tja, ik weet geen titel

Korte stukjes gaan hier, bijvoorbeeld gedichten, lyrics en SAs
snoesje
Member
Member
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-04-2012 16:25

tja, ik weet geen titel

Bericht door snoesje » 10-04-2012 16:22

ehm, misschien een beetje een lang verhaal... maarja, ik kan nou eenmaal gewoon géén korte verhalen schrijven. :wink:
Ik vind het zelf niet zo'n goed verhaal, maar misschien hebben jullie wat tips om het leuker/spannender te maken? zou fijn zijn! :D (en oja, weten jullie misschien ook meteen een leuke titel? ik kan zelf niks verzinnen... :oops:

Vrijdag ochtend ging ik weg. Weg van de camping. De vakantie was voorbij, maar ik wilde nog niet naar school. Het was ook zo leuk hier. Mijn ouders waren al vroeg opgestaan, en ik hoorde dat ze hun tent aan het inpakken waren. Met wijd open ogen lag ik nog nietsvermoedend in mijn tent. Ik had helemaal geen zin om op te staan. Het was veel te fijn hier, dus waarom zou ik weggaan? Ik staak. Als ik hier gewoon zou blijven liggen, konden ze echt niet weggaan. Niet zonder mij. Dat zouden ze nooit doen. Ik wacht op het moment dat ze mij zouden komen halen. Ik wist dat ze me op een gegeven moment toch wel mee zouden krijgen, maar een beetje uitstel kon geen kwaad. Toch? Opeens hoorde ik de deuren van onze auto dichtslaan, en de motor startte met veel lawaai. Ik voel me zich wat minder op mijn gemak. Ze zouden toch niet weg gaan zonde mij? Voorzichtig ritste ik mijn tent open, en keek zo onopvallend mogelijk naar buiten. Ik kon nog net zien hoe de auto van mijn ouders het terrein afreed. En toen waren weg. Zonder mij. Mijn ouders vergaten wel vaker iets, maar hun eigen kind? Ik kon het niet geloven. Voorzichtig ritste ik mijn tent verder open, en stapte met blote voeten op het natte gras. Ineens voelde ik me vreselijk alleen. Een koude windvlaag waaide in mijn gezicht. Rillend van de kou liep ik naar de rand van het kampeerterrein. Met betraande ogen keek ik naar de weg. Nee, dacht ik, niet huilen, ze komen echt wel terug. Ik probeerde me flink te houden, maar het lukte gewoon niet. Ik zakte op de grond, en legde mijn hoofd in mijn handen. Toen hield ik het echt niet meer uit en er rolden dikke tranen over mijn gezicht.

"Wat is er?" Ik keek op. Voor me stond een jongen. Ik keek hem met betraande ogen aan, maar zei niets. "Wat is er?" vroeg de jongen nog een keer. Niks, wilde ik zeggen, maar het lukte niet. Ik begon alleen maar harder te huilen. Ik merkte dat de jongen naast me ging zitten. Hij sloeg een arm om me heen. Normaal zou ik meteen weglopen als iemand zo bij me zou komen zitten. Maar nu was ik daar gewoon té verdrietig voor. Met mijn mauw veegde ik langs mijn ogen. Toen stond ik voorzichtig op. De jongen bleef verbijsterd zitten. Het liefst zou ik toen gewoon wegrennen, naar mijn ouders, waar die ook waren. Maar mijn voeten stonden als aan de grond genageld. De jongen stond op, en klopte het zand van zijn broek. Toen stak hij zijn hand uit, en zei: "Hoi, ik ben Jesse. En jij?" Ik keek naar mijn voeten. Ik werd een beetje verlegen van hem. "Eehm... Nira." zei ik toen zachtjes.
"Mooie naam."
Ik knikte, maar durfde hem nog steeds niet aan te kijken. Een lange tijd bleef het stil. "Ik ben weggelopen." Zei Jesse opeens. Ik keek hem verbaast aan, maar zei niets terug. Opnieuw viel er een stilte "waar zijn jou ouders eigenlijk?" Vroeg Jesse toen maar. Ik haalde mijn schouders op. "Weet ik veel." En eigenlijk was dat niet eens gelogen. Ik wist écht niet waar mijn ouders waren. Misschien waren ze wel al thuis, of zaten ze gezellig in een café. Misschien misten ze me niet eens! Toen ik na een lange stilte eindelijk naar Jesse durfde te kijken, zag ik dat hij naar de grond tuurde. Over zijn wang rolde een dikke traan. Ik volgde hem, en zag dat hij op de voet van Jesse uit elkaar spatte. En voordat ik het door had, liep ik naar hem toe en sloeg een arm om hem heen. Net zoals hij dat bij mij had gedaan. Maar nu vond ik het helemaal niet meer raar.

