Sigil: De Erfgename

Post hier je langere verhalen, zie regels voor criteria (wat is lang?)
Plaats reactie
Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 25-10-2012 22:26

- Wat is een antiek gebouw? Kan me daar vrij veel bij voorstellen namelijk.
- Veldschuur doet bij suggereren dat het vrij klein is?
- Misschien is het leuker als iemand die informatie over de bibliotheek en de betovering verteld. Nu komt het over als kennis van de alwetende verteller, die in andere stukjes juist veel onzichtbaar is geweest.
- het vel papier wat Regine bij zich had > dat Regine bij zich had
- en men vond het niet nodig > men vond het niet nodig of men wilde het gewoon niet hebben?
- Toen werd besloten dat de raad van dorpsoudsten verstandig genoeg zou zijn om mensen alleen toe te laten als dat echt nodig was, en dan alleen die van wie ze wisten dat die te vertrouwen waren. > En wat nou als de vampiers het dorp hadden veroverd en de verboden kennis in hun handen was gevallen? Er wordt vind ik vrij roekeloos omgegaan met die verboden kennis.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 27-01-2013 23:52

Daniël schreef:- Wat is een antiek gebouw? Kan me daar vrij veel bij voorstellen namelijk.
Mja. "Ouderwets" is misschien een beter woord.
Daniël schreef:- Veldschuur doet bij suggereren dat het vrij klein is?
Dat moest dus graanschuur zijn. Ik weet niet hoe ik bij "veldschuur" kwam.
Daniël schreef:- Misschien is het leuker als iemand die informatie over de bibliotheek en de betovering verteld. Nu komt het over als kennis van de alwetende verteller, die in andere stukjes juist veel onzichtbaar is geweest.
True, ik heb er bij gezet dat Regine dit allemaal aan Kat verteld.
Daniël schreef:- Toen werd besloten dat de raad van dorpsoudsten verstandig genoeg zou zijn om mensen alleen toe te laten als dat echt nodig was, en dan alleen die van wie ze wisten dat die te vertrouwen waren. > En wat nou als de vampiers het dorp hadden veroverd en de verboden kennis in hun handen was gevallen? Er wordt vind ik vrij roekeloos omgegaan met die verboden kennis.
De magie van vampiers komt niet overeen met de magie van de magiërs, dus die zouden er niets aan hebben gehad. Er zijn trouwens ook groepen mensen met nóg een ander soort magie, maar die komen niet aan bod in Sigil.
Het is trouwens wel roekeloos hoe ze ermee omgaan: het is een soort vertrouwen in rituelen en autoriteit wat je vaak ziet in culturen die verweeft zijn met magie.

---

Stukje #32:

“Goed, ik zal de onderste plank afgaan, jij de rest,” zei Kat. “Ik ben niet hoog genoeg om de rest te bekijken.”
Regine stemde daarmee in.
Ze gingen de kaften af, om te kijken of ze ook maar iets te maken hadden met transformaties, metamorfoses of katten. Van sommige boeken was de rug verdwenen, dan moesten ze het boek voorzichtig van de plank halen om de titel te kunnen lezen.
Als ze een boek vonden dat relevant leek, bladerden ze het door. Ze zochten naar een concrete verwijzing naar Kats conditie, of een spreuk of iets wat daar op leek. Als ze nog niets gevonden hadden aan het einde van het boek, slaakten ze een zucht die steeds dieper werd naarmate ze verder kwamen, en legden ze het boek weer terug.
Omdat de kasten vier planken hoog waren, was Regine nog maar op één derde toen Kat al klaar was. Omdat hij niet wilde wachten, en het idee niet kon verdragen dat hij misschien iets gemist had, ging hij verder door elk boek op de onderste plank door te lezen.
Toen Regine al haar planken af was gegaan, keek ze naar Kat. Ze wilde het zelf eigenlijk al opgeven, maar ze begreep dat Kat niet zou stoppen voor hij elk boek in de collectie gelezen had en besloot hem ook hiermee te helpen. Ze begon met elk boek op de bovenste plank.
Op een gegeven moment had Kat alle boeken op de onderste plank gelezen en haalde Regine per keer twee boeken van haar planken af, zodat Kat nog meer kon lezen.
Ze eindigden in een donker vergeten hoekje. Ze legden de laatste twee boeken teleurgesteld terug op de plank.
Het was even doodstil. Kat overdacht zijn lot.
Regine vroeg: “En je broer? Waar haalde hij die kennis vandaan?”
“Faulicius had een soort bibliotheek van verboden kennis aangelegd op zijn studeerkamer. Onze vader was er eerst op tegen, hoewel onze moeder dacht dat het geen kwaad kon. Nadat zij vermoord was door Servilius, had onze vader geen zin meer om Faulicius daarmee in de weg te staan.”
“En dat was het huis dat recentelijk onder de grond was verdwenen?” vroeg Regine.
“Ja,” zei Kat. “Dus het boek waarvan hij het heeft, ligt hoogstwaarschijnlijk ook onder de zoden.”
“En de aarde geeft haar geheimen niet graag prijs,” zei Regine meelevend.
“Precies.”
“Zullen we maar gaan?”
“Ja, we hebben hier niets meer te zoeken.”
Ze verlieten de bibliotheek. Regine wierp nog een laatste blik op de verboden afdeling en vroeg zich af of ze er ooit nog terug zou komen, voor ze de deur sloot en met Kat naar buiten liep. Het was al donker aan het worden.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 28-01-2013 23:29

