De Limlichten

Post hier je langere verhalen, zie regels voor criteria (wat is lang?)
Plaats reactie
Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

De Limlichten

Bericht door Daniël » 03-09-2011 17:01

Ik weet even niet of ik dit nu bij Lang of Talkative moet posten. Indien verkeerd, moet Lotte het maar even moven ;)

Anyways, misschien weten sommigen van jullie wel dat ik ooit een heeeeeeel lang verhaal heb geschreven. Nou, dat verhaal is dus veel te gecompliceerd geworden, met te veel bijzaken en dingen die helemaal niet logisch zijn en de verhaallijn alleen maar lastiger maken.

En de meesten weten ook wel, dat ik hier een tijdje stukjes uit een ander werk, Versus, heb gepost.

Point is dat ik nu dus ga beginnen aan een nieuw werk waarin ik ideeën en concepten uit beide werken (Versus en dat heeeeele lange verhaal) gebruik. Ik denk dat dit wel opnieuw de titel Versus zal dragen, maar daar ben ik nog niet helemaal zeker van.

Hoe dan ook: ik ben vandaag begonnen met het schrijven van de mythologie van de wereld waarin Versus zich afspeelt. Deze mythologie had ik eerder al grotendeels op papier gezet, maar heb ik nu enigszins aangepast, vooral het Begin der Tijden-stuk. Wie bekend is met de Silmarillion zal waarschijnlijk wel de stijl herkennen en misschien ook enkele elementen uit de mythologie, maar ja, het is nu eenmaal best moeilijk om origineel te blijven met dit soort schrijfsels.

Anyway, ik zal beginnen met het posten van de hoofdstukken Estorenion en Seporogion. Alles is vrij beknopt beschreven. Dat wil zeggen dat ik weinig namen noem van specifieke personages die een grote rol spelen in een oorlog of iets dergelijks. Het is dus een synopsis van de hele historie van die wereld in een pagina of twintig wat ik later wil gaan uitbreiden tot een heel boek a la de Silmarillion.

Straks komt hier de eerste pagina.

EDIT: ik zal hieronder nog even de structuur weergeven waarin deze synopsis is ingedeeld. Het werk zoals het later moet worden gaat trouwens De Limlichten heten.

I. Estorenion
Over Elan Elutharion en de Delgolant en de schepping van de hemellanden en de aarde
II. Seporogion
Over de aarde in het Begin der Tijden en de Oorlog om de Limlichten
III. Novareliën
Over de eerste Era's van de Nieuwe Tijd in de Landen op de Avidèl
IV. Apocaliën
Over de laatste Era's en de Luchtschepenoorlog die een einde aan de aarde bracht

