Sigil: De Erfgename

Post hier je langere verhalen, zie regels voor criteria (wat is lang?)
Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 25-06-2013 19:29

Ha, ik kapte het daar alleen af om ervoor te zorgen dat het op één scherm paste. :P

Stukje #43:

“Ik ben bang dat ik niet echt ben, dat ik minder dapper en charmant ben dan iedereen zegt dat ik ben. Ik ben bang ontmaskert te worden en dan alles te verliezen.”
Jasmijn keek diep in zijn ogen, verbaast en onbegrijpend. “Hoe bedoel je?”
Sem staarde naar het plafond, gefrustreerd. Hij was vond het helemaal niet leuk dat het hem zoveel moeite kostte om zijn angst onder woorden te brengen.
“Alle goede eigenschappen die ik heb, wat als ze niet echt zijn, maar trucjes of misverstanden?” Hij keek naar de palm van zijn linkerhand, waar nog steeds een dikke korst op zat van de de dolk. Dat was ten minste nog het bewijs van zijn dapperheid. Of was dat wel zo? Was Sem niet gewoon roekeloos?
“Doet het nog pijn?” vroeg Jasmijn.
Sem raakte voorzichtig de korst aan met zijn wijsvinger. Daarna pakte hij zijn gewonde hand vast met zijn andere hand. Hij zoog lucht naar binnen door zijn tanden. “Als ik druk wel,” zei hij op neutrale toon.
“Iedereen neemt altijd aan dat het goed gaat met me, en dat mij alles lukt,” zei hij. Hier wilde hij het echt over hebben, hoorde Jasmijn. “Maar dat is niet zo. Als mensen dat al verkeerd hebben, waar zitten ze nog meer fout?”
Jasmijn streelde met haar wijsvinger over Sems arm, omhoog naar zijn gewonde hand. Hij hield hem nog steeds in de lucht.
Ze streelde over zijn korst en trok haar wijsvinger voorzichtig terug.
“Wat wil je dat ik zeg?” vroeg ze.
“Ik wil dat je vertelt wat je voelt — wat jou zo ongelukkig maakte, nadat Het Huis onder de grond was verdwenen.”
“Dat wil je niet weten,” zei Jasmijn duister.
“Jawel,” zei Sem. “Dat wil ik wel. En je zult erover moeten praten, anders kan niemand je helpen.”
“Als ik er wel over praat, kan nog steeds niemand me helpen,” zei ze.
“Dat zeg jij,” zei Sem met een zwakke glimlach. “Alleen geloof ik daar niets van.”
“Goed dan,” zei ze. “Maar alleen als je me stevig vasthoudt.” Ze begroef haar gezicht in zijn schouder.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 28-06-2013 12:31

ontmaskert > ontmaskerd
verbaast > verbaasd

tsk tsk :P
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 01-07-2013 15:27

Ik schaam mij diep.

Stukje #44:

Hij sloot zijn sterke armen om haar heen en ze ontspande.
“Voor zover ik me kan herinneren, heb ik… duistere gedachtes,” begon ze. De spanning nam weer toe. “Ze zijn vaak negatieve gedachtes over mezelf, maar soms ook over anderen. Ze zijn niet alleen gemeen, maar soms ook gewelddadig of erger. Ik heb nog nooit iemand erover verteld, niet mijn moeder en zelfs Tess niet. Ik ben zo bang slecht te zijn. Voor ik Tess leerde kennen, was ik daar zelfs overtuigd van.”
Sem had haar zwijgend aangehoord. Hij duwde haar niet weg in afschuw, zoals Jasmijn half verwacht had.
“Dat zit er dus achter,” zei hij kalm. Hij hield haar nog steviger vast. “Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik weet heel zeker dat jij niet slecht bent.”
Jasmijn lachte schamper. Of dat was tenminste de bedoeling. Het klonk eerder zenuwachtig.
“Jij vertelde net over dat je bang was dat je niet zo was zoals anderen je zien — zoals ik je zie, en nu wil je dat ik geloof dat ik ben zoals jij mij ziet?”
“Dat ik ergens bang voor ben, hoeft nog niet te betekenen dat het ook zo is,” zei Sem. “En dat geldt ook voor jou.”
Jasmijn dacht daarover na.
“Zijn wij normaal? Ben ik normaal?” vroeg ze. “Zouden er meer mensen zijn die zulk soort duistere gedachten hebben?”
“Luister,” zei Sem, terwijl hij zijn gezicht dicht bij dat van Jasmijn bracht. “Merijn, slimme jongen die hij is, heeft mij een belangrijke levensles geleerd: het maakt geen zier uit of je normaal bent, alleen of je gelukkig bent en tevreden bent met wie je bent.”
Jasmijn bracht haar lippen naar die van Sem en ze kusten. De kus duurde lang, erg lang.
Sem keek onder de indruk en probeerde iets te zeggen. Jasmijn glimlachte.
Voor Jasmijn nog iets kon doen, zei Sem: “Die duistere gedachtes… heb je die nu ook?”
Jasmijn dacht na. Met alles wat er de laatste tijd was gebeurd, had ze niet zoveel tijd genomen om naar haar gedachtes te luisteren. Ze deed haar ogen dichten en liet zich overspoelen door haar onderbewuste.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 05-07-2013 00:38

"lang, erg lang" klinkt een beetje negatief ofzo, maar ik denk dat dat niet de bedoeling is?
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 06-07-2013 16:48

Ja, ik snap wat je bedoelt. Uiteindelijk heb ik "erg lang" maar weggelaten.

