De Slag van Duizend Donderslagen

Post hier je langere verhalen, zie regels voor criteria (wat is lang?)
Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

De Slag van Duizend Donderslagen

Bericht door Daniël » 19-04-2012 21:04

Dit is een deel uit het grotere verhaal 'Hoe de Wereld Scheurde' en naar mijn mening het spannendste tot nu toe. Het is vlotter geschreven dan de inleiding die sommige van jullie gezien hebben en ik heb bij zoveel mogelijk namen zo nodig een korte uitleg gezet. Graag commentaar van zoveel mogelijk mensen, ik ben met alles blij! In feite is het een tweeluik, dat bestaat uit 18 A4tjes. Ik heb het geheel in 31 stukken geknipt dus elk stukje is nooit meer dan een half A4tje zodat het voor iedereen behapbaar is. Alleen onderstaand stukje is iets langer omdat er nog een inleiding bij zit (het schuin gedrukte stuk). Veel plezier met lezen ;)!

Afbeelding

Dit nu is het verhaal over de mars van de elfen naar de IJsdiepte in het noorden van de wereld, waar Stella de Heks in naam van Fangar regeerde. En Fangar, die de Vijand was van alle Kinderen van Eomë, had vele boze dingen uit zijn donkere veste Urükil de wereld ingezonden. Hier is verhaald over de doem der elfen, die door hoogmoed werkelijkheid werd, beginnend bij hun aankomst in het woud Malwold, vlak voor zij de grauwe landen ten zuiden van de Muil van IJs betraden. En daarna wordt verhaald over de toorn der Singolant en hoe zij in de Slag van Duizend Donderslagen tegen de Vijand ten strijde trokken.

I. De Mars der Elfen naar de IJsdiepte

1.
Zo kwam het dat de elfen uiteindelijk bij de zilveren rivier de Lothëlas kwamen, die zij vernoemd hadden naar Eomës oudste dochter, waar de schone Lelyën hen over had verteld. En achter deze rivier torende een machtig woud boven hen uit, dat zij in die tijd Malwold noemden, het Sinistere Woud. Maar na de zuivering ervan heette het Itheillion, hetgeen het Hoge Woud betekent.
En hoewel hierboven van zuivering gesproken wordt, hielden er in Malwold zich slechts weinige van Fangars dienaren op. Dat kwam omdat al lang voor de komst van de elfen naar Telquiliën zich hier een eenzame Singolad had gevestigd. Haar naam was Hildilomë, maar de elfen zouden haar Hildi of Hilde noemen. En Fangars demonen voelden haar aanwezigheid, wanneer zij het waagden om Malwold te betreden en waren bang voor haar. Daarom meden zij het woud liever en zij die er toch naar binnen gingen werden niet weer gezien.
Het verhaal van Hildilomë is ouder dan dat van de elfen en waarom zij zich van de andere Singolant had afgescheiden is onbekend. Eens had zij met de andere geesten van haar orde in Illyriën gewoond, het rijk van de gevleugelde Imloth, maar toen Eomë de Singolant opriep om naar de elfen te gaan zoeken, ging zij alleen naar het noorden. En hoewel Lelyën haar over Erda had gevolgd, was zij haar in Telquiliën kwijt geraakt en daarna zou zij naar het zuidoosten afslaan om de elfen te vinden.
Het was in die tijd dat Hildilomë zich gevestigd had in het land tussen de rivieren Nimlas en Essiril, in die streken waar de Nimlas nog een smalle bergstroom was. En dat vruchtbare land noemde zij Rodyssiën, hetgeen Rood Land betekent, want zij had er talloze uitgestrekte tuinen aangelegd waar duizenden verschillende soorten rozen groeiden, maar de mooiste van alle waren de rode rozen. En op een lage heuvel, die een feite een uitloper was van de Thalang Nogmö, de Nachtbergen, had zij haar paleis gebouwd en het sneeuwwitte marmer belegd met duizenden robijnen, die ’s nachts een felle rode gloed uitzonden over de donkere hemel.
Maar ook kwam zij graag bij Lem Lindorion, het Lange Water, waar de Grote Rivier de Nírne, de Arhalas en de grauwe Fangrist tezamen kwamen. En het was hier dat de elfen haar voor het eerst ontmoetten.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Midas
Member
Member
Berichten: 46
Lid geworden op: 30-06-2010 14:21

Bericht door Midas » 19-04-2012 22:43

Over de inhoud heb ik niet zoveel aan te merken. Het viel mij wel op dat je alleen nog maar vertelt (dit gebeurde er en toen gebeurde dat) en dat er nog geen hoofd persoon is en zo, maar dat komt wel toch?
Heb je trouwens een overzicht van alle geschreven en ongeschreven verhalen die zich in deze wereld afspelen?

