Moïra en Marcus

Post hier je langere verhalen, zie regels voor criteria (wat is lang?)
Kreukelwolkje
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 26-11-2009 18:36

Moïra en Marcus

Bericht door Kreukelwolkje » 13-07-2010 21:55

Ik ben al een aantal dagen(2 weken) bezig met een verhaal dat iets langer moet worden dan ik normaal schrijf. Het is geschreven vanuit een meisje, Moïra.

“578... 579... 580...” Luid op tel ik de klavertjes één, twee, drie of vijf die ik tegenkom, terwijl Marcus achter mij op het kleed zit te mompelen over hoe vreselijk hij het vind dat er naast de paarse viooltjes oranje tulpen groeien.
“Zie je dan niet hoe dat vloekt!” bijt hij me toe als ik weer eens met mijn ogen naar hem rol.
“Je weet zelf wel dat ik vind dat alle kleuren gewoon feilloos in elkaar over zouden moeten gaan. De natuur is net één grote puzzel, Moira, één grote puzzel. En moeder natuur heeft hier duidelijk een verkeerd stukje neergelegd.” gaat hij verder terwijl hij met mijn net gekochte walnoten probeert de tulpen kapot te gooien, dondersgoed wetend dat het hem niet zal lukken en het alleen maar betekend dat hij straks voor mij nieuwe mag gaan halen. Hij blijft ermee doorgaan, omdat hij denkt dat hij daarmee de wereld meer in evenwicht brengt. Het is één van de redenen waarom ik zo van hem houd. Hij heeft een kijk op dingen die geen ander heeft. Hij heeft zijn eigen logica ontwikkelt, is overtuigd van het feit dat zijn kijk op de wereld, zijn commentaar op mens en natuur, door iedereen zou moeten worden gekopieerd. En dat wanneer zijn visie wereldwijd gevolgd wordt, de wereld er op vooruit zou gaan, en op een dag zelfs moeder natuur hem niet meer zal pesten met een dode boom te midden van een rij groene eiken, of zoals vandaag de vloekende bloemen. Want dat doet moeder natuur volgens hem, ze pest hem.
“581.. 582.. 583..” tel ik onverbiddelijk verder.
“Moira, lief. Je ligt nu al uren op je buik te tellen. Kun je niet voor even bij me komen zitten en tenminste doen alsof je het bloemen-incident waar ik me zo druk over maak net zo erg vind als ik?”
“Er moet hier toch wel ergens een klavertje vier zijn? En zolang ik die niet heb gevonden, ga ik door.”
Een zucht volgt uit de mond van mijn dwergje. “Als ze eenmaal ergens aan begint..”
Ik pak en walnoot en tracht hem naar zijn hoofd te gooien, maar ik mis. “Ergens.” begin ik.
“Ergens moet hier toch wel geluk te vinden zijn? We zijn op één van de mooiste plekken die ik ken, en ik heb verder overal gezocht! Ik heb een hele winter lang plekken bezocht die je volgens de boeken, de radio en de televisie gelukkig zouden maken, maar niks gaf me dat gevoel. Ik heb hoefijzers bij me gedragen, miljoenen rituelen uitgevoerd en zelfs yoga maakte me niet rustig. Dit klavertje vinden is mijn laatste hoop, dwergje. Mijn laatste hoop.'
Ik heb vannacht geschreven dat jij een ander bent. En als je toch jezelf bent gebleven, heb ik je niet eens gekend.

xRosesInTheNight
Silver Member
Silver Member
Berichten: 277
Lid geworden op: 19-11-2009 20:22

Bericht door xRosesInTheNight » 13-07-2010 23:30

Dit is ook al zo mooi. Ga verder :oops:

Kreukelwolkje
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 26-11-2009 18:36