I. Estorenion
Over Elan Elutharion en de Delgolant en de schepping van de aarde

In den beginne was er enkel Ledigheid, mijlen breed niets anders dan Leegte. En in die Leegte leefde een intelligent creatuur dat geen naam had maar later Elan Elutharion genoemd zou worden, de Ene en tevens de Hoogste. Hij was niet meer dan een geest en hij was één met de Ledigheid.
Op een dag kwam er een bezoeker naar de Ledigheid. Wie dit was is onbekend, maar hij ontmoette Elutharion en sprak met hem. En hij ondervond hem wijs en daarom schonk hij hem de Haelo, de felbegeerde gave om uit Niets Iets te scheppen. En zo wist Elutharion de Ledigheid op bepaalde plaatsen te verdrijven en hij bouwde de Paladeo Faressea, wat Verre Heiden betekent, en in het midden de stad Ezö. En hij noemde dit land dat hij had gemaakt Elyrëa.
Maar de Stad en de Heiden waren nog leeg en Elutharion voelde zich eenzaam, nog eenzamer nu de bezoeker weer vertrokken was en hij nu wist hoe het was om gezelschap te hebben. Het was hierom dat Elutharion met de Haelo de Delgolant schiep, geesten zoals hij die de Stad en de Heiden gingen bevolken.
Boven de Stad en de Heiden hing echter nog de starende Ledigheid en ook die wenste Elutharion te verdrijven. Daarom schiep hij eerst de Engulas, ook wel engelen genoemd, die op Delgolant leken maar kleiner waren van formaat en meer de lach van een kind hadden. Hierna schiep hij fonkelende lichten, die hij de Engulas hoog in de hemel liet dragen. En aan de twee sterkste der Engulas gaf hij Sol en Lune. Maar omdat hun taak zwaar was hoefden zij slechts afwisselend twaalf uren deze lampen te dragen. Zo kwam het dat de hemel vanaf toen verlicht werd en de Ledigheid ook hier verdreven was.
Maar nog was Elutharion niet tevreden, want de Delgolant waren slechts geesten zoals hij en hoewel zij gelukkig waren en tevreden, bezaten ze niet de wijsheid waarover hijzelf en de onbekende bezoeker beschikten.
De Schepper ontdekte echter dat er twee Delgolant waren die anders waren dan de rest. Terwijl de meeste Delgolant met elkaar lachten en gewoon gelukkig waren, kwamen Helior en Eomë vaak naar Elutharion toe om hem velerlei dingen te vragen waar zelfs hij soms geen antwoord op had. Elutharions interesse in deze twee Delgolant was gewekt, zeker toen hij merkte dat Helior en Eomë verliefd op elkaar waren geworden en van plan waren om elkaar te trouwen.
De Bruiloft van Helior en Eomë was de gelukkigste dag van alle Delgolant in de gouden stad Ezö tot dan toe. En toen de avond was gekomen, onthulde Elutharion zijn bruidsgeschenk. Hij nam allen mee naar de rand van de Verre Heides en bereidde zich toen voor op zijn ultieme schepping.
In de Ledigheid ver onder hen schiep hij de aarde en hij schonk dit domein aan Helior en Eomë. Ook zei hij hen dat zij hiernaartoe mochten afdalen om daar te doen wat zij wilden en zelfs schonk hij hen twee kleine Haelo’s in de vorm van prachtige stenen, die de namen Relegost en Ereond droegen. Maar voor zij gingen, zei hij hen één ding. ‘Onthoud dat de aarde, in tegenstelling tot Ezö en de Paladeo Faressea, vergankelijk is. En alles wat jullie met Relegost en Ereond zullen scheppen zal eveneens vergankelijk zijn. Alles op aarde heeft een begin en een eind. Onthoud dat goed. Het leven wat jullie zullen creëren, zal slechts van korte duur zijn, in vergelijking met de eeuwigheid van deze hemelen en de Ledigheid.’

EDIT 2: Dit had beter bij Lang gekund denk ik. :roll:
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Re: De Limlichten

Bericht door Robin » 04-09-2011 11:14

Daniël schreef:EDIT 2: Dit had beter bij Lang gekund denk ik. :roll:
Jup, denk het ook. :P

Wel interessant spul. In het verleden heb ik ook enkele scheppingsmythen geschreven, alleen werkte ik de wereld daarna meestal niet verder uit in een verhaal of zo.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 08-09-2011 11:58