Edit: Mooi plaatje! :D

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 19-04-2012 22:59

Midas schreef:Over de inhoud heb ik niet zoveel aan te merken. Het viel mij wel op dat je alleen nog maar vertelt (dit gebeurde er en toen gebeurde dat) en dat er nog geen hoofd persoon is en zo, maar dat komt wel toch?
Heb je trouwens een overzicht van alle geschreven en ongeschreven verhalen die zich in deze wereld afspelen?

Edit: Mooi plaatje! :D
Dat plaatje vond ik inderdaad ook erg fraai ja :P

Over dat er nog geen hoofdpersoon is: dat klopt. Dat verandert wel enigszins in het tweede stukje. Nu wordt alleen verteld over een personage, straks worden de gebeurtenissen beschreven vanuit het oogpunt van een personage. Maar omdat dit vertellingen zijn is er niet één vast hoofdpersonage. Het verhaal concentreert zich op meerdere personages.

Over dat overzicht, ik kan je er nu wel ééntje geven als je wilt:

Alle verhalen maken deel uit van het alles omvattende verhaal Hoe de Wereld Scheurde en Wat er Toen Gebeurde. Dit is in een feite een tweeluik bestaande uit de verhalen Hoe de Wereld Scheurde en Wat er Toen Gebeurde plus enkele andere verhalen.

Dit zijn alle verhalen (nog niet alle zijn helemaal uitgeschreven, maar al wel in grote lijnen bedacht):

Estorenion (scheppingsverhaal)
Seporogion / Hoe de Wereld Scheurde:
- Bar-Urükil en zijn Doem
- De Elfen in de Bleke Landen
- De huizen der Elfen en de Grote Reis / Ungürlomë
- De Omzwervingen door Telquiliën
- De Slag van Duizend Donderslagen: 1. De Mars der Elfen naar de IJsdiepte, 2. De Toorn der Singolant in de Slag van Duizend Donderslagen
- De Zalen van Somvaka en de Lange Vrede

Tot hier zijn de verhalen al opgeschreven. Wat nog volgt zijn deze (kan in de uitwerking enigszins veranderen):

- De Elfenrijken in Telquiliën
- Fangars terugkeer en de verduistering van Erda
- De Mensen in Uden
- Het Beleg van de IJsdiepte
- De Espráya in Telquiliën
- Diorin en de Limlichten
- De komst van de Mensen naar Telquiliën
- De verwoesting van Telquiliën en de val van Halgrond
- Elestar en Rosedred
- De verwoesting van Itheillion
- De val van Ringhelm
- Het vertrek der Espráya uit Telquiliën
- De Torror Zalarkand
Novareliën / Wat er Toen Gebeurde
- De Voortzetting van de Oorlog in Middengaard
- De Opkomst van de Mensen
- De Eboriant
Apocaliën (apocalyps)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Midas
Member
Member
Berichten: 46
Lid geworden op: 30-06-2010 14:21

Bericht door Midas » 19-04-2012 23:15

:shock: Daar heb je nog wel wat werk aan denk ik zo...

Any way, bedankt.

Ik denk dat ik alles ga lezen wat je al af hebt. :)

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 19-04-2012 23:21

Midas schreef::shock: Daar heb je nog wel wat werk aan denk ik zo...

Any way, bedankt.

Ik denk dat ik alles ga lezen wat je al af hebt. :)
Weet waar je aan begint, haha :P Anyway, het meeste wat ik tot nu toe op WB gepost heb vindt je in het topic waar de link in m'n signature naar verwijst. In dat topic staat ook extra informatie, zoals een kaart van de wereld e.d. Ben van plan om binnenkort ook foto's te uploaden van de specifiekere kaart die ik van Telquiliën heb gemaakt. De verhalen staan daar in dat topic tot De huizen der Elfen en de Grote Reis. Het scheppingsverhaal Estorenion staat er overigens niet, maar die heb ik wel in dit topic gepost.