Bericht door Kreukelwolkje » 14-07-2010 00:37

Als een echte man zit ik achter op de fiets van Marcus. Aan beide kanten van de fiets bungelt één van mijn benen. “De amazone-zit is ook uitgevonden om de wereld meer gratie, meer charme te geven hoor.” kaart Marcus aan.
“Met jouw gevoel voor evenwicht vind ik dit toch wat fijner zitten.” Marcus is niet zo'n held wat fietsen betreft. Één verkeerde beweging en hij rijdt me vol overtuiging de rozenberm in, om vervolgens ook nog te weigeren de doorns uit mijn armen te trekken.
“Doet het jou niet toe hoe dit eruit ziet dan? Stel dat wij een foto zouden zijn. Dan zou iedereen zeggen dat er iets mis is aan de compositie. Dat jij niet klopt. Een gespierde, licht getinte jongen fietst zelfverzekerd door de straten van een klein ouderwets dorp, met achterop een pareltje die erbij zit alsof ze haar glans is verloren. Ongegeneerd, alsof..”
“Bij hoeveel was ik?” onderbreek ik zijn zin om een minuten durende schets over hoe ik niet in ons plaatje pas te stoppen. Om nog maar niet te beginnen over zijn gespierde lichaam. Spieren heeft hij, daar liegt hij niet over, je ziet ze alleen niet zoals het bij een jongen zou zijn die wekelijks de sportschool bezoekt.
“Bij hoeveel was je waarmee?”
“De klavertjes!” Hoe kon hij nou niet weten dat ik het daar over had? “Hoeveel klavertjes met teveel of te weinig blaadjes had ik al gehad? En we gaan morgen ochtend toch wel weer terug om
verder te zoeken naar mijn geluk he?”
Marcus zucht en stopt abrupt met fietsen, midden op het schelpenpad. Hij houdt mijn hoofd tussen zijn handen en kijkt me eventjes nadenkend aan, zijn handen twee a drie keer verplaatsend. Hij frutselt even aan zijn imaginairy baardje –want dan doen alle grote denkers volgens hem- steekt zijn vinger in de lucht en roept zoals het een waar genie betaamt: “Eureka!”
“Ik weet het Moira! Ik weet eindelijk wat er mis is met jou. Er zit hier, in dit mooie hoofdje met prachtige jukbeenderen, hier zit een draadje los.”
Even gniffel ik van het hele toneelspel dat hij voor mij uitvoert, om zijn belediging wat vorm te geven.
“Geeft toch niks.” zeg ik nonchalant. “Zo'n groot iets als jij kan dat toch zo weer repareren?”
“Maar natuurlijk,” begint hij zijn zin, terwijl zijn ego zich voedt met het sarcastische compliment dat ik net gaf. “Ik pak gewoon een soldeerbout, en een beetje van mijn natuurlijke soldeertin, en ik las die boel daar zo weer in elkaar!.”
Een kus drukt hij op mijn voorhoofd, waarna hij weer op de fiets stapt en verder zwabbert richting huis.
Ik heb vannacht geschreven dat jij een ander bent. En als je toch jezelf bent gebleven, heb ik je niet eens gekend.

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 14-07-2010 10:21

@ 1e stukje:
“578.. 579.. 580..”: een ellips of beletselteken is toch echt drie puntjes…
‘neergelegd.” gaat’ -> ‘neergelegd,” gaat’
“gaat hij verder terwijl hij met mijn net gekochte walnoten probeert de tulpen kapot te gooien, dondersgoed wetend dat het hem niet zal lukken en het alleen maar betekend dat hij straks voor mij nieuwe mag gaan halen.”: whoa, lange zin. Die kan je misschien beter in stukjes hakken.
“van hem houd”: zou hier “hou” doen.
“gevolgd wordt, de wereld er op vooruit zou gaan, en op”: volgens mij moeten die twee komma's weg?
“581.. 582.. 583..”: zie boven…
“Kun je niet voor even bij me komen zitten en tenminste doen alsof je het bloemen-incident waar ik me zo druk over maak net zo erg vind als ik?”: whoa, lange zin.
“begint..”: zie boven…
“en walnoot” -> “een walnoot”
‘“Ergens.” begin ik.’ -> ‘“Ergens,” begin ik.’

Fijn geschreven. Het is niet heel spannend of zo, maar ik ben toch wel benieuwd naar:

@ 2e stukje:
‘geven hoor.” kaart’ -> ‘geven, hoor,” kaart’
“kaart Marcus aan”: hm, die vind ik hier niet zo toepasselijk
“Één” -> “Eén” (tja, ik weet ook niet waarom de É bestaat)
“alsof..”: zie boven…
“terug om
verder te zoeken”: maffe enter :P
“imaginairy” -> “denkbeeldig”?
“Ik weet het Moira” -> “Ik weet het, Moira”
“Ik weet eindelijk wat er mis is met jou”: ik vind 'm steeds minder aardig XD
“Geeft toch niks.” -> “Geeft toch niks,”
“elkaar!.” -> “elkaar!”
“Een kus drukt hij op mijn voorhoofd,”: een vreemde zinsvolgorde is dat.

