Informatie geven in een lang verhaal

Praat hier met de andere gebruikers over nieuwe verhalen, ideeën en schrijfpartners. Je kan er ook je vragen kwijt bijvoorbeeld als je een boek wilt uitgeven.
Plaats reactie
Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Informatie geven in een lang verhaal

Bericht door Daniël » 21-06-2013 13:09

Dit is een van de moeilijkste dingen van het schrijven van een lang verhaal vind ik: hoe zorg je ervoor dat je op de juiste momenten achtergrondinformatie geeft, in de juiste doseringen, en vooral ook: hoe bepaal je welke informatie je dan precies geeft?

Met achtergrondinfo bedoel ik vooral informatie over de geschiedenis van landen, steden en families en over de cultuur en gebruiken. Het lastige is om deze informatie subtiel door je verhaal heen te laten sijpelen en dus info-dumps te voorkomen.

Waar ik ook tegenaan loop is dat ik vaak niet meer weet welke informatie ik nou al wel heb gegeven en welke niet; ook info die belangrijk is voor de plot. Om open plekken niet meteen op te vullen, moet je bepaalde info achterhouden en op het juiste moment vrijgeven. Precies op het moment dat daardoor een bepaalde plotontwikkeling onverwachts komt maar tegelijkertijd niet ongeloofwaardig overkomt.

En het opzoeken van reeds gegeven info wordt alleen maar moeilijker naarmate het verhaal langer wordt...

Hebben jullie hier ook problemen mee en zo ja, hoe lossen jullie het op?
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Jubelein
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2230
Lid geworden op: 16-05-2010 21:00

Bericht door Jubelein » 23-06-2013 21:00

Ik kan dat inderdaad voor geen meter, zoals we wel weten, haha. Maar misschien is het handig om vanaf het begin een schriftje bij te houden, en daarin kort opschrijft welke informatie je hebt gegeven, op welke pagina..?
Ik vind het prima dat jij in een fantasiewereld leeft, maar sluit mij er niet in op.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 23-06-2013 21:19

Ja, daar dacht ik ook al aan, maar zo gestructureerd ben ik eigenlijk niet :P
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 23-06-2013 23:49

Voor Sigil heb ik al die informatie in een apart document, en kruis het door als ik het in het verhaal hebt verwerkt.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Plaats reactie