Ik schat alles eind dit jaar af te hebben. Wordt bij elkaar ongeveer 220 pagina's. Zit nu op 70.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 20-04-2012 11:37

"Stella": wow, een naam die ik herken. :P
Ook begin je veel zinnen met "En". Zijn dat zinnen die je hebt opgesplitst? Als je die zinnen zo omschrijft dat ze niet meer beginnen met "En", klinkt het minder als een opsomming.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 20-04-2012 11:39

Goeie tip, wat minder 'En' mag wel inderdaad.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 21-04-2012 12:18

2.
Daar waar de Lothëlas zich bij de Nírne voegt hadden de elfen hun kamp opgezet en vandaar uit hadden zij verkenningstochten door Malwold gemaakt. En de elfenverkenners ondervonden inderdaad weinig vijanden in het woud, maar wel merkten zij dat er hoog in de bomen zich talloze inktzwarte kraaien ophielden en zij vertrouwden hen niet, want de vogels keken hen na als zij passeerden en fladderden dan op en vlogen weg richting het noorden. En het valse lied dat zij zongen, deed de elfen huiveren, en eenieder die dat lied hoorde kreeg visioenen van vuur en duisternis. Daarom werd het woud in die tijd het Sinistere Woud genoemd.
Maar ook ontdekten de verkenners uiteindelijk het mysterieuze bestaan van Hildilomë en alleen als zij zeer stil waren en goed opletten zagen zij haar weleens als een windvlaag speels tussen de bomen door dansen. En zij noemden haar de Vrouwe van het Woud, want zij wisten niet wie zij was.
En toen het Garden Holothéon, de aanvoerder der elfen, ter ore kwam dat er in Malwold weinig gevaar dreigde, waagde hij het om er zelf eens te gaan kijken met zijn eigen manschappen en ook nodigde hij Valakil van het huis Nelkyrie uit om mee te gaan. Aanvankelijk vreesde Valakil dat Garden bevel had gegeven hem in de duisternis van het woud om te leggen, buiten het zicht van Isëon de Stille en de andere elfen. Want Garden scheen met de dag waanzinniger te worden, maar toch zag niemand de sluier van hoogmoed die voor zijn ogen hing. Niemand behalve de wijze Isëon Nullëbet wellicht, en diens rechterhand Ildemaan Arc.
Maar Valakil had geen keuze en dus voegde hij zich bij het krieken van de dageraad bij de rest van het gezelschap.
Zij volgden de Nírne alsmaar stroomopwaarts en na zeker acht dagen gereden te hebben bereikten zij het Lange Water, waar nog geen verkenners waren geweest want zij waren nu zeer diep in het woud beland. En aan de oostelijke oever van het meer, niet ver van het gezelschap vandaan, was Hildilomë aan het baden en zij was naakt.
De elfen voelden zich ongemakkelijk en het liefst wilden zij zich zo snel mogelijk in de schaduw van het woud terugtrekken, want de vrouwe van het woud scheen hen nog niet gezien te hebben. Of anders besteedde zij geen aandacht aan hen.
Maar Garden Holothéon maakte hun aanwezigheid kenbaar door op de hoorn Jügenheill te blazen.
Daarop draaide Hildilomë zich om en kleedde zich met de schuimende golven van Lindorion. Vervolgens kwam zij over het water aanzweven en richtte zich in haar volle macht op toen zij eenmaal op kleine afstand voor de elfen stond.
‘Wie is het die zo dwaas zijd om de rust in het woud te verstoren?’ zei Hildilomë, en er klonk woede in haar anders zo milde stem. Haar woorden echoden door Malwold en de interesse van de kraaien was gewekt.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 22-04-2012 10:27

"En de elfenverkenners ondervonden inderdaad weinig vijanden in het woud, maar wel merkten zij dat er hoog in de bomen zich talloze inktzwarte kraaien ophielden en zij vertrouwden hen niet, want de vogels keken hen na als zij passeerden en fladderden dan op en vlogen weg richting het noorden.": laaange zin.
"En aan de oostelijke oever van het meer, niet ver van het gezelschap vandaan, was Hildilomë aan het baden en zij was naakt.": klinkt bekend...
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 22-04-2012 12:16

Robin schreef: "En aan de oostelijke oever van het meer, niet ver van het gezelschap vandaan, was Hildilomë aan het baden en zij was naakt.": klinkt bekend...
O ja? Tell me!
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Plaats reactie