Leuk verhaal, weinig actie.
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

xRosesInTheNight
Silver Member
Silver Member
Berichten: 277
Lid geworden op: 19-11-2009 20:22

Bericht door xRosesInTheNight » 14-07-2010 11:29

Ik vind het briljant. Wat een dialogen! Wil je de fouten eigenlijk wel horen? Die wil ik ook wel melden hoor (:

Kreukelwolkje
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 26-11-2009 18:36

Bericht door Kreukelwolkje » 14-07-2010 12:45

Dankjullie:)
Ik hoor graag mijn fouten, aangezien ik ze zelf niet zie!
Bedankt voor het commentaar en ik zal de punten van Robin zo even verbeteren:)
Ik heb vannacht geschreven dat jij een ander bent. En als je toch jezelf bent gebleven, heb ik je niet eens gekend.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 14-07-2010 17:36

Ik denk niet dat er veel actie nodig is in die verhalen van jou. Ik geniet ervan door die ijzersterke en vooral originele dialogen en gedachtengangen. Heel mooi.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Kreukelwolkje
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 26-11-2009 18:36

Bericht door Kreukelwolkje » 15-07-2010 15:58

Ik ben vandaag te lui om te verbeteren dus datdoe ik echt morgen.

“Gaan we zo?” vraag ik terwijl ik ijverig doorga met het aan elkaar naaien van lappen stof. Marcus' oma is bijna jarig, en voor haar 103e verjaardag -vraag me niet hoe ze het zo lang vol houdt, ze doet alles wat god verboden heeft, rookt en drinkt- wou Marcus graag een quilt maken. In eerste instantie had ik er niet echt zin in toen hij er weken geleden over begon. Zorgvuldig kocht hij keer op keer een nieuwe lapje stof, wiens kleur en patroon precies over zouden vloeien in het vorige lapje dat hij had meegebracht. Hij was er ruim op tijd mee begonnen, met het verzamelen dan. Vanochtend toen ik naast hem wakker werd, en hem vroeg of hij me zo weer wou brengen naar het bloemenveldje, keek hij verveeld op zijn horloge, waarna hij op sprong en als een gek door het huis begon te rennen. Dat doet hij altijd als hij stress heeft.

“Lief, wat is er?” vroeg ik hem.
“Morgen! Morgen is het zover.” hij duwde mij een naald en draad in handen, gooide een droog stuk brood en een pak jus d'orange naar mij toe en plofte naast mij neer.
“Kom op, waar wacht je nog op? Naaien!” hij gaf me wat lappen stof, die ik volgens zijn voorbedachte patroon aan elkaar moest naaien.
“Je had beloofd dat we vandaag verder zouden zoeken.” Ik weet zeker dat hij de teleurstelling in mijn fluisterhuilende stem kom horen, maar hij deed alsof hij niks hoorde, nam zelf een hap van het niet-zo-vers-gebakken brood en begon ijverig zijn naald en draad met het stof te mengen.
Ik heb vannacht geschreven dat jij een ander bent. En als je toch jezelf bent gebleven, heb ik je niet eens gekend.

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 15-07-2010 16:09

- wou Marcus > jakkiesbahbah, wou vind ik echt te spreektaalachtig. Wilde is zoooooooo veel mooier.
- wiens kleur > wiens mag je alleen gebruiken als het terugslaat op personen (en dieren?), dus in dit geval: waarvan de kleur en het patroon
- wou brengen > same
- “Lief, wat is er?” vroeg ik hem.
“Morgen! Morgen is het zover.” hij duwde mij een naald en draad in handen, gooide een droog stuk brood en een pak jus d'orange naar mij toe en plofte naast mij neer.
“Kom op, waar wacht je nog op? Naaien!” hij gaf me wat lappen stof, die ik volgens zijn voorbedachte patroon aan elkaar moest naaien.
“Je had beloofd dat we vandaag verder zouden zoeken.” Ik weet zeker dat hij de teleurstelling in mijn fluisterhuilende stem kom horen, maar hij deed alsof hij niks hoorde, nam zelf een hap van het niet-zo-vers-gebakken brood en begon ijverig zijn naald en draad met het stof te mengen. > haha :P hilarisch :) Maar in één dag kun je echt geen quilt maken hoor, hoe hard je er ook aan werkt.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

xRosesInTheNight
Silver Member
Silver Member
Berichten: 277
Lid geworden op: 19-11-2009 20:22

Bericht door xRosesInTheNight » 15-07-2010 16:16

Meeer!

Plaats reactie