nanowrimo ding :)

Post hier je langere verhalen, zie regels voor criteria (wat is lang?)
Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

nanowrimo ding :)

Bericht door Melona » 01-11-2011 22:47

Was hier stiekem al aan begonnen, maar het lijkt me een goed plan om het aan nanowrimo vast te maken zodat ik ook echt iets doe :P

Het heeft nog geen titel verder. En ik ga verder nog niet zo veel vrijgeven. 't kan ook nog best veel kanten op nu, hoewel ik het globaal al heb uitgewerkt :] dit eerste stukje is ook onder voorbehoud van wijzigingen ;p

----------


Eigenlijk ben ik gewoon blij met hoe het leven is. Tevreden kijk ik omhoog naar de glanzende wolkenkrabber waar ik langsloop, terwijl ik luister naar het rumoer van de stad. Het was een goed idee om hier naartoe te verhuizen, in het dorp voelde ik me gewoon niet op mijn plaats. Bovendien zag ik daar te vaak dezelfde mensen, die ik niet eens aardig vond. Een nieuw leven beginnen is hier makkelijk te verwezenlijken: niemand die op je let, niemand die je beoordeelt op je keuzes, niemand die roddels over je heeft. De gebruikelijke blikken uit het dorp zijn hier in geen velden of wegen te bekennen. Iedereen leeft eigenlijk toch langs elkaar heen. De mensen begroeten elkaar niet, ze kennen hun eigen buren niet eens. Ken ik niet, niets mee te maken. Dat zou wel eens een echte stadse slagzin kunnen zijn. Precies wat ik wil.
“Zodra je een nieuwe baan hebt gevonden gaan we winkelen. Deze dorpse kleding kan hier echt niet.” Aan mijn rechterkant duwt mijn vrouw, Sarah, de buggy voort. Jordan lijkt vooral geïnteresseerd te zijn in de miniatuurtaxi die hij over zijn schoot heen en weer rolt. Ondertussen maakt hij zachte, brommende geluidjes. Het is alweer jaren geleden dat ik haar ontmoette, zomaar, in het dorp. Twee jaar terug besloten we dat we een kind wilden; de uitwerking van dat idee is bijzonder goed gelukt.
“Ja, ja,” zeg ik, terwijl ik controleer of mijn portemonnee nog in mijn achterzak zit. Ik zucht, leg mijn arm om Sarah heen en geef haar een kus op haar kruin. Ik sluit een enkele seconde mijn ogen, rust. De liefde die ik in deze vrouw vond is niet te vergelijken met iets anders op deze flinke aardbol. Vanaf het prille begin tot op dit ogenblik heb ik van haar gehouden zoals ik nooit van iemand anders zal houden. Met haar hoop ik de rest van mijn leven door te brengen, of dat nou in de stad is of niet. Ja, voor haar zou ik zelfs weer terug naar het dorp gaan.
Op het moment dat ik weer naar voren kijk, kijk ik recht in de felblauwe ogen van een meisje met eveneens felrode lippen, dat in de tegengestelde richting loopt. Meteen went ze gegeneerd haar gezicht af. Ik glimlach tot ze voorbij is, maar zorg dat we meteen de eerstvolgende hoek omslaan. Haar ogen lijken nog een aantal seconden in mijn rug te priemen.
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 01-11-2011 23:39

- Het was een goed idee om hier naartoe te verhuizen, in het dorp voelde ik me gewoon niet op mijn plaats. > zou hier geen komma zetten. Een punt of misschien puntkomma.
- Een nieuw leven beginnen is hier makkelijk te verwezenlijken > eigenlijk kan deze zin ook wel zonder 'te verwezenlijken'. Ik had na 'makkelijk' al het idee, dat de zin af was :P
- Precies wat ik wil. > sterke slotzin voor deze eerste alinea, in verband met het stukje ervoor.
- Jordan lijkt vooral geïnteresseerd te zijn in de miniatuurtaxi die hij over zijn schoot heen en weer rolt. > leuk taalgebruik :)
- de uitwerking van dat idee is bijzonder goed gelukt. > en hier weer :P
- terwijl ik controleer of mijn portemonnee nog in mijn achterzak zit > wie stopt z'n portemonnee dan ook in z'n achterzak, da's niet slim hè!
- Op het moment dat ik weer naar voren kijk, kijk ik recht in de felblauwe ogen van een meisje met eveneens felrode lippen, dat in de tegengestelde richting loopt. Meteen went ze gegeneerd haar gezicht af. Ik glimlach tot ze voorbij is, maar zorg dat we meteen de eerstvolgende hoek omslaan. Haar ogen lijken nog een aantal seconden in mijn rug te priemen. > Lol, geweldig contrast met de vorige alinea XD

