Politiethriller (nog naamloos)

Post hier je langere verhalen, zie regels voor criteria (wat is lang?)
Plaats reactie
anarchy
Newb
Newb
Berichten: 7
Lid geworden op: 08-08-2011 18:45

Politiethriller (nog naamloos)

Bericht door anarchy » 10-10-2011 01:19

Een stuk dat ik enkele dagen geleden heb geschreven. Ik weet nog niet zeker of ik het ga uitwerken. Er zijn al erg veel detectiveromans, maar niettegenstaande blijven ze wel entertainend. Ik hoop een origineel verhaal uit te werken in een minder clichegenre maar totdat ik inspiratie heb...

Zeg gewoon wat je vind en geef liefst wat inhoudelijke en grammaticale feedback !




I

Het was nu 5 over 10. Ze hadden afgesproken om 10 uur dus begon Flynn zich zorgen te maken. 5 minuten leek misschien niet veel, maar bij dit soort transacties was het bijna een eeuwigheid. Terwijl hij met zijn linkerhand in zijn jaszak de enveloppe omklemde, alsof die elk moment zou kunnen verdwijnen, gooide hij met zijn andere hand de opgebrande sigaret weg. Hij voelde een rilling over zijn rug lopen. Waarom was het dan ook zo verdomd koud. Hij zou liever thuis zitten voor het haardvuur met een glas wijn in de hand, luisterend naar zijn favoriete jazzalbums. Jazz had iets verfijnd vond hij. Iemand die van Jazz houdt moet wel te vertrouwen zijn. Maar of zijn contactpersoon ook van jazz hield wist hij niet. Toch bleef hij wachten, al was het nog een uur lang. Indien de transactie doorging kon hij € 250.000 rijker naar huis terugkeren.
Plots hoorde hij zware voetstappen achter zich. Wanneer hij zich omdraaide stond hij plots oog in oog met een enorme, lijkbleke man in een sober zwart pak. De man moest wel 2 meter zijn, had een norse gezichtsuitdrukking en het litteken over zijn rechteroog deed hem er niet sympathieker uitzien. Zijn hoofd werd bedekt door kortgeschoren zwart haar. Met een zware monotone stem sprak hij Flynn aan: Heb je de enveloppe ? Flynn haalde de enveloppe uit zijn zak en overhandigde die aan de man. Hij wist dat het niet slim de enveloppe te geven zonder eerst het geld te zien, maar met deze kerel wilde hij geen ruzie hebben. De man deed de enveloppe open, keek of alles erin zat wat hij wilde dat erin zat en stopte hem daarna in zijn zak. Flynn deed zijn best om zo zelfzeker mogelijk te klinken toen hij hem vroeg: Heb je mijn geld ? De man keek hem strak aan, glimlachte toen en zei: Ik heb iets veel beters. Flynn zag het geweer en hoorde het gedempte schot. Even voelde hij een verschroeiende pijn toen de kogel door zijn voorhoofd boorde en toen niets meer.

Sometimes life seems dull. It takes courage to have adventures but even more courage to get past these days.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 10-10-2011 12:00

Leuk dat je een verhaal post!

Mijn correcties en aanmerkingen:

- Het was nu 5 over 10 > Ik geef de voorkeur aan 10.05 / 10:05 uur. Dan is het écht duidelijk dat ook de minuten tellen.
- Het was nu > beetje tegenstellend qua tijden. Misschien kan het wel hoor, maar ik vind het zo raar klinken. Als iets 'was', dan kan het onmogelijk 'nu' zijn.
- 5 minuten leek misschien niet veel, maar bij dit soort transacties was het bijna een eeuwigheid. > In deze zin zou ik de belangrijkste werkwoorden omgooien: 5 minuten was misschien niet veel, maar bij dit soort transacties leek het bijna een eeuwigheid.
- Iemand die van Jazz houdt > jazz
- Iemand die van Jazz houdt moet wel te vertrouwen zijn. > Ik snap het verband niet.
- Wanneer hij zich omdraaide > Toen hij zich omdraaide... 'Wanneer' impliceert zoiets als: 'Als hij zich omdraaide, dan zou hij dit zien.'
- De man moest wel 2 meter zijn > Beetje simplistische zin, probeer het wat intelligenter te formuleren
- en het litteken over zijn rechteroog > ai ai ai, clichétje, haha :P
- Zijn hoofd werd bedekt door kortgeschoren zwart haar > Zou ik actief maken: Kortgeschoren, zwart haar bedekte zijn hoofd.
- zware monotone > zware, monotone
- Heb je de enveloppe ? > 'Heb je de enveloppe?'
- Flynn haalde de enveloppe > nieuwe alinea
- Hij wist dat het niet slim de enveloppe > dat het niet slim was
- De man deed de enveloppe open > De man opende de enveloppe
- zelfzeker > zelfverzekerd
- Heb je mijn geld ? > 'Heb je mijn geld?'
- Ik heb iets veel beters > 'Ik heb iets veel beters.'