Desondanks verheugd daalde het verse echtpaar af naar de aarde, ver in de diepte onder Ezö en de Paladeo Faressea. Maar tot hun teleurstelling was de aarde nog woest en ongetemd en er was niets dan kale wildernis. Daarop pakte Eomë de steen Ereond en ermee creëerde ze bomen en planten en bloemen en gras en de aarde scheen plots niet meer zo onvriendelijk. En Helior haalde de steen Relegost te voorschijn en daarmee schiep hij hoge bergen, met sneeuw bedekt, en vulde hij de lager gelegen delen van de aarde met blauwe zeeën. En toen hij eenmaal verrukt zag hoeveel macht hij in zijn handen hield, liet hij het waaien en stormen.
De aarde werd verlicht door Sol en Lune en de sterren die hoog aan het firmament boven Elyrëa hingen. Vanaf de aarde was in die tijd het felverlichte hemelland nog te zien.
Toen was de aarde aangekleed, maar tegelijkertijd nog leeg. En Eomë dacht terug aan de Delgolant in Ezö en dat bracht haar op een idee. Naar het evenbeeld van Elan Elutharion schiep zij schepsels die zij Imladros noemde. En zoals Elutharion al had voorspeld, had zij geen geesten gemaakt, maar schepsels die aan de aarde gebonden waren door een lichaam waarin hun ziel, hun geest huisde. De Imladros beschikten over vleugels, zodat zij op de stevige winden konden vliegen, en kieuwen, zodat zij ook in de wilde wateren konden zwemmen. En uiteraard bewogen zij zich vooral voort op het land, in de groene wouden en uitgestrekte laagvlakten. Ook schiep Eomë ontelbaar verschillende dieren voor de Imladros, die zij konden hoeden of waarop zij mochten jagen of rijden.
Toen Helior de Imladros zag, wenste hij ook intelligent leven te creëren dat hem zou eren als hun schepper. En in zijn nijver en enthousiasme wilde hij zijn creaturen grootser en machtiger maken dan de Imladros van Eomë. Maar in dit enthousiasme ging Helior onzorgvuldig en vluchtig te werk. Hij schiep de Ganten, groots en machtig zoals hij had gewild. Maar dit volk was lang niet zo intelligent als de Imladros en helemaal niet vaardig in ambachten.
Vanaf dat moment ontstond er tweestrijd tussen Helior en Eomë, want Helior was jaloers. In het begin, toen Helior nog van Eomë hield, nam die jaloezie slechts zelden vorm aan en nog lang leefden zij gelukkig, afwisselend op aarde en in Elyrëa. Bovendien kregen zij vele kinderen.
Maar de Imladros werden op aarde steeds welvarender en rijker, terwijl de Ganten als primitieve creaturen in de ongevormde woestenijen in het noorden rondzwierven. Dat wakkerde Heliors jaloezie aan en opnieuw begon hij te scheppen. Maar verblind door woede, gebruikte hij de steen Relegost opnieuw verkeerd. Nog meer focuste hij op kracht en macht en nog minder op wijsheid en intelligentie. Het resultaat waren de Smogë, ook wel draken genoemd, die zeer krachtig waren, maar niet eens konden praten en over weinig intelligentie beschikten, en dus bijna gelijkend waren aan dieren.
En vanaf dat moment ging Helior steeds vaker naar de aarde en was geobsedeerd door de kracht en de macht van de draken en Ganten. Hij begeerde naar een lichaam, want hij was slechts een geest. Dat was de gave van de stervelingen op aarde, zij hadden een lichaam. Helior wenste de volkeren op aarde te regeren als een vorst met een lichaam op aarde. Daarom bouwde hij zo’n lichaam voor zichzelf en hierin huisde hij zijn geest. En hij riep zich uit als Vorst van Goliant en Wesragil en de draken en Ganten eerden hem.
Nu Helior een lichaam had, kon hij niet meer terugkeren naar Elyrëa want allen met een lichaam waren gebonden aan de aarde. Elan Elutharion zag hoe Helior vervallen was tot een kwaad schepsel en hij riep Eomë bij zich. Hij gebood Eomë om eveneens naar de aarde af te dalen, want alleen zij kon Helior tegenhouden in zijn kwade plannen over de Imladros en de aarde te heersen en alles naar zijn hand te zetten.

EDIT: Lotte, als je dit leest: kun je deze topic dan even naar Lang verplaatsen? Thanx :)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 09-09-2011 22:42

Doet inderdaad denken aan de Silmarillion, soms zelfs qua benamingen (bv. Elan Elutharion deed me erg denken aan Eru Iluvátar, ook qua beschrijving.. Imladros lijkt gewoon op Imladris (=Rivendel)) Qua setting ook wel wat. Enige opvallende verschil vind ik de geliefden, maar ik denk dat je daar ook verder op in zal gaan dan op de andere dingen?

vroeg me ook af of je wat kan helpen met de uitspraak, is ë hetzelfde als in in de ban van de ring (é)? en ik vraag me af waar de klemtoon in Smogë en Eomë liggen :p
ennn Haelo = het engelse halo?
misschien kan je een schema voor de uitspraak maken ofzo, is wel handig bij het lezen (:

ennn qua tekst
1e stukje:
- mijlen breed > mijlenbreed
- de felbegeerde gave om uit Niets Iets te scheppen. > misschien een komma tussen Niets en Iets? en 'felbegeerd', dus deze gave was bekend bij Elutharion?

