Setting

Praat hier met de andere gebruikers over nieuwe verhalen, ideeën en schrijfpartners. Je kan er ook je vragen kwijt bijvoorbeeld als je een boek wilt uitgeven.
Plaats reactie
Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Setting

Bericht door Daniël » 19-09-2011 00:10

De synopsis van 'De Limlichten', een beknopte weergave van de historie van de wereld, in eerste instantie voor mezelf, is nu af. Jullie hebben het stukje geschiedenis gelezen van vóór de Nieuwe Tijd: het Begin der Tijden, toen de aarde nog 'heel' was en niet gescheurd in duizenden eilanden.

'De Limlichten' focust zich na dit Begin der Tijden vooral op de Westelijke Landen op één van de eilanden, de Avidèl. De Nieuwe Tijd is verdeeld in vier Era's. Vanaf de Tweede Era beginnen de Mensen de belangrijkste rol in de geschiedenis te spelen. Omdat het epos dat ik ga schrijven zich vooral richt op de daden der Mensen, laat ik de Eerste Era, waarin de Mensen nauwelijks een rol speelden, buiten beschouwing.

Ik vraag me af wat de beste, origineelste of interessantste setting is voor het epos. Op dit moment kan ik kiezen uit drie settings. Dat wil zeggen: ik kan het verhaal zich laten afspelen in de Tweede, Derde of Vierde Era.

Elke Era heeft zo zijn eigen karakteristieke trekjes. Hieronder een kort overzicht van hoe elke Era in elkaar steekt.

Tweede Era: over het algemeen een duistere tijd, waarin de Westelijke Landen kaal en dor zijn. Fangar heeft de scheppingssteen Ereond gestolen en heeft Eomë uit Ringdor verdreven. Alle vrije volkeren verschuilen zich voor zijn boze oog, behalve de Mensen, die misschien uit onwetendheid, misschien uit moed, hoge torens bouwen en Fangar een doorn in het oog zijn.
Als Fangars legers uit het donkere land Skarland naar de Westelijke Landen trekken, verlaten de Mensen op aanraden van Eomë hun torens. Eomë bedekt de Westelijke Landen met wilde wouden, waardoor de Mensen voor Fangar onzichtbaar zijn. (indicatie van beschaving: vergelijkbaar met de Mensen uit onze 21ste eeuw)

Derde Era: Fangar is voorgoed verslagen. De Mensen bouwen op de ruïnes van de torens uit de Tweede Era gigantische moderne steden, waar economie en technologie floreren. Hun natie heet de Confederatie en omvat de gehele Westelijke Landen. Door hoogmoed gedreven, verbreken de Mensen na verloop van tijd de contacten met de Elfen en Dwergen en vervallen tot gemakzuchtige en arrogante lieden. Zij zweren zelfs Eomë af, denkende dat zij haar niet meer nodig hebben.
Dit leid ertoe dat Skarland zich weet te herstellen, onder leiding van een nieuwe duistere vorst, genaamd Sinthel, een voormalig dienaar van Fangar. Als zijn legers opnieuw de Westelijke Landen onder de voet lopen, staan de Mensen aanvankelijk kansloos tegen de invasie. Met hulp van Eomë's dochter Lothë, verrijzen er in de Westelijke Landen grote fabrieken, die gruwelijke wapens produceren, aangedreven op vuurkracht. (indicatie van beschaving: technologie en wetenschap is van een uitzonderlijk hoog niveau. Het meeste werk is uit handen gegeven aan machines. Oorlogen worden uitgevochten met vuurwapens, waaronder ook explosieven)

Vierde Era: na de Val van de Confederatie zijn de Westelijke Landen verdeelt in verschillende kleine koninkrijken en het tot dan toe verenigde Mensenvolk is verdeeld in vier rassen, die dikwijls oorlog met elkaar voeren.
Na verschillende millennia weet Sinthel de legers van Skarland weer te mobiliseren en valt voor de derde keer de door oorlog verzwakte Westelijke Landen binnen. Dit dwingt de Mensen ertoe zich wederom te verenigen. (indicatie van beschaving: vergelijkbaar met de Mensen uit 'In de Ban van de Ring', maar simpele vormen van vuurwapens zijn al wel weer in omloop.)

Ik ben benieuwd voor welke setting jullie zouden kiezen ;)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 19-09-2011 17:42

Hm, ik zou het zo niet weten. Ik zou zeggen: volg je eerste ingeving. ;)
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 19-09-2011 19:27

2e era: mwoa, lijkt erg op Tolkien, kan je denk ik beter vermijden
3e/4e: 3e lijkt me leuker, maar 4e is misschien nog wat origineler

ik zou uiteindelijk toch voor 3 gaan denk ik
dan zie ik wel een beetje parallellen aan onze wereld in de laatste eeuw, en dat lijkt me wel interessant in een fictieve wereld :)


maar even ter verduidelijking: de technologie uit de 3e era is in de 4e era verloren gegaan?
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 19-09-2011 19:30

Jep dat klopt.

Zelf spreekt mij de setting uit de Derde Era ook het meest aan. Waar ik een beetje mee zit, is dat de informatie uit de Vierde Era dan nutteloos is voor het verhaal, aangezien dat zich dan nog moet afspelen.

Ik moet er nog maar eens goed over nadenken iig.

Edit: Nope, ik ga voor de Vierde Era, maar dan met een aantal belangrijke flashbacks uit de Derde Era ;)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 20-09-2011 09:18

Daniël schreef:Waar ik een beetje mee zit, is dat de informatie uit de Vierde Era dan nutteloos is voor het verhaal, aangezien dat zich dan nog moet afspelen.
Niet per sé: informatie die je niet letterlijk in het verhaal zit, kan je ook voor jezelf in je hoofd houden. Dat kan helpen om de wereld rijker te maken in de ogen van de lezer, gek genoeg.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 20-09-2011 11:41

Hm ja, dat is ook wel waar ja. Maar goed, op deze manier kan ik de twee settings een beetje mixen, is ook wel leuk ^^

Om een beeld te krijgen trouwens van de beschaving der Mensen in de Derde Era kun je aan steden als Zanarkand (duizend jaar voor haar vernietiging) en Bevelle denken uit Final Fantasy X.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Plaats reactie