Het is nu zeker drie maanden later, en ik zit midden in de geschiedenisles. Het lukt me niet goed om op te letten. Mijn gedachten dwalen steeds weg. Ik probeer het echt wel hoor, maar ik moet gewoon de hele tijd aan die fantastische vakantie denken. Toen mijn ouders mij op de camping hadden achtergelaten, had ik Jesse ontmoet. We hadden zeker drie weken samen doorgebracht op die camping. Zonder ouders. Jesse ’s ouders waren er namelijk ook niet. Hij was weggelopen omdat hij het gewoon niet meer uit kon houden bij zijn ouders. Ik snap nog steeds niet goed waarom, maarja. Bij mij waren mijn ouders juist van mij weggelopen! Jesse en ik hadden misschien wel twee weken samen doorgebracht op die camping, totdat mijn ouders mij op een dag kwamen halen. Eigenlijk wilde ik liever op de camping blijven, maar ze hadden me gewoon naar de auto gesleurd. Ik had niet eens de kans gekregen om Jesse gedag te zeggen. Toen ik in de auto van het kampeerterrein wegreed, zag ik dat Jesse me uitzwaaide. Dat moment ben ik nooit vergeten. Ook thuis zit ik vaak te dromen, en mijn ouders hebben al veel te vaak gevraagd wat er met me aan de hand is. Maar ik zwijg in alle talen. Jesse is en blijft mijn geheim. Mijn ouders zullen toch wel nooit snappen dat ik liever had gehad dat ze me nooit waren komen halen, en me gewoon voor altijd waren vergeten. Ik zucht, en moet weer aan Jesse denken. Hoe zou het nu met hem zijn? Is hij al terug bij zijn ouders? Zou hij nog vaak aan mij denken? Ik schud mijn hoofd, ik heb geen zin om daar over te piekeren. Opeens merk ik dat ik gedachteloos hartjes aan het tekenen ben in mijn schrift. Angstig kijk ik de klas rond, heeft niemand het gezien? Dan sla ik gauw mijn schrift dicht. Mijn ouders waren mij vergeten, maar Jesse vergeet ik nóóit meer!

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 10-04-2012 16:38

- Vrijdag ochtend > Vrijdagochtend
- Mijn ouders waren al vroeg opgestaan, en ik > die komma mag wel weg
- Je opent het verhaal in de verleden tijd, maar springt dan al snel over op tegenwoordige tijd?
- auto dichtslaan, en > same, komma is vaak niet nodig als je daarna ook 'en' gebruikt. Soms mag het wel though.
- Ik voel me zich wat minder op mijn gemak > zich mag eruit ;)
- weg gaan zonde mij > weggaan zonder mij
- En toen waren weg > En toen waren ze weg
- Ik zie wel witregels in je verhaal, maar ik mis wel verdere alinea-indeling. (Op een nieuwe regel verder wanneer een andere persoon iets doet, wanneer iemand anders iets zegt / iets gezegd wordt, wanneer de tijd verspringt, etc.
- "Ik ben weggelopen." Zei Jesse opeens. > "Ik ben weggelopen," zei Jesse opeens.
- verbaast > verbaasd
- Opnieuw viel er een stilte "waar zijn jou ouders eigenlijk?" Vroeg Jesse toen maar > Opnieuw viel er een stilte. "Waar zijn jou ouders eigenlijk?" vroeg Jesse toen maar.
- Aan het begin van de derde alinea verspring je weer van verleden tijd naar tegenwoordige tijd.
- We hadden zeker drie weken samen doorgebracht op die camping. > en wie betaalt dat?
- maarja > maar ja
- Jesse en ik hadden misschien wel twee weken samen doorgebracht op die camping > toen net was het nog drie weken?

