Vinden jullie schrijven leuk?

Praat hier met de andere gebruikers over nieuwe verhalen, ideeën en schrijfpartners. Je kan er ook je vragen kwijt bijvoorbeeld als je een boek wilt uitgeven.
Plaats reactie
Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Vinden jullie schrijven leuk?

Bericht door Daniël » 31-08-2013 17:32

Tijd voor een peiling, in een poging de boel hier wat nieuw leven in te blazen!

Vinden jullie schrijven leuk?

En dan bedoel ik met "schrijven" puur de handeling van het zetten van de woorden en zinnen die je verhaal vormen op papier. Het verzinnen van je personages, plot en omgevingen valt nu even niet onder "schrijven".

Ik lees namelijk best vaak op schrijffora dat veel schrijvers een gruwelijke hekel hebben aan schrijven. Schrijven is werk. Het vergt veel tijd, moeite en energie en het levert slechts zelden vruchten af als erkenning of een financiële vergoeding voor al je werk. Het is ook altijd een stuk makkelijker om TV te gaan kijken dan aan je verhaal te gaan zitten.

Wel zie ik vaak, en dat merk ik ook bij mezelf, dat een afgerond schrijfsel voldoening oplevert. Als ik na veel zwoegen eindelijk weer een hoofdstuk af heb, dan heb ik een gevoel van voldoening.

Deze discussie leidt vaak ook onmiddellijk tot de volgende vraag:

Waarom schrijven we eigenlijk?

Want is dat beetje voldoening dat je voelt als je een schrijfsel hebt afgerond echt de drijfveer voor het schrijven? Schrijven is veel werk en je krijgt er maar weinig voor terug. Wat zet ons dan wel aan tot schrijven? Ik zou het voor mezelf niet kunnen benoemen, behalve dan dat ik een soort zo nu en dan de kop opstekende noodzaak voel om aan m'n verhaal verder te werken.

Ben benieuwd naar jullie mening hierover!
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Daisy'
Member
Member
Berichten: 30
Lid geworden op: 08-05-2013 09:45

Bericht door Daisy' » 01-09-2013 14:30

Natuurlijk vind ik schrijven leuk! Waarom doe ik het anders?
Ik heb regelmatig dat ik gewoon wat MOET schrijven. Dat hoeft niet per se een verhaal te zijn ofzo, maar gewoon woorden. Wat ik dan doe is dat ik een papiertje pak en een pen en alle woorden die ik om me heen hoor opschrijf. Misschien is dit een rare bezigheid maarja.

Ik schrijf omdat er niks mooiers is dan je eigen fantasien te kunnen opschrijven. Als ik schrijf ben ik echt ergens anders, in mijn wereld. Gewoon even weg van de boze 'echte' wereld. Heerlijk.

En ja, ik weet dat het niet veel opleverd. Het kost veel tijd en blablabla. Maar ik wil later zo ontzettend graag een echte schrijver worden. Dat ik een prijs in ontvangst kan nemen voor het boek dat ik geschreven heb, hoe cool is dat? Dat ik in een intervieuw kan vertellen hoe ik ben begonnen met schrijven, dat soort dingen. Ik vind het moeilijk om uit te leggen. Het is gewoon een gevoel, en ik denk dat schrijvers het wel herkennen.

Waar ik trouwens niet goed in ben is grammatica en spelling. Dat is ook iets wat ik echt vreselijk vind. En het uittypen van mijn werk. Wat een rotwerk. Ik schrijf alles namelijk eerst met de hand. Omdat dat makkelijker is vind ik, dan kan je het gewoon overal mee naar toe nemen, zonder dat je vast zit aan een computer of laptop die zomaar ineens leeg kan zijn. Maar dat uittyppen, pff. Wat een klus. Ik ben er nu mee bezig. En het kost me gewoon hele dagen ...

Maar het gevoel dat jij het geschreven hebt als je het terug leest... Tja, dat is waar ik het voor doe.
Carpe Diem ^.^

Daria
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17-03-2010 17:14

Bericht door Daria » 02-09-2013 11:51

Ja. Ik word er altijd rustig van. Heb alleen al heel lang niet meer geschreven. En morgen beginnen colleges al weer xD.

TheCaith
Newb
Newb
Berichten: 8
Lid geworden op: 27-09-2013 09:08

Bericht door TheCaith » 28-09-2013 16:51

(En wederom haal ik een topic omhoog van begin deze maand, maar ik moet wat he? ;P)

Ik vind schrijven over het algemeen gewoon wel lekker eigenlijk. Wat heb je er aan als je een verhaal hebt uitgedacht, personages hebt uitgedacht, maar je schrijft het niet op? Het hoort er bij, en zelf denk ik dat het echte werkt júist zorgt voor die voldoening. Ik vind het ook echt niet erg om uren achter mijn laptop te zitten om dat ene hoofdstuk af te hebben. Het schrijven zelf geeft mij al een voldoening, een zekere rust. :)

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 30-09-2013 01:12

TheCaith schreef:(En wederom haal ik een topic omhoog van begin deze maand, maar ik moet wat he? ;P)
Geen probleem, zo'n beetje alle topics zijn al oud omdat er tegenwoordig nog maar weinig gepost wordt helaas. Juist goed dat je als nieuw lid op dit soort discussie-topics reageert. Nieuwe inzichten leiden hopelijk weer tot reacties van oude leden, dus ga zo door zou ik zeggen :P
TheCaith schreef:Wat heb je er aan als je een verhaal hebt uitgedacht, personages hebt uitgedacht, maar je schrijft het niet op?
Agree, ik wil m'n verhaal delen met andere mensen en dat kan alleen als het eerst is opgeschreven. Neemt echter niet weg dat het zware arbeid is waar ik niet altijd zin in heb :P

Ik geloof trouwens dat ik laatst Tommy Wieringa bij Pauw en Witteman hoorde zeggen dat hij het schrijven van een nieuwe roman ervaart alsof hij continu met een dood paard achter zich aansleept, of iets dergelijks. Of m'n geheugen speelt nu een spelletje met me, maar volgens mij zei hij iets in die trant :P
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Plaats reactie