Check even de interpunctieregels voor dialogen, die zitten er nog niet in bij jou merk ik.
Als een andere persoon aan het woord komt, begin je een nieuwe alinea.

Over de inhoud: om eerlijk te zijn lees ik nog niet iets, waarvan ik denk: goh, origineel. Ik vind het ook een beetje vreemd dat de hoofdpersoon meteen dood gaat aan het eind van zo'n klein stukje. Of is het een soort proloog?
Je schrijfstijl is over het algemeen in orde, hoewel je in de correctielijst ziet dat er geregeld nog wat foutjes zijn.
Ik ben wel benieuwd hoe het nu verder gaat hoor, dus ik zie graag meer ;)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

anarchy
Newb
Newb
Berichten: 7
Lid geworden op: 08-08-2011 18:45

Bericht door anarchy » 10-10-2011 13:56

Bedankt voor de opmerkingen :)

De aanhalingstekens voor dialogen had ik nog niet gezet omdat het maar snel snel geschreven was. Ik verkies ook liever om dialogen te beginnen met een - teken wat niet volgens de regels van de kunst is maar tijdens het schrijven zelf veel tijd bespaart. Ook loop je dan minder snel de kans om een aanhalingsteken te laat of op de verkeerde plek te zetten. (Ik weet dat dit puur luiheid van mezelf is).

Nog enkele zaken om het wat duidelijker te maken.

1) Flynn is niet het hoofdpersonage, maar ik heb gewoon gekozen hem een naam te geven.Ik kan het verhaal vroeger laten beginnen maar wat Flynn met het verhaal te maken heeft is juist een deel van het verhaal. Ook moet hij in dit deel sterven dus zou hij midden in het verhaal sterven om dan over te schakelen naar de echte protagonist.

2) Het is inderdaad een proloog.

3) Het litteken-cliché was opzettelijk zodat men sneller doorheeft dat dit een "one in a dozen" vervangbaar hulpje is.
Sometimes life seems dull. It takes courage to have adventures but even more courage to get past these days.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 10-10-2011 14:28

Oké, dat maakt het inderdaad wat duidelijker ;)

Over die aanhalingstekens: die notatie met - zie ik inderdaad ook wel eens soms in boeken. Maar voor de overzichtelijkheid van de tekst, is het in elk geval belangrijk om die alinea's goed in de gaten te houden, of je nu een citaat met - of ' begint.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Frank
Member
Member
Berichten: 90
Lid geworden op: 23-09-2010 19:09

Bericht door Frank » 10-10-2011 17:27

Klinkt interessant. Alleen misschien een beetje cliché, maarja, dat zijn al dat soort dingen eigenlijk...
"But afterwards I fancied one might find a wealth of life even in a prison."

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 10-10-2011 21:01

- ik zou cijfers altijd voluit schrijven, dus hier:
> niet 5 over 10 of 10:05, maar vijf over tien
> niet €250.000 maar tweehonderdvijftigduizend euro, hoewel ik hier 250.000 euro ook goed vind, als dat euroteken maar weg is :P
> niet 2 meter maar twee meter

verder, misschien kan je een synoniem voor enveloppe gebruiken? ennn vraagtekens (en punten, komma's, uitroeptekens etc.) vastplakken aan de zin, niet met een spatie ervoor :p de rest is volgens mij al gezegd.

en inderdaad nog niet bijster origineel maar dat kan altijd komen :)
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 10-10-2011 22:57

Ik ben ook een voorstander van het voluit schrijven van cijfers, vind ik ook mooier staan. Maar in dit geval deed het me erg denken aan van die James Bond-missies waarbij elke minuut telt en een afspraak dus ook precies op de minuut wordt afgesproken. Vandaar dat ik in dit geval eerder voor 10:05 zou kiezen.

En een synoniem voor enveloppe... ik zou er niet op kunnen komen :P
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Plaats reactie