Echt prima stuk. Luchtig en soms humoristisch geschreven, echt leuk. Ben benieuwd welke kant je met het verhaal verder opgaat ;)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 02-11-2011 00:05

- terwijl ik controleer of mijn portemonnee nog in mijn achterzak zit > wie stopt z'n portemonnee dan ook in z'n achterzak, da's niet slim hè!

bijna alle mannen die ik ken! ;)


Dankje ;D hoop dat ik er goed mee verder kom ook :P
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 04-11-2011 11:46

Volgende stukje... Ik twijfel een beetje over een paar zinnen, maar als jullie die er niet uit halen dan zal 't wel goed zijn :P

-----

Pas als we thuis zijn voel ik me weer echt rustig. Ons nieuwe huis is een oud, vrijstaand gebouw van driehoog. Het staat vlak aan de rand van het centrum, waar de gebouwen weer wat lager worden. We delen het gebouw met Max Molton, een zakenman die niet vaak zijn gezicht laat zien. Hij heeft de bovenste verdieping, wij de onderste twee. Max heb ik één keer gezien in het dorp. Daar had ik in de kroeg een langdurend gesprek met hem over de wereld.
“De wereld herbergt vreemde plaatsen,” zei Max. Vervolgens krabbelde hij een adres op een papiertje dat hij uit de borstzak van zijn driedelig pak haalde. “Hier, als je ooit weg wil uit het dorp mag je wel naar mij komen voor ‘n tijdje. Plek genoeg.” Ik bedankte hem terwijl hij opstond om te vertrekken. Een raar gevoel in mijn onderbuik zei me dat dit goed zat. Enkele maanden later ben ik op zijn aanbod ingegaan. Max leek blij me te zien, het was vast eenzaam in dat grote huis. Alsnog heb ik hem niet echt meer gesproken in de vier dagen dat we hier wonen. Ik heb een kort contract ondertekend en hem een enkele keer gegroet op zijn weg naar buiten, maar dat was het dan ook. Ik twijfel nog of ik hem bij zijn voornaam moet noemen.
Sarah doet dat niet. “Zullen we meneer Molton eens uitnodigen om binnenkort bij ons te komen eten? Als bedankje, en het lijkt me leuk om een keer met hem te praten, weten wat hij doet en zo.”
Mijn vrouw is altijd al zo hartelijk. We krijgen echter nooit bezoek. Ik hou daar niet van, en in het dorp hadden we weinig vrienden. Bovendien hebben we genoeg aan elkaar en Jordan. Toch vind ik het een goed idee om eens een diner te delen. Max woont in ons huis, of beter gezegd andersom, en het is goed om te weten met wat voor mensen je opgescheept zit. Ik knik instemmend, terwijl ik kijk hoe Sarah de pannen op tafel zet. Wanneer ze over de tafel buigt valt een lok van haar donkerbruine haar over haar sleutelbeen, ik laat mijn blik kort naar beneden over haar borsten glijden. Daarop pakt ze een van de opscheplepels van tafel, waarmee ze me beschuldigend op het hoofd tikt alvorens hem aan mij te geven.
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 04-11-2011 12:16

- Als bedankje, en het lijkt me leuk om een keer met hem te praten > Zou ik van maken: Als bedankje. Bovendien lijkt het me leuk om ...
- Ik hou daar niet van, en in het dorp hadden we weinig vrienden > vind de combinatie van deze twee subzinnen niet zo geslaagd. Er zit misschien wel enige logica in, maar die springt er niet meteen uit.
- opgescheept zit > dat klinkt wel wat negatief in vergelijking met hoe ze over Molton denken :P?
- sleutelbeen, ik > nieuwe zin zou ik zeggen
- Daarop pakt ze een van de opscheplepels van tafel, waarmee ze me beschuldigend op het hoofd tikt alvorens hem aan mij te geven. > :hihi:
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 04-11-2011 14:55

Ga die zinnen een beetje aanpassen, danku.