No offense, maar het is inderdaad geen goed verhaal ;) Dat komt omdat het eigenlijk nergens op slaat. Het is niet echt geloofwaardig dat de ouders van de ikfiguur hun kind vergeten, terwijl de tent van het kind naast hun staat. En dat ze het dan ook pas te binnen schiet dat ze nog een kind hebben na twee hele weken!

Ik weet niet helemaal waar je heen wilde met dit verhaal, maar ik zou hier verder niet zoveel meer aan doen. Valt niet veel aan te redden.

Probeer het geloofwaardig te houden en er open plekken in te stoppen die daarna ook ingevuld worden.

Oh en lees je verhaal nog een keertje door voordat je hem plaatst. Zoals je ziet zitten er een hoop slordige dingetjes in ;)

Een mogelijke titel: Vergeten op de camping.
Of: Jesse

Edit: Op Writersblock wordt onderscheid gemaakt tussen Korte en Lange verhalen. Maar dit is eigenlijk een Kort verhaal, omdat je het in één keer kunt posten. Een Lang verhaal is zo lang, dat je het in meerdere keren moet posten. Of is dit verhaal nog niet afgelopen? Want zo komt het wel over.
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

Robin
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 17-03-2010 22:46

Bericht door Robin » 10-04-2012 16:42

Zo, je eerste verhaal op WB!

Allereerst een paar tips voor verhalen op dit forum: hoe je het nu hebt gedaan noemen we hier een kort verhaal. Dat komt omdat je alles in een keer hier plaatst.

Het is wel lang genoeg voor een lang verhaal, en hoe we dat normaal doen, is dat plaatsen per "blok". Op die manier kan iedereen die dat wil reageren per "blok". Wat je nu hebt zou ik bijvoorbeeld in drie blokken verdelen.

Ik zal nu beginnen met spelling en grammatica:
"Vrijdag ochtend" -> "Vrijdagochtend"
"Met wijd open ogen": klinkt vreemd, misschien -> "Met m'n ogen wijd open"
Leuk begin trouwens. De hoofdpersoon wil niet dat de vakantie ten einde komt, en dat vertel je op een grappige manier.
"zonde" -> "zonder"
Dat was het eerste blok. Het is nu gelijk één grote alinea, maar ik denk dat het de leesbaarheid vergroot als je op logische plekken een enter doet.

""Wat is er?" Ik keek op.": ik zou hier een enter tussen doen. Nu lijkt het alsof de ik-persoon iets zegt, en dat is verwarrend.
"maar zei niets. "Wat is er?"": hiertussen een enter.
"mauw" -> "mouw"
"Toen stak hij zijn hand uit, en zei:": volgens mij hoort die komma daar niet.
"En jij?" Ik keek naar mijn voeten.": enter ertussen.
""Eehm... Nira." zei ik toen zachtjes." -> ""Eehm... Nira," zei ik toen zachtjes."
"weggelopen." Zei Jesse opeens" -> "weggelopen," zei Jesse opeens"
"verbaast" -> "verbaasd"
"Opnieuw viel er een stilte "waar zijn jou ouders eigenlijk?" Vroeg Jesse toen maar." -> "Opnieuw viel er een stilte. <enter?> "Waar zijn jou ouders eigenlijk?" vroeg Jesse toen maar."
Einde tweede blok. Daarin heb je al een paar enters, maar ik zou wel meer willen zien.