Stukje #45:

Je dacht toch niet dat je van me af was? Ik ben jou en jij zal altijd mij zijn. Geef toe aan de duisternis. Sem zei het zelf: je moet tevreden zijn met wie je bent. En we zijn duister. Ik kan het weten. Ik zie je hart, ik zie alles wat jij niet wil zien. Kijk naar Sem. Hij is te goed, te licht voor je. Wat een softie. Eén sneetje in zijn hand en hij laat zien wat voor een watje hij is. En Tess: je denkt dat ze je vriendin is, je beste vriendin, maar dat is niet wat ze van je wil. Nu we het toch over Tess hebben, laten we het hebben over die zeurende broer van haar. Heb je ooit iets om hem gegeven? Nee toch zeker?
Dit soort gedachtes zijn de echte Jasmijn. Jij weet het, ik weet het. Tijd om het te laten zien aan de wereld.
Je kan beginnen door die lompe jongen naast je te smoren met je kussen. Dan kan je eindelijk slapen.

“Jasmijn?” hoorde ze een vage stem. De stem klonk bezorgd.
Een hand op haar voorhoofd.
Vergeet mij niet. Jij bent mij, en ik ben jou.
Jasmijn deed haar ogen open. Ze trilde en legde haar hoofd op Sems buik.
“Ja, ik heb die duistere gedachtes nu ook,” zei Jasmijn met trillende stem.

De deur van het huis van de burgemeester ging piepend open. Kat werd er wakker van, en keek naar de oorsprong van het gepiep.
Tess stond in de deuropening.
“Weer terug?” vroeg Kat.
“Er was daar toch geen ruimte voor mij.”
Kat grinnikte, maar Tess negeerde hem.
Ze plofte neer op een grote, zachte stoel waar eerder de vrouw van de burgemeester op had gezeten en viel prompt in slaap. Ze leek geen prettige dromen te hebben.
Kat had het allemaal aangezien, besloot dat hij niets kon doen en zakte weer terug in slaap.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 31-08-2013 17:48

Die 'gedachtes' van Jasmijn komen nu meer over als een soort schizofrenie (Smeagol much), weet niet of dat de bedoeling is. Zou ook niet weten hoe je het anders neer zou kunnen zetten.

Ik wil eigenlijk nog wel weten hoe het afloopt :P?
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 01-09-2013 11:51

Het idee was dat Jasmijn een "duistere zijde" heeft, wat eigenlijk de verzameling van haar onzekerheden, agressie en dat soort dingen is. Ze is bang voor dat deel van haarzelf, en probeert het te onderdrukken in plaats van er mee om te gaan. Als dat niet duidelijk uit de tekst komt, zal ik wat dingen aanpassen waardoor dat duidelijker wordt.

Stukje #46:

Hoofdstuk 8: Servilius
Vivi staarde hem in zijn gezicht toen Merijn wakker werd.
“Wat—wat is er?” vroeg hij terwijl hij de slaap uit zijn ogen wreef.
“Ik had een droom gehad vannacht,” zei ze, nog steeds vol in Merijns gezicht. Hij merkte nu pas dat ze op zijn bed zat, met haar handen op zijn schouders, alsof ze hem wakker had geschud.
“Ik ook,” zei hij. “Ik moest naar het postkantoor, maar er was een walrus in een geel colbertje die niet uit de weg wilde gaan en alsmaar flauwe grapjes vertelde. Jij was er ook. En Sem ook, die was geloof ik bezig met een wereldrecordpoging voor het eten van spinazi. En toen zei jij tegen die walrus dat hij niet grappig was. En toen werd ik wakker.”
“Niet zo’n droom, sufkop,” zei Vivi ongeduldig. “Ik had een helderziende droom.”
“Vertel.” Hij geeuwde en rekte zich uit.
“Het ging over die vampier, die iets had tegen de familie van Thaddeus. Hij is in de buurt.”
“Servilius?” Merijn sprong haast overeind. “Waar—?”
“In de buurt, ergens dichtbij, ik weet niet waar precies.”
“Heb je iemand anders al verteld over je droom?”
“Nee.”
“Waarom niet?”
Even wist Vivi niets te zeggen. Dan aarzelde ze en zei uiteindelijk: “jij was de eerste persoon aan wie ik dacht toen ik wakker werd.”
Er kwam een vastberaden blik in Merijns ogen. Hij wist wat hem te doen stond. “We moeten de anderen op de hoogte brengen.”
Hij klom uit het bed en wilde de pyjama die hij had mogen lenen uittrekken. Hij stopte echter toen hij zag dat Vivi nog steeds naar hem keek. “Zou je alsjeblieft even weg willen kijken, als het niet te veel moeite is?”
Vivi draaide zich theatraal om, waarna Merijn zich begon om te kleden.
“Beetje jammer dat we geen schone kleren mee konden nemen,” zei hij. “Waar kan ik me wassen hier?”
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 30-09-2013 01:34