Dat opgescheept zitten is gewoon hoe de hoofdpersoon is. hij houdt niet zo van contacten en vindt het dan ook lastig om met een willekeurig iemand vast te zitten in één huis, hoewel hij er van de andere kant natuurlijk blij om is. Sarah denkt er dan ook niet zo over, die vindt het gewoon allemaal leuk en gezellig :P
Later in het verhaal krijgen de hoofdpersoon en Max Molton ook een betere relatie, en dan denkt de hoofdpersoon er natuurlijk niet meer zo over (in één huis 'vast zitten' met een vriend is natuurlijk heel anders dan met iemand die je nauwelijks kent)
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 08-11-2011 14:05

Na het eten besluiten we dat ik maar meteen naar boven moet gaan om Max uit te nodigen. Zijn we daar ook weer van af. Ik strijk mijn overhemd glad met mijn handen, check nog even of er iets tussen mijn tanden zit en doe mijn jas aan, alsof ik het koud ga hebben. Vlak voordat ik de gang op wil gaan houdt Sarah me tegen. “Wacht! Hier.” Ze geeft me een schaal met een aantal sneetjes versgebakken cake. “Vindt ‘ie vast lekker.”
Langzaam loop ik de trap op. Ik vind het ergens toch een beetje raar om zo aan te kloppen bij een man die ik nauwelijks ken. Al helemaal met een schaal met cake. Alsnog doe ik dat. Nadat ik een minuutje heb gewacht en een tweede keer heb geklopt draai ik me om, hij is vast niet thuis. Op het moment dat ik de bovenste trede van de trap raak hoor ik echter achter me het slot van Max’ deur. Verbaasd kijk ik om. Ik draai me om, waarbij ik per ongeluk een plakje cake van de schaal laat vallen. Max Molton is nergens te bekennen, maar zijn deur staat op een kier. Voorzichtig kijk ik naar binnen. Er ligt een boel papier, op een tafel en op de grond. Ik sta te ver weg om te zien wat er op staat. Ook aan de muur hangt aan een prikbord een groot aantal vellen, die met touwtjes aan elkaar verbonden zijn. Tussen de A-viertjes met tekst hangen ook wat foto’s en een topografische kaart. Plotseling verschijnt Max in de opening.
“Hallo?” Hij kijkt me vragend aan.
“O, eh,” stamel ik wat ongemakkelijk. “Kom ik ongelegen?”
“Nee! Nee. Ik was wat dingen aan het ordenen, maar dat kan wel wachten.” Max loopt door de kier naar buiten en trekt de deur meteen achter zich dicht. “Is er iets aan de hand?”
“Nee hoor. Eh, we wilden je gewoon een keer uitnodigen om bij ons te komen eten. Volgende week misschien.” Max’ blik glijdt naar de cake. “O ja, die is voor jou. Van Sarah.”

Een minuutje later sta ik alweer in de knusse ruimte die wij onze woonkamer met open keuken mogen noemen, twee verdiepingen lager. Max had even tevoren de uitnodiging (en de cake) aangenomen. Hij wilde op een donderdag komen eten, want andere dagen kon hij niet. En tenzij er iets tussen zou komen zou hij volgende week donderdag voor de deur staan. Na dit gezegd te hebben excuseerde Max zich, hij had nog veel te doen. Vervolgens liep hij weer naar binnen, groette, en duwde de deur dicht. Ik bleef een beetje beduusd achter door de duur van ons gesprek, of eigenlijk van zijn monoloog. Ergens had ik verwacht dat hij over koetjes en kalfjes zou beginnen. Hoe het ging met Sarah en Jordan, bijvoorbeeld. Of dat ik al een baan had gevonden. Maar hij vroeg niets, en hij zei niets over zichzelf. Ik vind het wel prima zo: ik bemoei me niet met hem, hij bemoeit zich niet met mij.
Het is stil. Ik gooi mijn jas over een stoel en loop naar de prullenbak om het plakje cake dat ik had laten vallen weg te gooien. Op de koelkast hangt een briefje: “Ben naar de supermarkt met Jordan.” Op het aanrecht ligt een stadskrant, de voorpagina gaat bijna geheel over een moord. Een grote foto van wat agenten die voor een huis dat is afgebakend met geel lint staan vergezelt het stuk. Het huis komt me bekend voor, waarschijnlijk omdat bijna alle huizen in de periferie van de stad op elkaar lijken. Ik pak de krant op en ga op onze lichtelijk versleten kunstlederen bank zitten, waar ik nog eens naar de foto staar voordat ik het artikel doorlees.
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 08-11-2011 16:27

