Samen schrijven

Praat hier met de andere gebruikers over nieuwe verhalen, ideeën en schrijfpartners. Je kan er ook je vragen kwijt bijvoorbeeld als je een boek wilt uitgeven.
Plaats reactie
roselungs
Newb
Newb
Berichten: 2
Lid geworden op: 07-05-2012 18:19

Samen schrijven

Bericht door roselungs » 07-05-2012 18:22

Als je samen een lang verhaal wil schrijven, hoe pak je dat dan aan? Ik ben van plan om met een vriend iets te gaan schrijven, maar natuurlijk verschillen onze schrijfstijlen. Als je om de beurt iets gaat schrijven valt dat op en leest het niet erg lekker. Help? :denk: :denk: :denk:

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 07-05-2012 19:44

Goeie vraag, dat heb ik me nu ook altijd afgevraagd. In de eerste plaats lijkt het me ook helemaal niet praktisch. Een schrijfsel beschouw ik altijd als iets dat helemaal van mezelf is. Het komt voort uit mijn brein, het zijn mijn ideeën en dat is allemaal lastig te combineren met een medeschrijver.

Maar het gebeurt toch soms in de praktijk, dus er zullen wel manieren voor zijn. Ik heb het ook geprobeerd te googlen, maar ik kan geen nuttig antwoord op deze vraag vinden.

Misschien hebben anderen wel een idee hierover?

BTW, zou je misschien de moeite willen nemen om je even voor te stellen in het 'Voorstellen'-subforum. Dat stellen we altijd wel op prijs bij nieuwe leden ;)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 07-05-2012 23:10

geen idee. maar het moet kunnen, Nicci French krijgt het voor elkaar? :')

op hun wiki pagina staat dit:
"They write in alternation, and then rewrite each other's texts."
Dus om en om een stuk schrijven, dan de ander het laten controleren en herschrijven. Dan krijg je overal een mix van elkaars schrijfstijlen..
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 07-05-2012 23:21

Ik zie daar alleen het praktisch nut toch niet van in. Praktischer lijkt me: ideeën bundelen en door één persoon laten opschrijven.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Daria
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17-03-2010 17:14

Bericht door Daria » 08-05-2012 08:56

Sowieso samen de verhaallijn bespreken.

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 09-05-2012 12:06

Een ander idee: je kan om de beurt een hoofdstuk met een ander hoofdpersonage schrijven. Dus iedereen heeft een vast hoofdpersonage. Dan lijkt het alsof het verschil in stijl uit de personages komt ipv uit de schrijvers.

Maar dat van Nicci French klinkt beter. ;)
Daniël schreef:Ik zie daar alleen het praktisch nut toch niet van in.
niets dat is zelfs heel pijnlijk
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

roselungs
Newb
Newb
Berichten: 2
Lid geworden op: 07-05-2012 18:19

Bericht door roselungs » 09-05-2012 17:34

Robin schreef:
Daniël schreef:Ik zie daar alleen het praktisch nut toch niet van in.
niets dat is zelfs heel pijnlijk
TURBO TURBO

Hahaha wat een goei

Ik zal me later even voorstellen, ik heb het vrij druk.

Daisy'
Member
Member
Berichten: 30
Lid geworden op: 08-05-2013 09:45

Bericht door Daisy' » 08-05-2013 09:56

Heee,
Wat je misschien kan doen is 2 hoofdpersonen nemen. Dan kan je om de beurt zeg maar een hoofdstuk schrijven. Wat je dan kan doen is dat je in het begin de verhaallijn afzonderlijk van elkaar schrijven. En dat je dan na een tijdje de hoofdpersonen samen laat komen. Het maakt eigenlijk niet uit of je het vanuit de hij of ik vorm schrijft. Is misschien zelfs leuk als je ergens in het eind vanuit allebei tegelijk schrijft. Alleen dat is misschien wel moeilijk. Maar als je het vanuit de hij- vorm schrijft, dan is het misschien wel mogelijk. Maar dan heb je dus twee verhaallijnenen die samen komen.

Misschien heb je er wat aan.
x'
Carpe Diem ^.^

Daisy'
Member
Member
Berichten: 30
Lid geworden op: 08-05-2013 09:45

Bericht door Daisy' » 08-05-2013 09:58

Owh. Mijn idee stond er al een beetje hahaa xd
Carpe Diem ^.^

Plaats reactie