogal schokkend einde ^^
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 14-03-2010 22:30

Daniël schreef:Ehm, elk boek dat indruk op me maakt blijft me net zo lang en goed bij als elk ander boek. Er zijn eigenlijk geen boeken die ik beter onthoud dan andere, al zou ik het willen.
Er zijn wel een paar oude boeken die ik heel vroeger gelezen heb en die ik echt fantastisch vond. Geen flauw idee of ik dat nu nog steeds vind. Alleen op de wereld, Levende bezems. Die eerste kan ik me nog vrij goed herinneren, maar veel boeken die ik zo lang geleden gelezen heb haal ik ook gewoon door elkaar.
ahhh Alleen op de wereld was ik vroeger ook echt fan van xD vooral het stuk in de mijnen, ik heb dat stuk ook echt een keer gewoon apart van het boek teruggelezen toen ik het net uit had, heerlijke spanning :')
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Engel
Gold Member
Gold Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 23-11-2009 18:25

Bericht door Engel » 14-03-2010 22:31

Alleen op de wereld, was inderdaad ook schitterend.
Vroeger las ik ook heel vaak, de boeken die ik nu nog in huis heb, Otje, Pluk van de Petteflet, van de geweldige schrijfster en dichtster Annie MG Schmidt. Die overigens geweldig is nagemaakt en Amsterdam te zien is als wassenbeeld. Lijkt precies.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 14-03-2010 22:48

Haha, Pluk van de Petteflet. Goeie herinneringen, daar las m'n moeder me altijd uit voor :)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

xRosesInTheNight
Silver Member
Silver Member
Berichten: 277
Lid geworden op: 19-11-2009 20:22

Bericht door xRosesInTheNight » 15-03-2010 19:25

Fluisterwater - Mirjam Mous. Het is gewoon een boek dat me bijgebleven is om de een of andere reden. Daarnaast kan ik Doorgeschoten (dacht dat het zo heette) van haar me goed herinneren, omdat ik zo shocked was door de gebeurtenissen in dat boek.

En eigenlijk kan ik me alle boek wel herinneren, ik weet ongeveer alle boeken die gelezen heb na te vertellen :oops:

Daria
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17-03-2010 17:14

Bericht door Daria » 18-03-2010 20:00

Ik weet de titel van het boek niet meer aangezien het al bijna 10 jaar geleden is dat ik hem gelezen heb (het was een van de eerste boeken die ik in de bieb leende die ik ook zelf las).

Ik zat toen in groep 3 en had al avi 5 of 6. Dus ik ging met mijn zus naar de bieb. Hier vond ik een boek en deze sprak mij heel erg aan. Maar toen ik had boek in mijn handen had en wilde lenen trok een (wildvreemde!) vrouw het boek uit mijn handen met de mededeling dat ik het toch nooit zou kunnen lezen en het maar beter weg kon zetten.
Koppig als ik ben was dit juist een motivatie voor mij om het boek wél te lenen.

Voor zover ik weet ging het over een meisje dat in haar eentje al haar broers moest opvoeden (en dat waren er nogal wat). Altijd stond ze voor hen klaar, maar toen kwam er een hele erge storm en was zij in gevaar en toen werkte die broers samen om háár te redden.

Daria
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17-03-2010 17:14

Bericht door Daria » 18-03-2010 20:01

xRosesInTheNight schreef:Fluisterwater - Mirjam Mous. Het is gewoon een boek dat me bijgebleven is om de een of andere reden. Daarnaast kan ik Doorgeschoten (dacht dat het zo heette) van haar me goed herinneren, omdat ik zo shocked was door de gebeurtenissen in dat boek.

En eigenlijk kan ik me alle boek wel herinneren, ik weet ongeveer alle boeken die gelezen heb na te vertellen :oops:
Doorgeschoten is inderdaad een heel aangrijpend boek. Heb hem een paar jaar terug ook gelezen.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 18-03-2010 20:07

Voor zover ik weet ging het over een meisje dat in haar eentje al haar broers moest opvoeden (en dat waren er nogal wat). Altijd stond ze voor hen klaar, maar toen kwam er een hele erge storm en was zij in gevaar en toen werkte die broers samen om háár te redden.
Ik kan me heeel vaag wel een sprookje herinneren over iets dergelijks, maar die broers veranderen dan in raven of zo... Ik weet het niet meer, maar dat sprak me destijds wel heel erg aan. (Wij hadden van die hele mooie sprookjesboeken :P Niet standaard zoals Roodkapje of zo, maar 'Het Tinnen Soldaatje' en 'De Tondeldoos' en ook iets over een ijsheks en twee kinderen, titel vergeten... Hm, ja ik ben een groot fan van sprookjes :P)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Plaats reactie