Verhaal zonder antagonisten

Praat hier met de andere gebruikers over nieuwe verhalen, ideeën en schrijfpartners. Je kan er ook je vragen kwijt bijvoorbeeld als je een boek wilt uitgeven.
Plaats reactie
Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Verhaal zonder antagonisten

Bericht door Robin » 05-10-2013 18:12

(Voor de jongere schrijvers onder ons: de antagonist is ongeveer de slechterik van het verhaal. Harry Potter heeft Voldemort, Star Wars heeft Darth Vader en Keizer Palpatine, Adventure Time heeft Ice King, ...)

Ik ben al een tijdje bezig met het plannen van het vervolg op Sigil (werktitel: Anne), en ik besefte pas iets: de antagonist is overbodig.

Het verhaal werkt volgens mij net zo goed zonder de antagonist: alle hoofdpersonages hebben motivaties onafhankelijk van hem, en kunnen de dingen die ze doen ook doen zonder dat ze achtervolgd worden door de antagonist. Ook hun character development (ik weet de Nederlandse term niet) werkt prima zonder de antagonist.

Dus nu zit ik erover te denken om het hele personage te schrappen.

Wat denken jullie? En hebben jullie ervaringen met verhalen zonder antagonist (zelf geschreven of door anderen)? Werkten die verhalen? Waarom wel/niet?

(Oh, en verhalen gefocused op ensembles (zoals Game of Thrones) tellen niet, want daar is het ene personage de antagonist voor de ander en vice versa.)
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 05-10-2013 18:57

Er zijn genoeg verhalen zonder antagonist, maar in het fantasygenre is het doorgaans wel een element dat er bijna altijd ingemetseld zit. Maar als jouw verhaal ook zonder werkt en de antagonist verder ook geen andere toegevoegde waarde biedt voor het verhaal, dan kun je 'm beter weglaten. Moeilijk over te oordelen voor anderen, aangezien het echt van je verhaal afhangt denk ik.

Ik zou even kijken naar je personages als ik jou was en dan kijken wat hun drijfveren zijn voor hun handelen. Meestal is het doel van het hoofdpersonage in een fantasyverhaal het verslaan van de antagonist. Maar als jouw hoofdpersonages zich totaal ergens anders mee bezig houden en dat brengt ook spanning teweeg (wel een belangrijk puntje), dan kan je ook prima zonder antagonist af ;)

Interessant topic trouwens. Ik ga nu zelf ook even naar mijn verhaal kijken of mijn antagonist überhaupt wel nodig is.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Daria
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17-03-2010 17:14

Bericht door Daria » 05-10-2013 21:06

Het verhaal waar ik nu al lange, lange tijd mee bezig ben heeft er wel één (het gaat over een moord. Ik neem aan dat je een moordenaar ook zou kunnen opvatten als een antagonist).

Maar zonder kan ook prima. Hangt ook af van het genre. Chicklits bijvoorbeeld kunnen volgens mij makkelijk zonder.

Plaats reactie