2e stukje:
- En Eomë dacht terug aan de Delgolant in Ezö en dat bracht haar op een idee. Naar het evenbeeld van Elan Elutharion schiep zij schepsels die zij Imladros noemde. > maar zij en Helior zijn zelf toch ook Delgolant? gewoon even voor de duidelijkheid :p omdat ze er aan terug moet denken vond ik dat een beetje raar.. en waren de Delgolant niet ook naar het evenbeeld van Elutharion geschapen? dan zou ik misschien het woord 'ook' toevoegen, "schiep ook zij schepsels" of iets dergelijks
- Dat wakkerde Heliors jaloezie aan en opnieuw begon hij te scheppen. Maar verblind door woede, gebruikte hij de steen Relegost opnieuw verkeerd. > ik denk dat de 'maar' hier wel weg kan, jaloers en woede zijn niet echt tegenstellend (ook niet hetzelfde, maar toch.)
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 11-09-2011 00:49

Thanx voor de feedback (en voor het moven ;))!

Ik betrap mezelf er dikwijls op, dat ik dingen schrijf die Tolkien bijna exact hetzelfde beschreef. Dingen die je dan hebt gelezen, blijven dan toch 'onderbewust' hangen en dan ga je denken dat je het zelf verzonnen hebt :P
Dat geldt niet voor de meeste namen overigens. Bij het verzinnen van Elan Elutharion had ik inderdaad Eru Illuvátar in m'n hoofd. Bij de Imladros kwam ik er later achter dat Tolkien de naam Imladris gebruikt, maar dat is dus zoiets dat onderbewust is blijven hangen :P
Misschien moet ik die namen nog wat aanpassen.

Over de uitspraak:

- de 'ë', als in Smogë, Ezö en Elyrëa, wordt inderdaad uitgesproken als 'é'
- 'ae', als in Haelo, is tevens 'é', dus als in het Engelse halo
- 'eo', als in Eomë, wordt uitgesproken als twee klanken, dus als ééjoo
- 'ng', als in Fangar, wordt in de meeste gevallen uitgesproken als in het Nederlandse 'bang', 'gang', etc.
- 'th', als in Elutharion, Gazeth of Orothand, wordt uitgesproken als 't'
- als echter na de 'th' een 'i' volgt, wordt 'th' uitgesproken als 'tz', bijvoorbeeld in 'Valithien'. De 'ie' in 'Valithien' spreek je overigens uit als 'iejen', dus 'Vaalietziejen'
- 'ph', als in Silphakil, wordt uitgesproken als in 'Sophie', 'f' dus
- 'au', als in Thauromant, simpelweg als het Nederlandse 'pauw'
- de 'g' wordt dikwijls uitgesproken als in het Engelse 'good' en 'go', bijvoorbeeld in 'Gazeth' of 'Anggrim'.
- 'y' spreek je uit als 'ie', als in het Nederlandse 'riem'
- De 'c' spreekt men doorgaans uit als 'k', bijvoorbeeld in 'Crys Galeth' en 'Nasciliath'
- 'ch' als 'g' in het Nederlandse 'goed'
- 'û' komt vaak voor in de talen der dwergen en Smogë en spreekt men uit als 'oe', als in het Nederlandse 'poep'

Opmerkingen:
- ulf, wat 'Elf' betekent, spreek je uit als 'oelf'
- Darior, spreek je uit als het Engelse 'warior'

Om op je vragen te beantwoorden:
In 'Smogë' en 'Eomë' ligt de klemtoon op de eerste lettergreep.

Dan naar de tekst over je tweede punt (de felbegeerde gave): goed punt. Ik heb het aangepast in 'de later zo felbegeerde gave om uit Niets, Iets te scheppen'

2de stukje:
Eomë en Helior zijn inderdaad Delgolant. Wat ik met die zin probeer te zeggen, is dat de aarde nog leeg was, in tegenstelling tot Ezö waar Eomës soortgenoten wonen, de Delgolant.
De zin waarin vermeld staat dat Delgolant zijn geschapen naar het evenbeeld van Elutharion ga ik schrappen. Bij nader inzien klopt dit namelijk helemaal niet. De Imladros zijn namelijk een soort alleskunners, met kieuwen en vleugels. De Delgolant en Elutharion zijn geesten, die dus automatisch al kunnen vliegen/zweven en ook niet gebonden zijn aan longen waardoor ze onder water geen adem zouden kunnen halen.
In die zin ga ik 'naar het evenbeeld van Elutharion' vervangen voor 'naar het voorbeeld van de Delgolant'. En dan een paar zinnen later ergens het woord 'echter' plaatsen, om de verschillen tussen Delgolant en Imladros te benadrukken.

