Verschillende POV's of één POV?

Praat hier met de andere gebruikers over nieuwe verhalen, ideeën en schrijfpartners. Je kan er ook je vragen kwijt bijvoorbeeld als je een boek wilt uitgeven.
Plaats reactie
Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Verschillende POV's of één POV?

Bericht door Daniël » 09-09-2012 20:23

Als je een lang verhaal schrijft met veel personages, kies je er dan voor om het verhaal vanuit verschillende POV (point of view)-personages te vertellen of heb je de voorkeur voor maar één POV-personage?

George Martin gebruikt naar mijn mening belachelijk veel POV-characters. Vooral in "Een Feestmaal voor Kraaien" had hij minstens de helft weg kunnen laten. Tolkien gebruikt er dan weer een stuk minder en Rowling slechts één, maar meestal is het ook gewoon een noodzakelijkheid om verschillende gebeurtenissen in een grote fantasiewereld te kunnen beschrijven waar één POV-character onmogelijk op alle plaatsen tegelijkertijd kan zijn.

In het verhaal dat ik zelf aan het schrijven ben zal ik ongeveer vijf tot zes POV's gebruiken. Hoe zit het bij jullie?
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Daria
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17-03-2010 17:14

Bericht door Daria » 09-09-2012 21:04

Over het algemeen 1. Maar ik ben nu ook met een verhaal bezig waarin ik er 2 gebruik.

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 09-09-2012 21:29

Voor Sigil heb ik 4 of 5 POV-characters (afhankelijk van of je Kat meetelt), met af en toe iets van buiten die 5, maar voor het vervolgverhaal ben ik me van plan strikt aan 1 POV te houden.

Ik ben nu The Hunger Games aan het lezen, en daar is het soms best irritant dat je niets weet wat Katniss niet weet.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 09-09-2012 21:32

Wat is het vervolgverhaal van Sigil dan :P? Heb je al plannen? Is De Erfgename überhaupt al af eigenlijk?
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 09-09-2012 22:40

Ik heb al een hele hoop plannen. De Erfgename is nog niet af, maar ik ben al dicht bij het eind. Ik moet nog een paar scènes schrijven die tot de climax leiden, dan de climax zelf nog (die best wel lang gaat worden) en dan nog de laatste paar scènes die niet alleen De Erfgename afsluiten, maar ook het geheel van Sigil.

Eigenlijk ben ik bijna altijd al bezig met plannen maken voor het vervolg van wat ik op het moment aan het schrijven ben.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 11-09-2012 22:06

ik heb eigenlijk nog nooit met meer dan 1 POV character geschreven denk ik..

tenzij je 'alwetende verteller' telt als 10000 POVs :P
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 29-01-2013 19:50

* bump *

Ben nog altijd aan het worstelen met verschillende verhaallijnen die langs elkaar lopen en met het uitkiezen van de POV's die die verhaallijnen moeten vertellen. Kom nu in het minimale geval uit op 10 POV's, waarvan zes 'hoofd'-POV's, maar is dat niet te veel? :roll:

Ik bedoel, in het begin spring ik al redelijk vaak van het ene personage naar het andere personage die verder vrij weinig met elkaar te maken hebben. Haken jullie als lezer dan snel af of juist niet?
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 29-01-2013 22:29

Ik vind t niet extreem veel, zolang ze allemaal maar genoeg tekst hebben zeg maar.. je moet wel weten wie t zijn enzo!

Dat verspringen van personages lijkt me niet heel raar. Meestal hebben personen op het begin weinig met elkaar te maken, en het is juist goed om mensen zich af te laten vragen hoe de personages uiteindelijk bij elkaar gaan komen :)

Ik zou wel op de een of andere manier laten zien dat ze bij elkaar *kunnen* komen, bijvoorbeeld door te zeggen waar de personages wonen en hoe zij personen uit andere gebieden ontmoeten of hoe gebieden met elkaar in verband staan (het is oorlog, er is een grensstad waar veel handelaren naartoe komen..) Dat hoeft niks te maken te hebben met hoe de personages elkaar uiteindelijk echt tegenkomen, maar daardoor schep je wel mogelijkheden. En je voegt tegelijk wat achtergrond en cultuur aan je verhaal toe
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Plaats reactie