- Zijn we daar ook weer van af > Uit dit soort zinnen blijkt goed het karakter van de hoofdpersoon, nice ^^
- Alsnog doe ik dat > Ik vind: Ik doe het toch, logischer.
- Nadat ik een minuutje heb gewacht en een tweede keer heb geklopt draai ik me om, hij is vast niet thuis. > Zou hier een beetje shuffelen met de komma's: Nadat ik een minuutje heb gewacht en een tweede keer heb geklopt, draai ik me om; hij is vast niet thuis. (of de puntkomma vervangen voor een punt).
- Verbaasd kijk ik om. Ik draai me om > twee keer 'om', is niet zo mooi.
- aan elkaar verbonden zijn > misschien is 'gebonden' beter?
- A-viertjes > misschien A4'tjes
- topografische kaart > is een kaart niet altijd topografisch :P?
- Plotseling verschijnt Max in de opening. > on-ge-makkelijk!
- Max loopt door de kier naar buiten > huh, dit snap ik even niet :P Hij gaat toch juist zijn kamer binnen? En 'door een kier lopen' suggereert alsof hij zich heel dun kan maken of zo :P
- Max' blik glijdt naar de cake > nieuwe alinea
- "O ja, die is voor jou > en hier opnieuw
- vroeg niets, en hij > zou de komma hier skippen
- Een grote foto van wat agenten die voor een huis dat is afgebakend met geel lint staan vergezelt het stuk. > deze zin loopt niet zo lekker. Ik zou hem een beetje omgooien: Een grote foto van wat agenten die voor een huis staan, dat is afgebakend met geel lint, vergezelt het stuk.
- in de periferie van de stad > periferie en stad is toch paradoxaal? Hoe moet ik deze zin opvatten?

Er beginnen wat open plekken te vallen, nice!
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 08-11-2011 19:49

- topografische kaart > is een kaart niet altijd topografisch ?
wenskaart, speelkaart, menukaart... wie weet wat mensen denken dat er hangt als het er niet bij staat ;]

het engelse 'map' is eigenlijk makkelijker. heb ook gedacht aan 'landkaart', maar dan lijkt het meteen alsof het hele land er op staat in plaats van alleen de regio (wat hier het geval is)
- Max loopt door de kier naar buiten > huh, dit snap ik even niet Hij gaat toch juist zijn kamer binnen? En 'door een kier lopen' suggereert alsof hij zich heel dun kan maken of zo
mnneee, de hoofdpersoon staat op de gang en kijkt naar binnen door de kier. waarom Max de deur op een kier heeft gezet is niet helemaal duidelijk verder (misschien omdat hij iets wilde pakken). maar hij is zelf dus nog binnen, en loopt daarna naar buiten, de gang op.

Ga het woord 'buiten' denk ik wel vervangen, want is misschien verwarrend.. dat door een kier lopen ga ik ook veranderen, danke :)
- in de periferie van de stad > periferie en stad is toch paradoxaal? Hoe moet ik deze zin opvatten?
ik bedoel hier met periferie de buitenwijken van de stad. kan inderdaad ook platteland betekenen. maar ik zal 't vervangen door 'buitenwijken' voor de duidelijkheid, vind ik niet storend in de zin ofzo.
volgens wiki:
"periferie staat" vaak tegenover "centrum"


ik vroeg me verder af of iemand anders dit nog stiekem leest en reacties heeft. dan weet ik hoe snel ik moet posten enzo :P
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 08-11-2011 20:07

Aha, dit verklaart alles ;)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Plaats reactie