Over je tweede punt van het 2de stukje:
In de eerste zin moet je eigenlijk een bepaald zinsdeel erbij denken, namelijk: 'Dat wakkerde Heliors jaloezie aan en opnieuw begon hij te scheppen, in een poging machtigere creaturen te scheppen dan Eomë die kon scheppen'. Ik hoopte eigenlijk dat dat duidelijk was. En dan is er inderdaad een tegenstelling, dat hij in die poging faalt. Maar zoals de zinnen er nu staan, zijn ze dus niet bepaald logisch? In dat geval zal ik het aanpassen.

EDIT: Ik ben er net achter gekomen dat er in Midden-Aarde een rivier is die de Limlicht heet :/ Maar ja, care.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 11-09-2011 08:24

II. Seporogion
Over het Begin der Tijden en de Oorlog om de Limlichten

Met verdriet in haar hart verliet Eomë voor eens en altijd de Stad en de Heiden en daalde voor de laatste maal af naar de aarde. Vanaf toen noemde Elutharion Eomë een Esgolad in plaats van Delgolad. Want zij was nu geen geest meer uit Elyrëa maar een geest van de aarde. Helior daarentegen was helemaal geen geest meer nu hij over een lichaam beschikte.
Om Eomë bij te staan in haar strijd tegen Helior, stuurde Elutharion nog enkele Delgolad met haar mee, die hij Singolant noemde, beschermende geesten.
Helior had op dat moment zijn naam die hij van Elutharion gekregen had afgedaan, want hij haatte Elutharion, die hem verafschuwde. Vanaf het moment dat hij een lichaam had, noemde hij zichzelf Fangar, wat Heerser betekent.
Eomë haalde in die tijd opnieuw haar scheppingssteen Ereond te voorschijn. De Imladros waren wijs en vaardig in vele ambachten, maar waren niet gebouwd om te vechten. Daarom schiep Eomë een nieuw volk, dat veel op de Imladros leek maar steviger gebouwd was en snellere reflexen had. Bovendien hadden zij geen kieuwen meer. In zee hoefden zij immers niet te vechten. Dit nieuwe volk noemde Eomë de Demsters, wat krijgers betekent. Zelf noemden zij zich liever Imla-ulf, wat Kinderen van de Imladros betekent, of simpelweg ulf/elf.
Fangar haatte deze Elfen, omdat ze gemaakt waren om zijn creaturen te vernietigen. En hoewel hij tevens de Imladros haatte, omdat zij mooier en wijzer waren dan de Ganten en draken, bewonderde hij deze volken ook, wegens hun perfectie.
Toen Eomë de Elfen had geschapen, had Fangar haar bespioneerd in de hoop de kunst bij haar af te kunnen kijken. Dwazer had hij echter niet kunnen zijn, want het juist hanteren van de Haelo kon men niet afkijken. Een schepper moest zijn gedachten geordend hebben en gefocust zijn op wat hij wilde maken.
Fangars gedachten waren een chaos en hij wilde alles tegelijkertijd: kracht, wijsheid, macht en intelligentie. Het derde scheppingsresultaat van de hand van Fangar waren de dwergen, in oudere talen Khazadrim genoemd, wat IJzeren Creaturen betekent. Zij waren zeer sterk en zondermeer heel vaardig in bepaalde ambachten. Maar vanwege Fangars chaotische brein, waren zei slechts klein, zeker drie voet kleiner dan de Imladros en misschien wel vier kleiner dan de Elfen.
Op dat moment was Fangars woede ontembaar. Hij verachtte de dwergen en de dwergen verachtten hem. Maar toen hij ontdekte dat de dwergen zeer vaardig waren in het vormen van ijzer tot bijlen, zwaarden en harnassen, maakte hij hen tot zijn slaven en liet hen wapens maken voor de Ganten en harnassen voor de draken.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 11-09-2011 10:37

"waren zei" -> "waren zij"

Verder kan ik nog niet echt iets over het grote plaatje zeggen.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 11-09-2011 12:12

Goed, bedankt voor de snelle reactie. Ik hoop dat het allemaal wel enigszins is te volgen? Het is natuurlijk een overload aan namen etc. :P

Ik heb even een schemaatje gemaakt met daarin wie wie heeft geschapen en wat naamsverklaringen e.d.