Robin schreef:Er zijn trouwens ook groepen mensen met nóg een ander soort magie, maar die komen niet aan bod in Sigil.
Oh, interessant. Ga je dat gebruiken voor een spin-off van Sigil?

- Ik ben niet hoog genoeg > niet groot genoeg?
- transformaties, metamorfoses > wat is het verschil? Is er een verschil?
- Van sommige boeken was de rug verdwenen > Van sommige boeken ontbrak de rug, zou ik doen.
- Ze begon met elk boek op de bovenste plank. > Hoe doe je dat? Je begint toch met één boek? Of: ze begon met de boeken op de bovenste plank.
- Ze legden de laatste twee boeken teleurgesteld terug op de plank > legde, want ik neem aan dat alleen Regine dit doet. Kat is immers een kat.
- Faulicius had een soort bibliotheek van verboden kennis aangelegd op zijn studeerkamer > dat beantwoord niet de vraag waar hij die kennis (boeken) nu vandaan haalde.
- Nadat zij vermoord was door Servilius > maybe actief: Nadat Servilius haar vermoord had.

Verder no commentz.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 29-01-2013 17:09

ik ben ook weer bij met lezen!

verder heb ik nu geen opmerkingen.. moet wel zeggen dat ik de stukken van Kat nu een stuk interessanter vind dan die van de leerlingen. dat is positief voor zijn kant, maar eerder lag de focus altijd op de leerlingen. komt dat nog terug?
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 30-01-2013 22:58

Daniël schreef:
Robin schreef:Er zijn trouwens ook groepen mensen met nóg een ander soort magie, maar die komen niet aan bod in Sigil.
Oh, interessant. Ga je dat gebruiken voor een spin-off van Sigil?
Jep. Ik heb pas Sigil uitgeschreven (nog 15.000 woorden te gaan op WB), en ga binnenkort ergens beginnen aan het vervolg. Voor ik begin ermee ga ik nog wat dingetjes uitwerken, en in die tijd kunnen we hier Sigil helemaal afgaan voor feedback. ;)

Punten verwerkt, en:
Daniël schreef:- transformaties, metamorfoses > wat is het verschil? Is er een verschil?
Een metamorfose heeft vooral te maken met uiterlijk, terwijl bij een transformatie de essentie van iets of iemand verandert (bijvoorbeeld de transformatie van een kind in een volwassene, om maar wat alledaags te noemen). Ze zijn eigenlijk op zoek naar iets over metamorfoses, maar ze zoeken nu nogal breed, om niets te missen (Kat is nogal wanhopig).
Daniël schreef:- Faulicius had een soort bibliotheek van verboden kennis aangelegd op zijn studeerkamer > dat beantwoord niet de vraag waar hij die kennis (boeken) nu vandaan haalde.
Jup. Is dat belangrijk om te doen volgens jou?
Melona schreef:ik ben ook weer bij met lezen!
Jeej!
Melona schreef:eerder lag de focus altijd op de leerlingen. komt dat nog terug?
Dat komt terug, ja. Sterker nog, dat begint nu:

