Tips

Praat hier met de andere gebruikers over nieuwe verhalen, ideeën en schrijfpartners. Je kan er ook je vragen kwijt bijvoorbeeld als je een boek wilt uitgeven.
Plaats reactie
Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Tips

Bericht door Melona » 09-11-2011 17:00

Volgens mij is er nog niet echt een topic met tips bij het schrijven.. Maar ik vroeg me dus af of jullie tips hebben ;D
Dus dat kan zijn qua schrijven (wat voor woorden/zinnen/interpunctie moet je wel/niet gebruiken en wanneer voeg je een alinea in), maar ook voor inspiratie (al is daar een ander topic voor), hoe je weer verder gaat als je even vast komt te zitten en hoe je het goed kan nakijken.

Bijvoorbeeld, tip die ik kreeg van een docent vorig jaar:
Als je wil nakijken op spelling/grammatica/rare zinnen: Zet (even) je hele tekst in een ander lettertype. Zo haal je de fouten er sneller uit.



Ik vraag me zelf vooral af hoe jullie dus weer verder komen in een lang verhaal als je het even niet meer weet :P
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 09-11-2011 17:48

Volgens mij is de beste tip daarvoor: wegleggen en een paar maanden later pas weer naar kijken ;) Maar ja, als je er meteen mee verder wil...

Ik heb het ook vaak genoeg gehad. Meestal heb ik het opgelost door in een ander bestandje mogelijke scenario's op te typen (waartussen dus ook een heleboel hele slechte en onwaarschijnlijke scenario's zaten, omdat je gewoon moet beginnen met typen, maakt niet uit wat er uit komt. En dan uit die scenario's de beste kiezen. Maar misschien heeft iemand anders een betere suggestie :P
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Daria
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17-03-2010 17:14

Bericht door Daria » 09-11-2011 19:11

Sowieso niks forceren. Zoals Daniël zegt, beste is om het even weg te leggen.

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 10-11-2011 07:25

Als je op zoek bent naar spelfouten, grammaticafouten en gewoon rare zinnen, helpt het bij mij altijd goed om de tekst voor te lezen.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Falconhorus
Member
Member
Berichten: 40
Lid geworden op: 05-02-2012 17:29

Bericht door Falconhorus » 06-02-2012 08:48

Van te voren een soort plan van aanpak maken werkt altijd goed bij mij. Als je alle karakters aan het begin ergens noteert kan je je aan hun gegevens vasthouden zodat ze in het boek niet opeens van hun 'doen' veranderen.
How many legs does a dog have if you call the tail a leg? Four. Calling a tail a leg doesn't make it a leg(Abraham Lincoln)

Daria
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17-03-2010 17:14

Bericht door Daria » 06-02-2012 09:30

Robin schreef:Als je op zoek bent naar spelfouten, grammaticafouten en gewoon rare zinnen, helpt het bij mij altijd goed om de tekst voor te lezen.
Bij mij werkt uitprinten en dan lezen goed.

Plaats reactie