Verandering van tijd, we zitten nu in het heden. Leuk!
"Toen mijn ouders mij op de camping hadden achtergelaten, had ik Jesse ontmoet": dat weten we al, dus je hoeft het niet nog een keer te zeggen. Ik stel voor om die zin weg te halen en de volgende te veranderen in iets van: "Ik had zeker drie weken doorgebracht met Jesse op die camping."
"Jesse ’s" -> "Jesse’s"
"Jesse ’s ouders waren er namelijk ook niet.": deze zin voegt eigenlijk helemaal niets toe.
"maarja" -> "maar ja"
"Jesse en ik hadden misschien wel twee weken samen doorgebracht op die camping": net was het nog zeker drie weken?
Goede conclusie.

Ik heb even niets groters toe te voegen. :P

EDIT: OK, Daniël heeft me weer eens geninja'd. :P
This silence was much worse than the one before, and this time no-one started clapping.

snoesje
Member
Member
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-04-2012 16:25

Bericht door snoesje » 10-04-2012 16:46

Ik ben het wel met je eens, het is niet echt een goed verhaal. maar ja. In de derde alinea spring ik wel wat met de tijd, maar dat komt omdat de ik-persoon dan terugdenkt aan wat er drie weken geleden was gebeurd. Maar dat was niet duidelijk? Verder inderdaad vooral slorigheidsfoutjes en spellingsfouten... :oops:

snoesje
Member
Member
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-04-2012 16:25

Bericht door snoesje » 10-04-2012 16:47

en oja, wat is een 'blok'??? :wink:

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 10-04-2012 16:47

snoesje schreef:Ik ben het wel met je eens, het is niet echt een goed verhaal. maar ja. In de derde alinea spring ik wel wat met de tijd, maar dat komt omdat de ik-persoon dan terugdenkt aan wat er drie weken geleden was gebeurd. Maar dat was niet duidelijk? Verder inderdaad vooral slorigheidsfoutjes en spellingsfouten... :oops:
Ja dat was wel duidelijk! Daar is de verandering van tijd ook goed toegepast, maar op een aantal andere plekken niet. Je moet het wel consequent doen. Anders wordt het slordig ;)
snoesje schreef:en oja, wat is een 'blok'??? :wink:
Met een blok bedoelt Robin gewoon een stukje van je verhaal, bijvoorbeeld je eerste alinea in dit verhaal (van het begin tot de eerste witregel). Maximaal 1 A4tje is een goeie grens om je aan te houden. Dan is de hoeveelheid tekst voor iedereen behapbaar en wordt niemand afgeschrikt door een lange lap tekst ;)
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

snoesje
Member
Member
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-04-2012 16:25

Bericht door snoesje » 10-04-2012 16:48

oke, ik zal het de volgende keer proberen! bedankt voor je commentaar!

Daniël
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 21-02-2010 23:08

Bericht door Daniël » 10-04-2012 16:51

Robin schreef: EDIT: OK, Daniël heeft me weer eens geninja'd. :P
Ik zat als een begaaide te typen om je voor te zijn, haha :P
Hoe de Wereld Scheurde en Wat Erna Gebeurde Verhalen uit de oudste tijden

snoesje
Member
Member
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-04-2012 16:25

Bericht door snoesje » 10-04-2012 17:00

Daniël schreef:
Robin schreef: EDIT: OK, Daniël heeft me weer eens geninja'd. :P
Ik zat als een begaaide te typen om je voor te zijn, haha :P
Gaan jullie nu serieus proberen om als eerste commentaar op een verhaal te geven?! :wink:

Melona
Admin
Admin
Berichten: 2311
Lid geworden op: 15-11-2009 22:38

Bericht door Melona » 10-04-2012 17:01

ik vond het eigenlijk wel een goed verhaal. of ja, niet de gebeurtenissen zelf (die zijn inderdaad onzin), maar de manier waarop je het vertelt vind ik erg goed.

eigenlijk vind ik het grootste deel van je verhaal wel goed, zowel het begin als het eind. het enige stuk wat een beetje raar komt is dus dat zij daar zomaar in haar eentje op de camping heeft gezeten.

ik zal dit verhaal even naar kort verplaatsen voor de overzichtelijkheid
I became insane, with long intervals of horrible sanity.

Plaats reactie