Afbeelding

En verder wat korte woorden die vaak in geografische of historische context worden gebruikt:

Bor = berg
Tol = eiland
Paladeo = heuvels
Gazeth = gebergte
Mar = stad
Bar = burcht
Dor = land
Wold = woud
Gond = diepte
Lan = paleis
Sorn = slot
Galen = groen
Silvare = zilver
Violath = oorlog
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 12-09-2011 11:39

Toen brak de eerste grote oorlog uit die op aarde gestreden zou worden, de Oorlog om de Limëlas, of ook wel Limlichten genoemd. Limlichten waren stenen, vervaardigd door de Imladros, van de aard van Ereond en Relegost. Zij werden de eerste twee Limlichten genoemd en zij waren het bijzonderst van allen, omdat zij een Haelo bevatten, de gave om te kunnen scheppen. De andere stenen hadden geen Haelo, maar wel de macht van de bezitter ervan. Alle stenen waren in het bezit van machtige elfenheren of vorstinnen.
Hoe de Imladros aan het materiaal kwamen om de Limëlas mee te vervaardigen is een verhaal op zich. Diep in de wouden van Esméria verborgen lagen de Gazeth Volumë, een eigenaardig gebergte waarin vele honderden grotten gelegen waren. Pas na vele duizenden jaren kwamen de Imladros van het bestaan van de Gazeth Volumë te weten. Enigszins bevreesd betrad een verkenningsgroep de mysterieuze zalen onder de bergen. Naarmate zij dieper in de bergen kwamen, zagen zij steeds duidelijker grote stromen licht dezelfde route als hen volgen.
Uiteindelijk kwamen de Imladros aan in een grote zaal, waarvan het plafond op één grote zuil in het midden rustte. Toen zij echter beter keken, scheen de zuil geen architectonische zuil te zijn van steen maar een eeuwenoude stam van een boom, waarvan de takken over het plafond groeiden en in verschillende spleten verdwenen. Aan de boom klampte zich een gigantisch kloppend hart vast, waarvan de aderen zich verstrengelden met de takken van de boom.
De lichtstromen, die uit verscheidene tunnels de grote zaal instroomden, verdwenen in het hart om er vervolgens weer uit te komen en ervan weg te stromen.
De atmosfeer in deze geheimzinnige zaal was zo onaards, dat geen van de Imladros het precies kon beschrijven. In hun pogingen daartoe kan opgemaakt worden dat het voelde alsof er een aangename warme gloed van het hart de zaal in dreef. En tegelijkertijd heerste er een vreemde koude, die hen niet deed rillen maar die wel zichtbaar was. Aan de voet van de boom lagen namelijk bevroren lichtkristallen in ingewikkelde formaties. Hoe dit kon was een raadsel, maar uit de observaties van de Imladros bleek dat: “de lichtstromen uit miljoenen fonkelende lichtpuntjes bestonden en dat deze lichtpuntjes aan de buitenkanten van de stromen soms met gigantische snelheid op lichtpuntjes van tegenliggende stromen botsten. De confrontatie bracht beide lichtpuntjes tot stilstand, waarna ze op de grond vielen en leken te bevriezen doordat ze geïsoleerd waren van de warmte van de lichtstroom waar ze eerst toe behoord hadden. In de loop van duizenden jaren moesten hierdoor hele grote kristallen gevormd zijn van miljoenen gevallen lichten.”
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 12-09-2011 14:31

algemene opmerkingen:
weer over de namen :p
Khazadrim > Khazad-dum
Demsters > Demsterwold

in je 3e stukje zeg je 'Delgolad' (en 'Esgolad'), is '-lad' en vervoeging van '-lant' of een foutje?

4e stukje:
maar uit de observaties van de Imladros bleek dat: “de lichtstromen > dubbele punt mag weg
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Plaats reactie