---

Stukje #33:

Het was tijd voor het avondeten. Kat was nog niet terug van de bibliotheek. De vrouw van de burgemeester had gekookt. Haar man hielp haar met het dekken van de tafel. Sem en Jasmijn zaten op de hoek van de tafel, zodat ze ook dan nog elkaars hand vast konden houden. Tess ging naast de burgemeester aan de andere hoek zitten, zodat ze Sem en Jasmijn niet kon zien. Merijn ging zitten op de stoel naast Sem. Vivi ging recht tegenover hem zitten.
Elke keer dat Merijn voor zich keek, keek hij recht in de blauwe ogen van Vivi. Zijn hart begon dan als een razende te kloppen: BOEMBOEMBOEM. Hij keek weg, en het hield op. Hij keek stiekem heel eventjes weer naar Vivi en daar begon het weer: BOEMBOEMBOEM. Merijn werd er niet gelukkig van. Het wordt steeds erger, dacht hij. En door die vliegrestricties kunnen we over twee dagen pas weg.
Ze aten rijst. Er waren zowel mes en vork als stokjes, iedereen mocht kiezen waarmee ze wilden eten.
Merijn koos stokjes, omdat hij daar niet mee overweg kon. Dan kon hij de hele tijd naar zijn stokjes kijken in plaats van naar Vivi.
Helaas werkte dat plan niet: de rijst viel telkens tussen zijn stokjes uit en elke keer dat dat gebeurde, lachte Vivi hem uit. Of toe. Hij wist niet wat het was. Maar wat het ook was, Merijn kreeg er een erg wollig gevoel van in zijn buik.
Halverwege de maaltijd besloot Vivi dat ze Merijn zou gaan leren om te gaan met stokjes door het voor te doen — zelf at ze ook met stokjes, maar zonder problemen. Dat bracht Merijn nog meer van zijn stuk. Op een gegeven moment liet hij zelfs de stokjes uit zijn hand vallen. Daar lachte Vivi zó hard en zó aanstekelijk om, dat de rest van de tafel ook mee begon te lachen, hoewel niemand had gevolgd wat er aan de hand was daar: Sem en Jasmijn waren bezig met elkaar en de burgemeester en zijn vrouw waren aan het praten over de economische stabiliteit van het dorp. Ze hadden Tess ook meegezogen in hun gesprek, of misschien deed die mee uit beleefdheid.
De rest besteedde na die lachbui geen aandacht meer aan Vivi en Merijn, totdat de eerste opstond en om de tafel liep om Merijn wat persoonlijker te begeleiden in de les ‘stokjes vasthouden’. Ze boog zich over hem heen en hield met haar linkerhand Merijns stokjes vast, pakte met de andere hand Merijns hand vast en duwde Merijns vingers zachtjes in de juiste positie. Ze stond nu met haar armen om Merijns nek heen, met haar gezicht vlakbij de zijne. Ze ademde tegen zijn wang. Ze rook net als ze deed tijdens hun omhelzing, behalve dat ze nu ook naar het eten rook.
Merijn zag Sem naar hem kijken met een blik alsof hij hem een high five wilde geven. Merijn probeerde boos te kijken en telepathisch de woorden “En Lieke dan?” naar hem te zenden, maar dat werkte niet.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 30-01-2013 23:14

Prima, ik snap alleen ondanks de uitleg niet hoe ze aan tafel zitten. Vooral dit stuk:
Tess ging naast de burgemeester aan de andere hoek zitten, zodat ze Sem en Jasmijn niet kon zien.

Zijn er maar 2 hoeken aan die tafel dan? En hoezo kan ze de anderen dan niet zien? Je kan toch altijd iedereen zien als je aan een tafel zit? I don't get ittttt
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 31-01-2013 00:28

Robin schreef:
Daniël schreef:- Faulicius had een soort bibliotheek van verboden kennis aangelegd op zijn studeerkamer > dat beantwoord niet de vraag waar hij die kennis (boeken) nu vandaan haalde.
Jup. Is dat belangrijk om te doen volgens jou?
Hm nou nee, niet echt.