Sorry dat het telkens een maand duurt voor ik commentaar geef. Zo schiet het natuurlijk niet op. Zal het nu weer eens wat beter bijhouden ;)

- maar er was een walrus in een geel colbertje die niet uit de weg wilde gaan en alsmaar flauwe grapjes vertelde. > Hé, komt dat niet uit je signature die je eerst had :P? Zo ja, dan snap ik 'm nu eindelijk :P
- “Servilius?” Merijn sprong haast overeind. “Waar—?” > Merijn neemt hier Vivi's droom aan voor feitelijke informatie, terwijl hij daarnet nog vrij ongeïnteresseerd over kwam en zelfs moest gapen. Hoewel die gaap waarschijnlijk kwam omdat hij net wakker is, maar toch heb je 'm zo in de tekst geplaatst dat het lijkt alsof Merijn de helderziende status van Vivi's droom niet echt serieus neemt.
- Dan aarzelde ze > Toen aarzelde ze?
- "jij > "Jij
- “jij was de eerste persoon aan wie ik dacht toen ik wakker werd.” > Awwww!
- theatraal > perfect gebruik van het woord 'theatraal' hier. Kan het me helemaal voorstellen :P
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 05-10-2013 17:53

Ik zal er dan ook maar eens op reageren. ;)
Daniël schreef:Hé, komt dat niet uit je signature die je eerst had :P? Zo ja, dan snap ik 'm nu eindelijk :P
- Dat was inderdaad uit m'n sig, ja. :P M'n huidige sig kom je als het goed is heel binnenkort ook tegen!
Daniël schreef:Merijn neemt hier Vivi's droom aan voor feitelijke informatie, terwijl hij daarnet nog vrij ongeïnteresseerd over kwam en zelfs moest gapen. Hoewel die gaap waarschijnlijk kwam omdat hij net wakker is, maar toch heb je 'm zo in de tekst geplaatst dat het lijkt alsof Merijn de helderziende status van Vivi's droom niet echt serieus neemt.
Dat ben ik met je eens. Ik ga de bewoording wat aanpassen zodat het wat beter overkomt.
Daniël schreef:Toen aarzelde ze?
Dat klinkt beter, ja.
Daniël schreef:"Jij
Oeps.
Daniël schreef:Awwww!
Heh.
Daniël schreef:perfect gebruik van het woord 'theatraal' hier. Kan het me helemaal voorstellen :P
Nice, dank je! :3

Dan maar gelijk het volgende stukje!

Stukje #47:

Tess werd wakker met spierpijn. Het eerste wat ze merkte was dat ze meegetrokken werd.
“Wie?” vroeg ze slaapdronken. “Hoe?”
“Stil,” hoorde ze een bekende stem fluisteren. “Vivi heeft iets belangrijks te vertellen.”
“Wie wie?”
Ze kreeg alleen maar een gedempte sis als antwoord.
Een paar minuten later was ze wakker genoeg om te zien waar ze was. Ze stond in een straatje dat bijna verlaten was en eruit zag of het altijd bijna verlaten was. De enige anderen in dat straatje waren haar broer, die haar had meegesleurd, Vivian, die erg zenuwachtig leek, Jasmijn en Sem. De laatste twee stonden naast elkaar met ieder een arm om de middel van de ander.
“Wat?” vroeg ze.
Vivian vertelde over haar droom.
“We moeten iets doen,” zei Merijn opgewonden. “We moeten hem pakken, die Servilius, voor alles wat hij Kat en zijn familie heeft aangedaan.”
Wat?” zei Tess. Dit was niets voor haar broer.
Sem en Jasmijn keken elkaar aan. Ze wisten allebei dat ze niet niets konden doen, maar zelf achter de vampier aangaan?
“Kunnen we niet iets… anders doen?” vroeg Jasmijn voorzichtig. “Ik bedoel, het hoeft niet ons te zijn. Als we er volwassenen bijhalen…”
Dit was een grap van Merijn, dat kon niet anders. Hij was altijd degene die voorzichtig was.
Misschien was het een truc, een misleiding: hij zou opeens zijn lachen niet meer in kunnen houden en ze erop wijzen dat hij ze eindelijk een keertje zover had gekregen om een verstandige keuze te maken.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 06-10-2013 18:59

- “Wat?” zei Tess. Dit was niets voor haar broer. > Haha, om die laatste 'wat' schuingedrukt moest ik lachen :P

Verder geen comments eigenlijk, maar als ik het goed begrijp staat Tess dus in haar pyjama in het straatje, of had ze half slapend haar kleren aangetrokken?
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Plaats reactie