Robin schreef:Sem en Jasmijn zaten op de hoek van de tafel, zodat ze ook dan nog elkaars hand vast konden houden. Tess ging naast de burgemeester aan de andere hoek zitten, zodat ze Sem en Jasmijn niet kon zien. Merijn ging zitten op de stoel naast Sem. Vivi ging recht tegenover hem zitten.
Hm, mij is de tafelschikking ook niet precies duidelijk uit deze beschrijving :P
Robin schreef:Elke keer dat Merijn voor zich keek, keek hij recht in de blauwe ogen van Vivi. Zijn hart begon dan als een razende te kloppen: BOEMBOEMBOEM. Hij keek weg, en het hield op. Hij keek stiekem heel eventjes weer naar Vivi en daar begon het weer: BOEMBOEMBOEM. Merijn werd er niet gelukkig van. Het wordt steeds erger, dacht hij.
Oh oh, die arme jongen toch.
Robin schreef:En door die vliegrestricties kunnen we over twee dagen pas weg.
Wait, wut, vliegrstricties? Of ik heb wat gemist of ik ben het weer vergeten.
Robin schreef:Ze aten rijst. Er waren zowel mes en vork als stokjes, iedereen mocht kiezen waarmee ze wilden eten.
Ik zou een lepel hebben gekozen, als dat ook een optie was geweest.
Robin schreef:Op een gegeven moment liet hij zelfs de stokjes uit zijn hand vallen. Daar lachte Vivi zó hard en zó aanstekelijk om, dat de rest van de tafel ook mee begon te lachen
Nou nou, zo grappig was het toch ook weer niet :P? Hoewel, Merijn is de laatste tijd wel behoorlijk aan het stuntelen geloof ik.
Robin schreef:de burgemeester en zijn vrouw waren aan het praten over de economische stabiliteit van het dorp. Ze hadden Tess ook meegezogen in hun gesprek, of misschien deed die mee uit beleefdheid.
Ik blijf erbij dat Tess ook een lover nodig heeft. Gesprekken over economische stabiliteit zijn immers ook niet alles.
Robin schreef:Ze stond nu met haar armen om Merijns nek heen
Zou ik van maken: Ze stond nu met haar armen om Merijn heen. Daar kan ik me een beter beeld van maken, dan wanneer je 'nek' in het spel zet.
Robin schreef:Merijn probeerde boos te kijken en telepathisch de woorden “En Lieke dan?” naar hem te zenden, maar dat werkte niet.
Who cares about Lieke, daar hebben we al minstens honderd bladzijden niets van vernomen :P
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 31-01-2013 00:39

Vliegrestricties zijn vaak genoeg genoemd :p iig voor mij, maar dat zou kunnen komen doordat ik alles nu vrij snel achter elkaar heb gelezen. Is dat ze maar eens in de 3 (of was het 4?) dagen mogen vliegen. Daarom konden Kat en zijn vader en broer ook niet snel genoeg naar huis om hun moeder te redden.

Ik vind trouwens dat Tess geen lover hoeft! Dan wordt het meer een verhaal voor meisjes van 11.. Vooral omdat het eigenlijk maar over een vrij korte tijd speelt, het is dan juist realistisch als er iemand alleen blijft. Op deze manier houd je het open voor een iets groter publiek :p
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 31-01-2013 00:42

Melona schreef:Vliegrestricties zijn vaak genoeg genoemd :p iig voor mij, maar dat zou kunnen komen doordat ik alles nu vrij snel achter elkaar heb gelezen. Is dat ze maar eens in de 3 dagen mogen vliegen. Daarom konden Kat en zijn vader en broer ook niet snel genoeg naar huis om hun moeder te redden.
Oh ja, nu weet ik het weer. Ik had in gedachten dat ze gewoon met het vliegtuig gingen :lol:
Melona schreef:Ik vind trouwens dat Tess geen lover hoeft! Dan wordt het meer een verhaal voor meisjes van 11.. Vooral omdat het eigenlijk maar over een vrij korte tijd speelt, het is dan juist realistisch als er iemand alleen blijft. Op deze manier houd je het open voor een iets groter publiek :p
Is ook weer waar, maar het blijft wel een beetje zielig. Overigens wil ik wel even opmerken dat er natuurlijk aandacht geschonken moet worden aan romance als je dat er eenmaal in stopt, maar dat ik nu ook wel eens actie wil zien ;)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 03-02-2013 23:08

Melona schreef:Prima, ik snap alleen ondanks de uitleg niet hoe ze aan tafel zitten. Vooral dit stuk:
Tess ging naast de burgemeester aan de andere hoek zitten, zodat ze Sem en Jasmijn niet kon zien.

Zijn er maar 2 hoeken aan die tafel dan? En hoezo kan ze de anderen dan niet zien? Je kan toch altijd iedereen zien als je aan een tafel zit? I don't get ittttt
Daniël schreef:Hm, mij is de tafelschikking ook niet precies duidelijk uit deze beschrijving :P
Ik ga dat stukje dan maar flink herschrijven. :P Ik was er zelf ook niet supertevreden mee.
Daniël schreef:Ik blijf erbij dat Tess ook een lover nodig heeft. Gesprekken over economische stabiliteit zijn immers ook niet alles.
Ik weet niet waarom, maar ik moet enorm lachen om die opmerking. :D

---

Stukje #34:

De burgemeester schraapte zijn keel en zei: “Vivian, niet opstaan voor iedereen klaar is met eten.”
Vivi liet Merijn zo snel los dat hij zijn stokjes weer liet vallen, dit keer uit schrik in plaats door de zenuwen. “Ja, vader,” zei ze snel en ging weer aan tafel zitten.
Zodra ze zat, glimlachte ze ondeugend naar Merijn. Die glimlachte onzeker terug, waardoor haar lach breder werd.
Wat moest hij nu doen? Sem kon hij niet om advies vragen, die zou hem alleen maar aanmoedigen om ervoor te gaan. Waarom eigenlijk? Van de oude Sem zou hij het nog wel snappen, maar de nieuwe Sem, de Sem die voor de eerste keer een echt vriendinnetje heeft, en niet zit te zoenen met willekeurige meisjes? Sem dus niet, wie wel? Misschien zou hij het er met Tess over kunnen hebben. Zij praatte ook met Jasmijn over dat soort dingen, dus ze zou haar broer vast ook wel willen helpen. Hij keek naar zijn zus. Die was bezig met complimenten te maken over het eten, tot het genoegen van de burgemeestersvrouw.
Merijn keek per ongeluk weer naar Vivi. Die keek net op dat moment op van haar bord. Niet alweer, dacht hij. BOEMBOEMBOEM. Hij at niet zo veel meer daarna.

Na het eten hielpen de gasten mee met het afruimen van de tafel. Kat was nog steeds niet terug.
“Vivi, kom je straks met me wandelen?” vroeg Merijn. Hij voelde zich flauw, ondanks de maaltijd die ze net ophadden. Hij wist wat hij moest doen.
Vivi leek blij dat Merijn eindelijk wat initiatief toonde en stemde toe.
“Maar het is wel erg donker buiten,” zei ze glimlachend.
“Maak je geen zorgen, ik bescherm je wel,” zei Merijn. Waarom zeg ik dat nou?
“Oh, nee, ik dacht dat jij bang in het donker was,” plaagde Vivi. “Maar ik bedoelde eigenlijk dat er buiten misschien weinig te doen is in het donker.”
“Is dat zo? Ik zou denken dat er genoeg te doen is in het donker,” zei Merijn. Waarom?
Vivi grinnikte. “Nou, laten we gaan dan.”
Ze zei tegen haar vader: “Pa, ik ben even wandelen met Merijn. We zijn zo weer terug.”
Die mompelde een bevestiging.
Merijn en Vivi liepen samen naar buiten. Ze waren de hele tijd aan het flirten. Merijn wist dat hij dat beter niet kon doen, maar het voelde zo fijn dat hij ervan wilde genieten nu het nog kon. Hij zette zijn schuldgevoelens opzij omdat hij wist wat hij ging doen.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Plaats reactie